HİS786 - HİSTOLOJİDE SERT DOKU İNCELEME YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HİSTOLOJİDE SERT DOKU İNCELEME YÖNTEMLERİ HİS786 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Petek Korkusuz, Dr. Öğr. Üyesi Elif Karakoç 
Dersin amacıKemik, diş, kıkırdak, tendon, ligament gibi sert ya da yarı sert bağ ve destek dokularını histolojik, immunohıstolojik inceleme yöntemlerinin ve fonksiyonel parametrelerle korele edilerek, deneysel hastalık ve yaralanma (defekt onarımı) hayvan modellerı ile bağlantılı ve uygulamalı olarak tartışılması amaçlanmaktadır 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenci kemik, diş, kıkırdak, ligament, menisküs, tendon ve fasyanın histolojik yapısı, embriyolojik gelişimi ve onarım potansiyeli ile ilgili temel bilgileri öğrenmiştir
  2. Laboratuvar hayvanlarının sert doku uygulamaları alanında etik kurallar ve bakım regülasyonlarına uygun olarak nasıl kullanılacağını bilir.
  3. Sert doku araştırmaları için uygun hayvan seçimi yapabilir; yaygın ve güncel olarak kullanılan deneysel hayvan modellerini öğrenmiştir.
  4. Sert ve yarı sert dokuların deney modeline uygun olarak örneklenmesi, fiksasyonu, bloklanması, histolojik ve immünohistolojik olarak işaretlenmesi ve görüntülenmesi ile ilgili olarak temel bilgilere sahiptir.
  5. İskelet sistemine ait ve dental doku örneklerine uygun dekalsifikasyonlu ve dekalsifikasyonsuz takip protokollerini ve özel boyama yöntemlerini uygulayabilir.
  6. İskelet sistemine ait ve dental doku ya da hücre örneklerini farklı türde ışık mikroskoplarında değerlendirebilir.
  7. İskelet sistemine ait ve dental doku ya da hücre örneklerinin transmisyon ve scanning elektron mikroskobu için hazırlanması ve bu mikroskoplarda değerlendirilmesine ilişkin temel bilgilere sahiptir.
  8. İskelet sistemine ait ve dental doku ve hücre örneklerini morfometrik olarak değerlendirmeye ait temel bilgiye sahip olur.
Dersin içeriği 
Kaynaklar1. Human Embryology and Developmental Bıology. BM Carlson.
2. Developing Human: Clinically Oriented Embryology. KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia.
3. Before We Are Born. KL Moore, TVN Persaud, MG, Torchia.
4. Langman's Medical Embryology. TW Sadler.
5. Histology: A Text and Atlas: MH Ross, W Pawlina.
6. Ten Cate's Oral Histology: Development, structure, and function. Ten Cate, Arnold Richard
7. Animal Models in Orthopaedic Research. YH An, RJ Friedman.
8. Histological Techniques. JB Bancroft M Gamble.
9. Bone morphometry. HE Takashi 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKemik, kıkırdak histolojisi ve embriyolojisi
2. HaftaTendon, ligament, menisküs, fasya histolojisi ve embriyolojisi
3. HaftaDiş ve ilişkili dokuların histolojisi ve embriyolojisi
4. HaftaSert dokular için kullanılan hayvan türleri ve deneysel hayvan modelleri
5. HaftaKırık ve kemik defekti modelleri
6. HaftaKıkırdak defekti ve artrit modelleri
7. HaftaTendon, ligament, menisküs tamir modelleri
8. HaftaDental tamir modelleri
9. HaftaSert ve yarı sert dokuların örneklenmesi ve fiksasyonu
10. HaftaSert ve yarı sert dokular için dekalsifikasyonlu ya da dekalsifikasyonsuz protokoller
11. HaftaAra sınav
12. HaftaSert ve yarı sert dokuların takibi, bloklanması ve kesilmesi
13. HaftaSert ve yarı sert örneklerin histokimyasal olarak boyanması ve immünohistokimyasal olarak işaretlenmesi; fonksiyonel parametrelerle korelasyon
14. HaftaHistomorfometrik inceleme, Işık ve elektron mikroskobunda değerlendirme
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)285
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer210
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama31236
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3348150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı    X
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli     
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı     X
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı    X
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı     
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı     
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı     
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı      
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı,      
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı     
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek