HİS792 - İMMUNOHİSTOKİMYA TEKNİKLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İMMUNOHİSTOKİMYA TEKNİKLERİ HİS792 Herhangi Yarıyıl/Yıl 1 2 2 5
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Petek Korkusuz, Prof. Dr. Pergin Atilla, Dr. Öğr. Üyesi Elif Karakoç 
Dersin amacıİmmunohistokimya prensiplerinin öğrenilmesi ve dokuların ya da hücrelerin immunohistokimyasal yöntemlerle boyanmasına yönelik bilgi ve becerinin elde edilmesi 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İmmunohistokimya prensiplerini ortaya koyabilmek
  2. Doku ya da hücrelerde gösterilmek istenen antijenik özelliklere yönelik immunhistokimyasal boyama yöntemlerinin ve protokollerinin belirleyebilmek, gerekli seçimleri yapabilmek
  3. Işık mikroskobu altında boyama sonrası doku ya da hücrelerin antijenik özelliklerinin değerlendirmek ve yorumlayabilmek
  4. Elektron mikroskobu düzeyinde immünohistokimya uygulamaları gerçekleştirebilecek bilgi ve beceriyi kazanmak
Dersin içeriği1)İmmunohistokimya prensiplerinin tartışılması ve boyama öncesi seçilecek antikor özelliklerinin belirlenmesi
2) Doku ya da hücrelerin gösterilmek istenen antijenik özelliklerine yönelik fiksasyon biçiminin seçilmesi (yumuşak doku, kan yayması, kültüre hücre vb.)
3) Parafin ya da frozen kesitlerin immunohistokimya protokollerine göre boyanması
4) İncelenecek mikroskop dikkate alınarak uygun kromojenin belirlenmesi
5) Boyanan preparatların uygun kapatma ortamları ile mikroskop altında incelenmesi
6) Boyanmanın değerlendirilmesi ve yorumlanması
7) İkili işaretleme yöntemleri
8) Elektron mikroskobu düzeyinde IHK teknikleri, pre-embedding, post-embedding yöntemler
9) İmmunogold yöntemi 
Kaynaklar1) Hayat MA. Microscopy, Immunohistochemistry, and Antigen Retrieval Methods,
2) Kiernan JA. Histological & Histochemical Methods, Theory & Practice
3) Beltz BS, Burd GD. Immunocytochemical techniques, Principles & Practice 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTemel immünhistokimyasal yöntemlerin tanımlanması ve terminoloji
2. HaftaFiksasyon ve tamponlar
3. Haftaİmmunohistokimyada antikorlar
4. HaftaAntijenin açığa çıkarılması ve sinyal güçlendirilmesi
5. HaftaBloklama yöntemleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaEnzim temelli immün işaretleme teknikleri
8. HaftaEnzim temelli immün işaretleme teknikleri, pratik uygulama
9. HaftaFloresan temelli immün işaretleme teknikleri
10. HaftaFloresan temelli immün işaretleme teknikleri, pratik uygulama
11. Haftaİmmunoelektronmikroskopik yöntemler: Pre-embedding, Post-embedding ve Tokuyasu yöntemleri
12. Haftaİmmunoelektronmikroskopik yöntemler pratik uygulama
13. HaftaIşık mikroskop düzeyinde immunohistokimyanın yorumlanması
14. HaftaElektron mikroskop düzeyinde immunohistokimyanın yorumlanması
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar285
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı4550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama166
Proje000
Ödevler166
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4659150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı   X 
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı     X
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı    X
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalıX    
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalıX    
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı X   
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek