HİS774 - DOLAŞIM ve BAĞIŞIKLIK SİSTEMLERİ, KAN
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DOLAŞIM ve BAĞIŞIKLIK SİSTEMLERİ, KAN | HİS774 | 2. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Petek Korkusuz, Prof. Dr. Pergin Atilla | |||||
Dersin amacı | 1. Dolaşım sistemini oluşturan organların (kalp, damarlar, reseptörler) gelişimi, gelişimsel anomalileri ve nedenleri; ışık ve elektron mikroskobu düzeyinde histolojik yapıları; kemik iliği ve gelişmekte olan kan hücreleri, kan yapımını düzenleyen mekanizmaları açıklayabilme 2. Bağışıklık sistemini oluşturan hücrelerin, dokuların ve organların işlevleri, birbirleriyle bağlantıları, temel bağışıklık mekanizmaları ile ilişkileri, hücresel düzeyde ve yapısal kriterler bazında tanımlayabilme | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dolaşım sisteminin genel organizasyonu, arteriyel, venöz, kapiller dolaşım, lenf dolaşımı, portal sistem, protokavalanastomozlar, İlkel kan damarları ve kalp gelişimi, Sinus boynuzlarının ileri farklanması, arteriyal sistemin, venlerin ve lenfatik sistemin gelişimi Fetal dolaşım, Kalbin gelişim bozuklukları, anomalileri, Kalbin ve damarların histolojik yapısı,baro ve kemoreseptörler, yapıları ve işlevleri; Kemik iliği yapısı, hematopoiezis ve düzenleyen faktörler İmmunite tanımı, kazanılmış immunitenin özellikleri, yapısal bileşenleri, Humoral ve hücresel immünitenin gerçekleştiği lenfoid mikroçevrenin yapısal/ mikroskopik/ immunofenotipik/ işlevsel özellikleri, Primer ve sekonder lenfoid organlar, mukozal lenfoid doku, dalak, lenf düğümü, lenfoidkompartmanların yapısal/ mikroskopikimmunofenotipik özellikleri , Timopoez, T lenfosit olgunlaşması ve timus gelişimi, Lenfosit resirkülasyonu, göçü ve ilişkili damar yatağının (HEV) yapısal özellikleri işlevsel önemi | |||||
Kaynaklar | 1. Gartner L P, Hiatt J L : Histology. 2. Moore KL, Persaud TVN: The Developing Human. Clinically Oriented Embryology. 3. Larsen WJ: Human Embryology. 3 rd Edition, Churchill Livingstone, New York, 2001. 4. Sadler T.W.,Langman J: Langman's Medical Embryology. 5. Ross MH, Kaye GI, Pawlina W: Histology. A Text and Atlas 6. Stevens A, Lowe J: Histology. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Genel damar yapısı ve farklı damarların intima, media ve adventisiya tabakalarının histolojik yapıları. Arterler ve venlerin histolojik yapıları. Özel tip damarlar. Devamlı, pencereli ve sinuzoidalkapillerler, lenf kapillerleri. |
2. Hafta | Kalbin endokardiyum, miyokardiyum ve epikardiyum tabakalarının histolojik yapıları. Kalbin iskeleti, kalp kapakçıkları ve korda tendineaların histolojik yapıları. Kalbin uyarı doğuran ve ileten sistemi. |
3. Hafta | İnsanda kalbin doğumdan önceki farklanışı. Kalbin gelişim anomalileri ve nedenleri |
4. Hafta | Aort yayları ve arterlerin embriyolojik farklanışı. Venlerin ve lenf damarlarının embriyolojik farklanışı. Arterlerin ve venlerin gelişme bozuklukları Embriyoda, ana atardamar ve toplardamarlar. Fötal sirkülasyon |
5. Hafta | Hematopoetik kök hücre kavramı ve kemik iliği, Eritroid seri ve megakaryositlerinfarklanmaları, Miyeloid hücrelerin farklanması, İntrauterin dönemdeki kan yapımı ve hematopoezi düzenleyen faktörler |
6. Hafta | Doğal ve kazanılmış immünite tanımı bileşenleri ortak ve ayrı alt bileşenleri Kazanılmış immünite özellikleri, |
7. Hafta | İmmün yanıtı oluşturan T ? B lenfositlerantijenik özellikleri alt grupları, Lenfositlerin kemik iliğinden itibaren farklanmaları, Primer ve sekonderlenfoid organlar, |
8. Hafta | Humoral B bağımlı immünite ? aktivite ve effektör hücreleri, B lenfoidkompartmanları, Antijen sunucu hücreler T bağımlı B Hücre yanıtı ? lenf follikülleri ? immünolojik bellek, |
9. Hafta | Hücresel immünite, T lenfosit alt grupları T lenfoid kompartmanlar, |
10. Hafta | Kazanımların tartışılması, İmmün yanıtın kontrol mekanizmaları (reseptörler, sitokin ve kemokinler) |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Lenf düğümleri, lenfoid kompartmanları, HEV, lenfosit sirkülasyonu, Mukozal lenfatik doku işlevleri, yapıları salgısal immunoglobulin, tonsillalar, |
13. Hafta | Dalak, histolojik yapısı, lenfoidkompartmanları, yapı işlevleri ? kazanımları ışığında bir konunun (ADC) gözden geçirilmesi |
14. Hafta | Timus gelişimi, histolojik yapısı / işlevi, Timosit olgunlaşmasının evreleri, pozitif, negatif seçimi (hücrelerin antijenik profilleriyle ilgili immun boyamaları üzerine tartışma, Tartışma: timus, otoimmünite, tolerans, lenfoid organlar |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 32 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 33 | 54 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı | X | ||||
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli | X | ||||
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı | |||||
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı | |||||
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı | |||||
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı | X | ||||
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı | X | ||||
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı | |||||
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı, | |||||
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı | X | ||||
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek