HİS774 - DOLAŞIM ve BAĞIŞIKLIK SİSTEMLERİ, KAN

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DOLAŞIM ve BAĞIŞIKLIK SİSTEMLERİ, KAN HİS774 2. Yarıyıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Petek Korkusuz, Prof. Dr. Pergin Atilla 
Dersin amacı1. Dolaşım sistemini oluşturan organların (kalp, damarlar, reseptörler) gelişimi, gelişimsel anomalileri ve nedenleri; ışık ve elektron mikroskobu düzeyinde histolojik yapıları; kemik iliği ve gelişmekte olan kan hücreleri, kan yapımını düzenleyen mekanizmaları açıklayabilme 2. Bağışıklık sistemini oluşturan hücrelerin, dokuların ve organların işlevleri, birbirleriyle bağlantıları, temel bağışıklık mekanizmaları ile ilişkileri, hücresel düzeyde ve yapısal kriterler bazında tanımlayabilme 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İnsanda kalp ve damarların gelişmesi, gelişme bozuklukları, fetal dolaşım, dolaşım sisteminini oluşturan organların histolojik yapısı ve edinsel değişikliklerin, kan ve kan yapımının öğrenilmesi; tüm dolaşım sistemi bileşenlerinin, mikroskop altında tanımlanması için gerekli bilgi ve deneyimin kazanılması
  2. İmmun yanıtta rol oynayan hücreleri gelişimsel, yapısal ve işlevsel özelliklerine göre tanımlayabilmek.
  3. Hücrelerin oluşturduğu lenfoid kompartmanları yapısal özelliklerini temel bağışıklık mekanizmaları ile ilişkilendirebilmek
  4. Primer ve sekonderlenfoid organları, lenfosit gelişimi ve immün yanıtın düzenlenmesi açısından yapısal kriterler bazında tanımlayabilmek.
Dersin içeriğiDolaşım sisteminin genel organizasyonu, arteriyel, venöz, kapiller dolaşım, lenf dolaşımı, portal sistem, protokavalanastomozlar, İlkel kan damarları ve kalp gelişimi, Sinus boynuzlarının ileri farklanması, arteriyal sistemin, venlerin ve lenfatik sistemin gelişimi
Fetal dolaşım, Kalbin gelişim bozuklukları, anomalileri, Kalbin ve damarların histolojik yapısı,baro ve kemoreseptörler, yapıları ve işlevleri;
Kemik iliği yapısı, hematopoiezis ve düzenleyen faktörler
İmmunite tanımı, kazanılmış immunitenin özellikleri, yapısal bileşenleri, Humoral ve hücresel immünitenin gerçekleştiği lenfoid mikroçevrenin yapısal/ mikroskopik/ immunofenotipik/ işlevsel özellikleri, Primer ve sekonder lenfoid organlar, mukozal lenfoid doku, dalak, lenf düğümü, lenfoidkompartmanların yapısal/ mikroskopikimmunofenotipik özellikleri , Timopoez, T lenfosit olgunlaşması ve timus gelişimi, Lenfosit resirkülasyonu, göçü ve ilişkili damar yatağının (HEV) yapısal özellikleri işlevsel önemi 
Kaynaklar1. Gartner L P, Hiatt J L : Histology.
2. Moore KL, Persaud TVN: The Developing Human. Clinically Oriented Embryology.
3. Larsen WJ: Human Embryology. 3 rd Edition, Churchill Livingstone, New York, 2001.
4. Sadler T.W.,Langman J: Langman's Medical Embryology.
5. Ross MH, Kaye GI, Pawlina W: Histology. A Text and Atlas
6. Stevens A, Lowe J: Histology. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGenel damar yapısı ve farklı damarların intima, media ve adventisiya tabakalarının histolojik yapıları. Arterler ve venlerin histolojik yapıları. Özel tip damarlar. Devamlı, pencereli ve sinuzoidalkapillerler, lenf kapillerleri.
2. HaftaKalbin endokardiyum, miyokardiyum ve epikardiyum tabakalarının histolojik yapıları. Kalbin iskeleti, kalp kapakçıkları ve korda tendineaların histolojik yapıları. Kalbin uyarı doğuran ve ileten sistemi.
3. Haftaİnsanda kalbin doğumdan önceki farklanışı. Kalbin gelişim anomalileri ve nedenleri
4. HaftaAort yayları ve arterlerin embriyolojik farklanışı. Venlerin ve lenf damarlarının embriyolojik farklanışı. Arterlerin ve venlerin gelişme bozuklukları Embriyoda, ana atardamar ve toplardamarlar. Fötal sirkülasyon
5. HaftaHematopoetik kök hücre kavramı ve kemik iliği, Eritroid seri ve megakaryositlerinfarklanmaları, Miyeloid hücrelerin farklanması, İntrauterin dönemdeki kan yapımı ve hematopoezi düzenleyen faktörler
6. HaftaDoğal ve kazanılmış immünite tanımı bileşenleri ortak ve ayrı alt bileşenleri Kazanılmış immünite özellikleri,
7. Haftaİmmün yanıtı oluşturan T ? B lenfositlerantijenik özellikleri alt grupları, Lenfositlerin kemik iliğinden itibaren farklanmaları, Primer ve sekonderlenfoid organlar,
8. HaftaHumoral B bağımlı immünite ? aktivite ve effektör hücreleri, B lenfoidkompartmanları, Antijen sunucu hücreler T bağımlı B Hücre yanıtı ? lenf follikülleri ? immünolojik bellek,
9. HaftaHücresel immünite, T lenfosit alt grupları T lenfoid kompartmanlar,
10. HaftaKazanımların tartışılması, İmmün yanıtın kontrol mekanizmaları (reseptörler, sitokin ve kemokinler)
11. HaftaAra sınav
12. HaftaLenf düğümleri, lenfoid kompartmanları, HEV, lenfosit sirkülasyonu, Mukozal lenfatik doku işlevleri, yapıları salgısal immunoglobulin, tonsillalar,
13. HaftaDalak, histolojik yapısı, lenfoidkompartmanları, yapı işlevleri ? kazanımları ışığında bir konunun (ADC) gözden geçirilmesi
14. HaftaTimus gelişimi, histolojik yapısı / işlevi, Timosit olgunlaşmasının evreleri, pozitif, negatif seçimi (hücrelerin antijenik profilleriyle ilgili immun boyamaları üzerine tartışma, Tartışma: timus, otoimmünite, tolerans, lenfoid organlar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)285
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama11212
Proje000
Ödevler2510
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3354150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı    X
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli   X 
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı      
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı     
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı     
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalıX    
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı X   
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı      
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı,      
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı X   
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek