HİS785 - YÜZ- SOLUNUM SİSTEMİ GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YÜZ- SOLUNUM SİSTEMİ GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ | HİS785 | 2. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Sevda Müftüoğlu, Prof. Dr. Petek Korkusuz | |||||
Dersin amacı | - Faringeal aparat ve ilişkili organlar (dil, tükrük bezi, tiroid), yüz, nasal boşluk, damak, solunum yolları ve organlarının normal şartlar altındaki gelişimlerinin, oluşabilecek hataların yol açtıkları anomali veya hastalıkların, solunum sisteminin histolojisinin öğrenilmesi, mikroskop kullanarak solunum sistemine ait tüm yapıları tanıyıp tanımlayabilme yetisinin kazanılması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | - Faringeal yay, cep, yarık ve zarlardan gelişen organ, yapı, hücreler ve anomalileri - Faringeal aparat ile ilişkili diğer organların gelişimi ve anomalileri - Yüz kabartıları, plakodları, tepeciklerinin gelişimi ve anomalileri - Damak gelişimi ve anomalileri - Solunum yolları ve organlarının gelişimi, anomalileri/hastalıkları ve histolojisi | |||||
Kaynaklar | 1) KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia. The Developing Human, Clinically Oriented Embryology 2) MH Ross, W Pawlina. Histology, A Text and Atlas. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Faringeal aparat gelişimi, Faringeal yaylar, Yay kıkırdakları, Yay kasları, Yay sinirleri, Aort yayları |
2. Hafta | Faringeal cepler, Auditiv tüp,Palatin tonsil, Timus,Paratiroid bezleri,Ultimofaringeal cisimler |
3. Hafta | Faringeal yarıklar, Dış kulak yolu, Servikal sinus, servikal fistula, servikal kist, faringeal zarlar, Timpan zar |
4. Hafta | Faringeal aparat ile ilişkili organların gelişimi, Dil, tükrük bezi, tiroid, Bifid dil, Ektopik tiroid, Tiroglossal kanal kisti |
5. Hafta | Yüzün gelişimi, Yüz kabartıları (Frontonasal-Maksillar-Mandibular), Lens plakodu-çukurcuğu- vezikülü, Otik plakod-çukurcuk-vezikül, Aurikülar tepecikler, Nasal plakod-çukurcuk, Lateral-medial nasal kabartılar, İntermaksillar segment, Nasolakrimal k |
6. Hafta | Damak gelişimi, Oral ve nasal boşlukların ayrılması, Primer damak, Sekonder damak, Damak/dudak yarıkları, Damak/dudak, yüz yarıklarında sınıflandırma |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Solunum yolları ve organlarının gelişimleri Laringotrakeal açıklık Respiratuvar divertikül Trakeoesofagial septum Agenez, atrezi ve darlıklar Trakeoesofagial fistula |
9. Hafta | Akciğerin gelişim evreleri, Psödoglandular evre, Kanalikular evre, Terminal kese evresi, Alveolar evre - Akciğerin gelişim evreleri ile yenidoğanın yaşam şansının ilişkilendirilmesi, Respiratuvar distres sendromu , Hipoplastik akciğer |
10. Hafta | Nazal mukoza histolojisi, Nazal konka, Epiglottis |
11. Hafta | Olfaktor bölge histolojisi |
12. Hafta | Orta kulak, auditiv tüp, farinks histolojisi |
13. Hafta | Larinks histolojisi - Trakea histolojisi |
14. Hafta | Bronkus, bronkiyolusların histolojisi, Alveollerin histolojisi - Hava-kan bariyeri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 32 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 33 | 54 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı | X | ||||
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli | X | ||||
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı | |||||
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı | |||||
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı | |||||
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı | X | ||||
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı | |||||
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı | |||||
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı, | X | ||||
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı | X | ||||
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek