HİS785 - YÜZ- SOLUNUM SİSTEMİ GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YÜZ- SOLUNUM SİSTEMİ GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ HİS785 2. Yarıyıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Sevda Müftüoğlu, Prof. Dr. Petek Korkusuz 
Dersin amacı- Faringeal aparat ve ilişkili organlar (dil, tükrük bezi, tiroid), yüz, nasal boşluk, damak, solunum yolları ve organlarının normal şartlar altındaki gelişimlerinin, oluşabilecek hataların yol açtıkları anomali veya hastalıkların, solunum sisteminin histolojisinin öğrenilmesi, mikroskop kullanarak solunum sistemine ait tüm yapıları tanıyıp tanımlayabilme yetisinin kazanılması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Faringeal aparat ve ilişkili organlar (dil, tükrük bezi, tiroid), yüz, nasal boşluk, damağın normal şartlar altındaki gelişimlerinin öğrenilmesi
  2. Faringeal aparat, yüz, damağın gelişimleri esnasında oluşabilecek hataların ve yol açtıkları anomali veya hastalıkların öğrenilmesi
  3. Faringeal aparat, yüz, damağın gelişim anomalileri veya hastalıklarına ait ayırt edici özelliklerin öğrenilmesi
  4. Solunum yolları ve organlarının normal şartlar altındaki gelişimlerinin öğrenilmesi
  5. Akciğerin gelişim evreleri ile yenidoğanın yaşam şansının ilişkilendirilmesi
  6. Solunum yolları ve organlarının gelişimleri esnasında oluşabilecek hataların ve yol açtıkları anomali veya hastalıkların öğrenilmesi
  7. Solunum sisteminin histolojisinin öğrenilmesi, Solunum sisteminde histolojik yapı ile işlev arasındaki ilişkileri kurabilme yeteneğinin kazanılması
  8. Solunum sistemine ait ayırt edici histolojik özelliklerin öğrenilmesi
Dersin içeriği- Faringeal yay, cep, yarık ve zarlardan gelişen organ, yapı, hücreler ve anomalileri
- Faringeal aparat ile ilişkili diğer organların gelişimi ve anomalileri
- Yüz kabartıları, plakodları, tepeciklerinin gelişimi ve anomalileri
- Damak gelişimi ve anomalileri
- Solunum yolları ve organlarının gelişimi, anomalileri/hastalıkları ve histolojisi 
Kaynaklar1) KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia. The Developing Human, Clinically Oriented Embryology
2) MH Ross, W Pawlina. Histology, A Text and Atlas. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaFaringeal aparat gelişimi, Faringeal yaylar, Yay kıkırdakları, Yay kasları, Yay sinirleri, Aort yayları
2. HaftaFaringeal cepler, Auditiv tüp,Palatin tonsil, Timus,Paratiroid bezleri,Ultimofaringeal cisimler
3. HaftaFaringeal yarıklar, Dış kulak yolu, Servikal sinus, servikal fistula, servikal kist, faringeal zarlar, Timpan zar
4. HaftaFaringeal aparat ile ilişkili organların gelişimi, Dil, tükrük bezi, tiroid, Bifid dil, Ektopik tiroid, Tiroglossal kanal kisti
5. HaftaYüzün gelişimi, Yüz kabartıları (Frontonasal-Maksillar-Mandibular), Lens plakodu-çukurcuğu- vezikülü, Otik plakod-çukurcuk-vezikül, Aurikülar tepecikler, Nasal plakod-çukurcuk, Lateral-medial nasal kabartılar, İntermaksillar segment, Nasolakrimal k
6. HaftaDamak gelişimi, Oral ve nasal boşlukların ayrılması, Primer damak, Sekonder damak, Damak/dudak yarıkları, Damak/dudak, yüz yarıklarında sınıflandırma
7. HaftaAra sınav
8. HaftaSolunum yolları ve organlarının gelişimleri Laringotrakeal açıklık Respiratuvar divertikül Trakeoesofagial septum Agenez, atrezi ve darlıklar Trakeoesofagial fistula
9. HaftaAkciğerin gelişim evreleri, Psödoglandular evre, Kanalikular evre, Terminal kese evresi, Alveolar evre - Akciğerin gelişim evreleri ile yenidoğanın yaşam şansının ilişkilendirilmesi, Respiratuvar distres sendromu , Hipoplastik akciğer
10. HaftaNazal mukoza histolojisi, Nazal konka, Epiglottis
11. HaftaOlfaktor bölge histolojisi
12. HaftaOrta kulak, auditiv tüp, farinks histolojisi
13. HaftaLarinks histolojisi - Trakea histolojisi
14. HaftaBronkus, bronkiyolusların histolojisi, Alveollerin histolojisi - Hava-kan bariyeri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)285
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama11212
Proje000
Ödevler2510
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3354150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı   X 
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli    X
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı      
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı     
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı     
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı    X
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı     
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı      
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı,  X   
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalıX    
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek