FME722 - KİMYA EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KİMYA EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | FME722 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 12 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Kimya eğitiminde nitel araştırma, araştırma desenleri, araştırma problemi ve hipotez yazma, örneklem, veri toplama araçları, geçerlik- güvenirlik, kullanılan istatistiksel yöntemler konusunda detaylı bilgi vermek ve kimya eğitiminde araştırma yapabilme yeteneği kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Eğitim araştırmalarına giriş, Nicel ve nitel araştırma desenleri (nitel ve nicel araştırmaların karşılaştırılması), Felsefi varsayımlar, paradigmalar, Nitel çalışma tasarımı, Nitel araştırma yaklaşımları (olgubilim, kuram oluşturma, kültür analizi, urum çalışması, eylem araştırması), Araştırma problemi (araştırma soruları), Araştırma planı, Örnekleme (evren, örneklem, örnekleme yöntemleri), Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ( veri toplama araçlarının özellikleri ve türleri, geçerlik, güvenirlik), Verilerin analizi, Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik, Etik, Nitel çalışmaların yazılması (araştırma raporunun hazırlanması), Kimya eğitimi ile ilgili nitel araştırmaların ve makalelerin okunması ve incelenmesi. | |||||
Kaynaklar | 1.Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E.(2009).How to design and evaluate research in education. (Sixth edition). New York: McGraw-Hill Higher Edition.2.Gay, L.R., & Airasian, P. (2006). Educational research:Competencies for analysis and application, NewJersey:Prentice-Hall.3.Best, J.W. & Kahn, J.V.(2006).Research in education (10th Edt.).Boston:Pearson Education, Inc.4.Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş ikinci baskı, Ankara:Pegem Akademi.5.Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, mixed methods approaches (2nd Edt.).London:Sage Publications.6.Denzin,N.K., & Lincoln,Y.S. (eds) (2005). Handbook of qualitative research.Thousand Oaks: Sage Publications.7.Karasar, N. (2000). Araştırmalarda rapor hazırlama yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.8.Şimşek, H., & Yıldırım, A.(2011).Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Eğitimde araştırma nedir?, Niçin önemlidir?, Bilimsel araştırma nasıl yapılır?, araştırma türleri (nitel ve nicel araştırma yöntemleri) felsefi yaklaşımlar, paradigmalar (post pozitivizm, sosyal yapılandırma, pragmatizm), post modern görüşler |
2. Hafta | Nitel araştırma tasarımı: nitel araştırmanın özellikleri, ne zaman kullanılacağı, nitel araştırma tasarımı veya süreci, nitel araştırma planı veya önerisinin genel yapısı |
3. Hafta | Nitel araştırma yaklaşımları olgubilim (tanımlar, olgubilim araştırmasının özellikleri, zorluklar), kuram oluşturma (tanımlar, kuram oluşturma araştırmasının özellikleri, zorluklar), kültür analizi (tanımlar, kültür analizi araştırmasının özellikleri |
4. Hafta | Durum çalışması (tanımlar, durum çalışması araştırmasının özellikleri, zorluklar), eylem araştırması (tanımlar, eylem araştırmasının özellikleri, zorluklar) |
5. Hafta | I. Ara sınav |
6. Hafta | Araştırma problemi, amaç cümlesi, araştırma soruları: ana sorular, alt sorular, örnekleme ( örneklem ve evren, örnekleme yöntemleri) |
7. Hafta | Verilerin toplanması: veri toplama döngüsü, görüşme, odak grup görüşmesi, gözlem, doküman inceleme, mecazlar |
8. Hafta | Verilerin analizi ve betimlenmesi: betimsel analiz, içerik analizi, doküman analizi, nitel veri analizinde bilgisayar kullanılması, avantaj ve dezavantajları, bilgisayar yazılım programlarının kullanılması |
9. Hafta | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik, geçerlik stratejileri, etik |
10. Hafta | II. Ara sınav |
11. Hafta | Makale inceleme, nitel araştırma çalışmasının yazılması |
12. Hafta | Makale okuma (kimya eğitimi) |
13. Hafta | Makale okuma (kimya eğitimi) |
14. Hafta | Kimya eğitimi ile ilgili araştırma projesi sunumu |
15. Hafta | |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 15 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 7 | 80 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 20 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 28 | 56 |
Proje | 1 | 52 | 52 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 35 | 70 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 25 | 178 | 360 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı kalarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. | X | ||||
2. İleri düzeydeki güncel bilgiler ile kendi bakış açısını birleştirir ve yeni tanımlara ulaşır. | X | ||||
3. Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında, uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak karmaşık ilişkiler kurar ve yeni araştırma konuları tasarlar. | X | ||||
4. Uzmanlık bilgilerine yenilerini ekleyerek, araştırmalarında analiz, sentez ve değerlendirmelerde bulunarak yeni, özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
5. Fen ve matematik alanlar eğitimi ile ilgili yeni bilgileri araştırır ve o bilgileri sınıflandırarak daha ileri düzeyde yeni bir araştırma yapar. | X | ||||
6. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak alanında ya da diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | X | ||||
7. Farklı fikirler karşısında eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapar. | X | ||||
8. Geliştirdiği ya da bilinen bir yöntemle alan eğitimi ile ilgili; ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayınlanabilir nitelikte; bir makale yapar ve bilimsel araştırmalara katkıda bulunur. | X | ||||
9. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak disiplinler arası çalışmalarda yer alır ve özgün çalışmalar gerçekleştirir. | X | ||||
10. Sorun çözme ve karar verme sürecinde yaratıcı ve eleştirel düşünen bir birey olarak, alanı ile ilgili yeni araştırma konuları tasarlar ve bunların çözümü için yeni yöntemler geliştirir. | X | ||||
11. Alanında öğrenme-öğretme sürecini kolaylaştırıcı, bilgi ve becerileri ile öğrencilerine katkı sağlayacak farklı öğretim stratejileri geliştirir ve bu stratejileri uygular. | X | ||||
12. Bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak; alanı ya da diğer disiplinlerin söz konusu olduğu ortamlarda meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
13. Alanı ile ilgili araştırmaları ile diğer tüm çalışmalarında toplumsal ve kültürel farklılıkları dikkate alır, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlerin ulusal ve uluslararası zeminde her zaman olması gerektiğini savunarak önerilerde bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek