FME717 - KİMYA EĞİTİMİNDE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KİMYA EĞİTİMİNDE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | FME717 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 12 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Kimya eğitiminde nicel araştırma, araştırma desenleri, araştırma problemi ve hipotez yazma, örneklem, veri toplama araçları, geçerlik- güvenirlik, kullanılan istatistiksel yöntemler konusunda detaylı bilgi vermek ve kimya eğitiminde araştırma yapabilme yeteneği kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Eğitim araştırmalarına giriş 2. Nicel ve nitel araştırma desenleri (nitel ve nicel araştırmaların karşılaştırılması) 3. Kimya eğitimi alanında nicel araştırma ve literatür tarama 4. Nicel araştırma desenleri (deneysel araştırmalar, tek denekli araştırma, ilişkisel araştırma, nedensel- karşılaştırma araştırması ve tarama araştırması) 5. Araştırma problemi ve hipotez yazma 6. Araştırma planı 7. Örnekleme (evren, örneklem, örnekleme yöntemleri) 8. Nicel araştırmalarda veri toplama araçları (veri toplama araçlarının özellikleri ve türleri, geçerlik, güvenirlik) 9. Verilerin analizi ve yorumlanması (betimsel istatistik, kestirimsel istatistik) 10. Araştırma raporu (araştırma raporunun hazırlanması, araştırma raporunun değerlendirilmesi) 11. Kimya eğitimi ile ilgili nicel araştırmaların ve makalelerin okunması ve incelenmesi. | |||||
Kaynaklar | 1. Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E.(2009). How to design and evaluate research in education. (Sixth edition). New York: McGraw-Hill Higher Edition. 2. Gay, L.R., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application, NewJersey: Prentice-Hall. 3. Balnaves, M., & Caputi, P. (2001). Introduction to quantitative research methods: An investigative approach. London: Thousand Oaks. 4. Best, J.W. & Kahn, J.V. (2006). Research in education (10th Edt.). Boston: Pearson Education, Inc. 5. Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th Edt.). London: Routledge. 6. Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, mixed methods approaches (2nd Edt.). London: Sage Publications. 7. Maxim, P.S. (1999) Quantitative research methods in the social sciences. Oxford: Oxford University Press . 8. McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2001). Research in education: A conceptual introduction (Fifth Edition). New York: Longman. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Eğitimde araştırma nedir? Niçin önemlidir? Bilimsel araştırma nasıl yapılır?, araştırma türleri (nitel ve nicel araştırma yöntemleri) |
2. Hafta | Eğitim araştırmalarının temelleri: araştırma problemi, hipotezler, değişkenler, literatür taraması |
3. Hafta | Örnekleme (örneklem ve evren, seçkisiz örnekleme yöntemleri: basit seçkisiz örnekleme, tabakalı örnekleme; seçkisiz olmayan örnekleme yöntemleri: sistematik örnekleme, amaçsal örnekleme, uygun örnekleme), örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları |
4. Hafta | Geçerlik ve güvenirlik, iç/ dış geçerlik, nicel araştırma yöntemleri: deneysel desenler: zayıf deneysel desenler (tek grup öntest-sontest desen, statik grup karşılaştırmalı desen, statik grup öntest- sontest desen), |
5. Hafta | I. Ara sınav |
6. Hafta | Gerçek deneysel desenler (sontest kontrol gruplu seçkisiz desen, öntest- sontest kontrol gruplu seçkisiz desen, solomon dört grup seçkisiz desen ) |
7. Hafta | Yarı deneysel desenler (eşleştirilmiş desen, zaman serisi desen), faktöryel desenler, dek denekli araştırma, ilişkisel araştırma |
8. Hafta | Nedensel- karşılaştırma araştırması, tarama araştırması, nicel araştırmalarda iç ve dış geçerliği tehdit eden unsurlar |
9. Hafta | Verilerin analizi ve yorumlanması (betimsel ve kestirimsel istatistik), araştırma önerisi ve araştırma raporunun yazılması |
10. Hafta | II. Ara sınav |
11. Hafta | Makale okuma (kimya eğitimi) |
12. Hafta | Makale okuma (kimya eğitimi) |
13. Hafta | Makale okuma (kimya eğitimi) |
14. Hafta | Kimya eğitimi ile ilgili araştırma projesi sunumu |
15. Hafta | |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 15 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 7 | 80 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 20 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 28 | 56 |
Proje | 1 | 52 | 52 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 35 | 70 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 25 | 178 | 360 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı kalarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. | X | ||||
2. İleri düzeydeki güncel bilgiler ile kendi bakış açısını birleştirir ve yeni tanımlara ulaşır. | X | ||||
3. Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında, uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak karmaşık ilişkiler kurar ve yeni araştırma konuları tasarlar. | X | ||||
4. Uzmanlık bilgilerine yenilerini ekleyerek, araştırmalarında analiz, sentez ve değerlendirmelerde bulunarak yeni, özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
5. Fen ve matematik alanlar eğitimi ile ilgili yeni bilgileri araştırır ve o bilgileri sınıflandırarak daha ileri düzeyde yeni bir araştırma yapar. | X | ||||
6. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak alanında ya da diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | X | ||||
7. Farklı fikirler karşısında eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapar. | X | ||||
8. Geliştirdiği ya da bilinen bir yöntemle alan eğitimi ile ilgili; ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayınlanabilir nitelikte; bir makale yapar ve bilimsel araştırmalara katkıda bulunur. | X | ||||
9. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak disiplinler arası çalışmalarda yer alır ve özgün çalışmalar gerçekleştirir. | X | ||||
10. Sorun çözme ve karar verme sürecinde yaratıcı ve eleştirel düşünen bir birey olarak, alanı ile ilgili yeni araştırma konuları tasarlar ve bunların çözümü için yeni yöntemler geliştirir. | X | ||||
11. Alanında öğrenme-öğretme sürecini kolaylaştırıcı, bilgi ve becerileri ile öğrencilerine katkı sağlayacak farklı öğretim stratejileri geliştirir ve bu stratejileri uygular. | X | ||||
12. Bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak; alanı ya da diğer disiplinlerin söz konusu olduğu ortamlarda meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
13. Alanı ile ilgili araştırmaları ile diğer tüm çalışmalarında toplumsal ve kültürel farklılıkları dikkate alır, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlerin ulusal ve uluslararası zeminde her zaman olması gerektiğini savunarak önerilerde bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek