FME713 - BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ FME713 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 12
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıBiyoloji eğitiminde nicel araştırma, araştırma desenleri, araştırma problemi ve hipotez yazma, örneklem, veri toplama araçları, geçerlik- güvenirlik, kullanılan istatistiksel yöntemler konusunda detaylı bilgi vermek ve biyoloji eğitiminde araştırma yapabilme yeteneği kazandırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Eğitim araştırması terimini açıklar ve eğitim araştırmacıları tarafından araştırılan konulara örnekler verir.
  2. Nitel araştırma ve nicel araştırma terimlerini açıklar.
  3. Nicel araştırma yöntemlerinin (deneysel araştırma, tek denekli araştırma, ilişkisel araştırma, nedensel karşılaştırma araştırması ve tarama araştırması) amaçlarını tanımlar.
  4. Araştırma planını tanımlar.
  5. Araştırma problemi ve hipotezleri ifade edebilir, değişken türlerini tanımlar.
  6. Nicel araştırmalarda örneklem teknikleri, veri toplama araçları (anket, test (başarı, tutum)), ölçek geçerliği ve güvenirliği, betimsel istatistik, kestirimsel istatistik konularında bilgi sahibi olur.
  7. Bir araştırma raporunun hazırlanma ve yazım kurallarını listeler.
  8. Biyoloji eğitimi alanında yapılan nicel çalışmaları açıklar, kavramları tanımlar ve biyoloji eğitimi alanında uygulamalar yapar.
Dersin içeriği1. Eğitim araştırmalarına giriş
2. Nicel ve nitel araştırma desenleri (nitel ve nicel araştırmaların karşılaştırılması)
3. Biyoloji eğitimi alanında nicel araştırma ve literatür tarama
4. Nicel araştırma desenleri (deneysel araştırmalar, tek denekli araştırma, ilişkisel araştırma, nedensel- karşılaştırma araştırması ve tarama araştırması)
5. Araştırma problemi ve hipotez yazma
6. Araştırma planı
7. Örnekleme (evren, örneklem, örnekleme yöntemleri)
8. Nicel araştırmalarda veri toplama araçları (veri toplama araçlarının özellikleri ve türleri, geçerlik, güvenirlik)
9. Verilerin analizi ve yorumlanması (betimsel istatistik, kestirimsel istatistik)
10. Araştırma raporu (araştırma raporunun hazırlanması, araştırma raporunun değerlendirilmesi)
11. Biyoloji eğitimi ile ilgili nicel araştırmaların ve makalelerin okunması ve incelenmesi.
 
Kaynaklar1. Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E.(2009). How to design and evaluate research in education. (Sixth edition). New York: McGraw-Hill Higher Edition.
2. Gay, L.R., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application, NewJersey: Prentice-Hall.
3. Balnaves, M., & Caputi, P. (2001). Introduction to quantitative research methods: An investigative approach. London: Thousand Oaks.
4. Best, J.W. & Kahn, J.V. (2006). Research in education (10th Edt.). Boston: Pearson Education, Inc.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEğitimde araştırma nedir? Niçin önemlidir? Bilimsel araştırma nasıl yapılır?, araştırma türleri (nitel ve nicel araştırma yöntemleri)
2. HaftaEğitim araştırmalarının temelleri: araştırma problemi, hipotezler, değişkenler, literatür taraması
3. HaftaÖrnekleme (örneklem ve evren, seçkisiz örnekleme yöntemleri: basit seçkisiz örnekleme, tabakalı örnekleme; seçkisiz olmayan örnekleme yöntemleri: sistematik örnekleme, amaçsal örnekleme, uygun örnekleme), örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları
4. HaftaGeçerlik ve güvenirlik, iç/ dış geçerlik, nicel araştırma yöntemleri: deneysel desenler: zayıf deneysel desenler (tek grup öntest-sontest desen, statik grup karşılaştırmalı desen, statik grup öntest- sontest desen),
5. HaftaI. Ara sınav
6. HaftaGerçek deneysel desenler (sontest kontrol gruplu seçkisiz desen, öntest- sontest kontrol gruplu seçkisiz desen, solomon dört grup seçkisiz desen )
7. HaftaYarı deneysel desenler (eşleştirilmiş desen, zaman serisi desen), faktöryel desenler, dek denekli araştırma, ilişkisel araştırma
8. HaftaNedensel- karşılaştırma araştırması, tarama araştırması, nicel araştırmalarda iç ve dış geçerliği tehdit eden unsurlar
9. HaftaVerilerin analizi ve yorumlanması (betimsel ve kestirimsel istatistik), araştırma önerisi ve araştırma raporunun yazılması
10. HaftaII. Ara sınav
11. HaftaMakale okuma (Biyoloji eğitimi)
12. HaftaMakale okuma (Biyoloji eğitimi)
13. HaftaMakale okuma (Biyoloji eğitimi)
14. HaftaBiyoloji eğitimi ile ilgili araştırma projesi sunumu
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler315
Sunum15
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav120
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı780
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı120
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama22856
Proje15252
Ödevler520100
Ara sınavlara hazırlanma süresi23570
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü25178360

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı kalarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir.    X
2. İleri düzeydeki güncel bilgiler ile kendi bakış açısını birleştirir ve yeni tanımlara ulaşır.   X 
3. Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında, uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak karmaşık ilişkiler kurar ve yeni araştırma konuları tasarlar.    X
4. Uzmanlık bilgilerine yenilerini ekleyerek, araştırmalarında analiz, sentez ve değerlendirmelerde bulunarak yeni, özgün sonuçlara ulaşır.    X
5. Fen ve matematik alanlar eğitimi ile ilgili yeni bilgileri araştırır ve o bilgileri sınıflandırarak daha ileri düzeyde yeni bir araştırma yapar.    X
6. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak alanında ya da diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.    X
7. Farklı fikirler karşısında eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapar.  X  
8. Geliştirdiği ya da bilinen bir yöntemle alan eğitimi ile ilgili; ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayınlanabilir nitelikte; bir makale yapar ve bilimsel araştırmalara katkıda bulunur.    X
9. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak disiplinler arası çalışmalarda yer alır ve özgün çalışmalar gerçekleştirir.   X 
10. Sorun çözme ve karar verme sürecinde yaratıcı ve eleştirel düşünen bir birey olarak, alanı ile ilgili yeni araştırma konuları tasarlar ve bunların çözümü için yeni yöntemler geliştirir.    X
11. Alanında öğrenme-öğretme sürecini kolaylaştırıcı, bilgi ve becerileri ile öğrencilerine katkı sağlayacak farklı öğretim stratejileri geliştirir ve bu stratejileri uygular.    X
12. Bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak; alanı ya da diğer disiplinlerin söz konusu olduğu ortamlarda meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. X   
13. Alanı ile ilgili araştırmaları ile diğer tüm çalışmalarında toplumsal ve kültürel farklılıkları dikkate alır, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlerin ulusal ve uluslararası zeminde her zaman olması gerektiğini savunarak önerilerde bulunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek