EAT787 - PERİNATAL ve REPRODÜKTİF SİS. TOKSİSİTE DEĞ.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PERİNATAL ve REPRODÜKTİF SİS. TOKSİSİTE DEĞ. | EAT787 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Terken Baydar, Prof.Dr. Ülkü Ündeğer Bucurgat, Prof.Dr. Aylin Gürbay, Prof.Dr. Pınar Erkekoğlu, Prof.Dr. Sevtap Aydın Dilsiz, Prof.Dr. Suna Sabuncuoğlu, Doç.Dr. Gözde Girgin | |||||
Dersin amacı | Erkek ve kadın reprodüktif sistemi, ksenobiyotiklerin bu sistemler üzerindeki olası toksik etkileri, toksisite mekanizmaları, toksisite değerlendirme metodları, teratojenite kavramı, teratojenik ajanlar | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Perinatal ve reprodüktif toksisite temel bilgileri, toksisite mekanizmaları, toksisite değerlendirme metodları reprodüktif sistem toksisitesine neden olan ksenobiyotikler, teratojenik etki, sınıflaması ve teratojenik ajanlar, teratojenite ölçüm yöntemleri | |||||
Kaynaklar | 1. Ballantyne, B., Mars, T., Syversen, T., General and Applied Toxicology, New York, 2000. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, tarihçe ve genel bilgiler |
2. Hafta | Erkek reprodüktif sistemi; Testislerin anatomisi ve fizyolojisi, testislerin endokrin kontrolü |
3. Hafta | Erkek üreme sisteminin toksikolojisi, ksenobiyotiklerin etki bölgeleri, olası toksisite mekanizmaları, toksisite değerlendirme metotları |
4. Hafta | Kadın reprodüktif sistemi; Anatomisi ve fizyolojisi, nöroendokrinolojisi ve endokronolojisi |
5. Hafta | Kadın üreme sisteminin toksikolojisi, ksenobiyotiklerin etki bölgeleri, olası toksisite mekanizmaları, toksisite değerlendirme metotları |
6. Hafta | Gonodal steroidlerin ve östrojenik ksenobiyotiklerin toksisitesi; Steroidler, gonadal steroidler, östrojenik toksik ajanlar, antiöstrojenler |
7. Hafta | Üreme bozukluklarının bazı endojen nedenleri |
8. Hafta | Üreme sistemine metallerin etkisi |
9. Hafta | Sinir sistemi ilaçlarının perinatal ve reprodüktif toksisitesi |
10. Hafta | Kemoterapötiklerin, antiinflamatuvar ilaçların ve süistimal edilen ve bağımlılığa neden olan maddelerin perinatal ve reprodüktif toksisitesi |
11. Hafta | Embriyo gelişim süreçleri, teratojenite kavramı, ve mekanizmalar, teratojenite ölçüm yöntemleri |
12. Hafta | Teratojenik sınıflamalar, teratojenik ajanlar |
13. Hafta | Teratojenik etkenler ve örnekler |
14. Hafta | Tartışma |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 70 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 18 | 18 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 30 | 71 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimyasal, fiziksel ve biyolojik ajanların olası toksik etkileri hakkında ileri ve güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Toksikolojinin farklı alanları hakkında güçlü bilgiye sahip olur ve farklı bilim disiplinleriyle sistematik yaklaşımla bütünleşebilir. | X | ||||
3. Etik ilkelere uygun çalışmalar yapabilir, toksikoloji alanında bağımsız olarak proje planlayıp yürütebilir, birçok farklı analitik teknikle ileri toksikolojik analizler yapabilir ve sonuçlarını uygun istatistiksel analizlerle değerlendirebilir. | X | ||||
4. Profesyonel toksikologlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilir; ulusal ve uluslararası bilim insanlarıyla ekip çalışması yapar, iş birliği yapar. | X | ||||
5. Farklı bilgi teknolojilerini bilir ve toksikoinformatik çalışmalar yapabilir. | X | ||||
6. Bu analizlerden elde edilen bilgileri değerlendirip yorumlayabilir, farklı moleküler yolları aydınlatabilir, sonuçları tartışabilir ve ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunabilir, ayrıca verilerini yüksek etkili dergilerde yayınlayabilir. | X | ||||
7. Toksik ajanların ve farmasötiklerin duyarlı popülasyonlarda ve farklı patolojik durumlardaki etkileri, intoksikasyonların tanı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. Çevreyi kirleten ve toksik maddeler, besin ve bitkisel takviyeler ile gıdaların halk sağlığına etkilerini değerlendirme ve bu konuda kamuoyunu ve düzenleyici otoriteleri bilgilendirme konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
9. Risk değerlendirme ve stratejik karar alma süreçlerine katkıda bulunabilir, günlük yaşamda karşılaşılan toksikolojik sorunlara çözüm bulabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek