EAT707 - TOKSİSİTE ÖLÇÜM YÖNTEMLERİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TOKSİSİTE ÖLÇÜM YÖNTEMLERİ II | EAT707 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Ülkü Ündeğer Bucurgat, Prof.Dr. Nurşen Başaran, Prof.Dr. Terken Baydar, Prof.Dr. Aylin Gürbay, Doç.Dr. Pınar Erkekoğlu, Doç.Dr. Gözde Girgin, Doç.Dr. Sevtap Aydın Dilsiz, Doç.Dr. Suna Sabuncuoğlu | |||||
Dersin amacı | EC/OECD klavuzları çerçevesinde toksisite ölçümü ve risk değerlendirmesi, ilgili Avrupa Birliği (EC) direktifleri ve regülasyonları hakkında bilgi vermek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | EC/OECD kılavuzları çerçevesinde toksisite tayini, değerlendirmesi, izlenmesi ve kontrolu için kullanılan in vivo ve in vitro toksisite testlerinin temel ilkeleri, toksisite ölçümü ve değerlendirmesi konusundaki EC direktifleri, standartları, regülasyonları, stratejileri ve ve uygulamaları | |||||
Kaynaklar | 1. EC/OECD direktif ve kılavuzları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | -İlaçların ve kimyasal maddelerin toksisite ölçüme ve risk değerlendirilmesi ilişkin in vivo ve in vitro toksisite testlerinin temel ilkeleri |
2. Hafta | -Akut toksisitenin ölçülmesi (Oral, inhalasyon ve dermal) |
3. Hafta | -Cilt ve göz iritasyon testleri -Cilt duyarlık testi |
4. Hafta | -Subakut toksisite/ Tekrarlanan dozla toksisite- 28 günlük testleri (Oral, inhalasyon ve dermal) -Subakut toksisite/ Tekrarlanan dozla toksisite- 28 günlük testleri (Oral, inhalasyon ve dermal) |
5. Hafta | -Kemiricilerde ve kemirici olmayanlarda Subkronik Toksisite ? 90 günlük testleri (Oral, inhalasyon ve dermal) -Kronik Toksisite testi -Karsinojenite Testi |
6. Hafta | -Kombine Kronik Toksisite/Karsinojenite Testi -Teratojenite testi -1. ve 2. Generasyon Reprodüksiyon Toksisitesi testleri |
7. Hafta | -Toksikokinetik |
8. Hafta | -In vitro ve İn vitro mutajenite ölçüm yöntemleri |
9. Hafta | -In vitro ve İn vitro mutajenite ölçüm yöntemleri |
10. Hafta | -In vitro cilt korozyon ve fototoksisite testleri -Memeli hücresinde UDS testi |
11. Hafta | -Ekotoksisite ölçüm yöntemleri |
12. Hafta | -Su canlılarında akut toksisite testleri -Degradasyon ve biyodegredasyon testleri vd testler |
13. Hafta | -Toksik maddenin fiziko- kimyasal özelliklerinin tayini yöntemleri |
14. Hafta | - Piyasa verilecek maddeler için hazırlanacak temel teknik dosya için gerekli bilgiler ve testler - Piyasa verilecek maddeler için hazırlanacak teknik dosyalar için gerekli ilave bilgi ve testler ve ilgili kriterler |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 70 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 18 | 18 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 30 | 71 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimyasal, fiziksel ve biyolojik ajanların olası toksik etkileri hakkında ileri ve güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Toksikolojinin farklı alanları hakkında güçlü bilgiye sahip olur ve farklı bilim disiplinleriyle sistematik yaklaşımla bütünleşebilir. | X | ||||
3. Etik ilkelere uygun çalışmalar yapabilir, toksikoloji alanında bağımsız olarak proje planlayıp yürütebilir, birçok farklı analitik teknikle ileri toksikolojik analizler yapabilir ve sonuçlarını uygun istatistiksel analizlerle değerlendirebilir. | X | ||||
4. Profesyonel toksikologlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilir; ulusal ve uluslararası bilim insanlarıyla ekip çalışması yapar, iş birliği yapar. | X | ||||
5. Farklı bilgi teknolojilerini bilir ve toksikoinformatik çalışmalar yapabilir. | X | ||||
6. Bu analizlerden elde edilen bilgileri değerlendirip yorumlayabilir, farklı moleküler yolları aydınlatabilir, sonuçları tartışabilir ve ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunabilir, ayrıca verilerini yüksek etkili dergilerde yayınlayabilir. | X | ||||
7. Toksik ajanların ve farmasötiklerin duyarlı popülasyonlarda ve farklı patolojik durumlardaki etkileri, intoksikasyonların tanı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. Çevreyi kirleten ve toksik maddeler, besin ve bitkisel takviyeler ile gıdaların halk sağlığına etkilerini değerlendirme ve bu konuda kamuoyunu ve düzenleyici otoriteleri bilgilendirme konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
9. Risk değerlendirme ve stratejik karar alma süreçlerine katkıda bulunabilir, günlük yaşamda karşılaşılan toksikolojik sorunlara çözüm bulabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek