TAE610 - TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI II TAE610 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Bireysel araştırma  
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin amacı-Türk kültürünün düşünsel, inançsal, davranışsal ve etik değerlerinin dışavurum biçimlerini göstermek, -Kültür tarihi araştırmalarında bilgi kaynaklarından biri olan inanç göstergeleri ve ritüeller konusunda temel kavramları öğretmek, bu konuyla ilgili değerlendirme yöntemleri ile analitik perspektif kazandırmak, -Modernleşme ile kültür değişimi arasındaki ilişkiyi kavratmak, -Küreselleşme sürecinde milli kültürlerin önemini kavratmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türk kültürünün sözel kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
  2. Yazılı kaynaklarda sözlü verileri seçebilir ve bunlarla ilgili analitik değerlendirmeler yapabilir.
  3. Kültürel etkileşim ve değişimlerin toplumsal algıyı nasıl şekillendirdiğini kavrar.
  4. Sözlü ve yazılı kültür arasındaki geçişkenliği algılar.
  5. Toplumların tinsel gereksinimlerini ne şekilde dile getirdiklerini ve karşıladıklarını açıklayabilir.
Dersin içeriği-Türk kültüründe tinsel alanı şekillendiren ve kuşaklar ötesine taşıyan sözlü ve yazılı kaynakların belirlenmesi,
-Sözlü ve yazılı kaynaklardan seçilen örnek metinlerin incelenmesiyle tinsel evrenin anlamlandırılması,
-Kültürel kimliğin ifadesinde tinsel alanın önemi,
-Kültürel süreklilikte tinsel alanla ilgili düşünce, tutum ve davranışların işlevleri,
-Kültür değişmeleri sonrasında tinsel alanın yeniden yapılandırılması ve yeni kaynakların kullanımı,
-Modernleşmenin kültür değişimi üzerindeki etkileri. 
KaynaklarDivitcioğlu, S. (1987). Köktürkler (Kut, Küç, Ülüg). İstanbul: Ada Yayınları.
Arat, R. R. Yusuf Hâs Hacip Kutadgu Bilig. Ankara: TDK Yayınları.
Ocak, A. Y. (2002). Türk Sufiliğine Bakışlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Turhan, M. (2010). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDivanu Lügatit-Türkte tinsel unsurlar
2. HaftaKutadgu Bilig ve Atabetül Hakayıkta tinsel unsurlar
3. HaftaOğuznamelerde tinsel unsurlar
4. HaftaMenakıbnamelerde tinsel unsurlar
5. HaftaKroniklerde tinsel unsurlar
6. HaftaAhmet Yesevi ve Yunus Emrenin şiirleri
7. HaftaAra sınav
8. HaftaCodex Cumanicusta tinsel unsurlar
9. HaftaKitle iletişim araçlarında tinsel unsurlar
10. HaftaModernleşme sürecinde sözlü kültürün değişimi
11. HaftaGöç ve kültürel etkileşimler
12. HaftaKüreselleşme sürecinde milli kültürler
13. HaftaModernleşme ve değişen inanç pratikleri
14. HaftaModernleşme ve ahlaki normlar
15. HaftaSunum
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.  X  
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.   X 
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.   X 
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.   X 
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.  X  
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. X   
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.X    
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek