TAE610 - TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI II | TAE610 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Bireysel araştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | - | |||||
Dersin amacı | -Türk kültürünün düşünsel, inançsal, davranışsal ve etik değerlerinin dışavurum biçimlerini göstermek, -Kültür tarihi araştırmalarında bilgi kaynaklarından biri olan inanç göstergeleri ve ritüeller konusunda temel kavramları öğretmek, bu konuyla ilgili değerlendirme yöntemleri ile analitik perspektif kazandırmak, -Modernleşme ile kültür değişimi arasındaki ilişkiyi kavratmak, -Küreselleşme sürecinde milli kültürlerin önemini kavratmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Türk kültüründe tinsel alanı şekillendiren ve kuşaklar ötesine taşıyan sözlü ve yazılı kaynakların belirlenmesi, -Sözlü ve yazılı kaynaklardan seçilen örnek metinlerin incelenmesiyle tinsel evrenin anlamlandırılması, -Kültürel kimliğin ifadesinde tinsel alanın önemi, -Kültürel süreklilikte tinsel alanla ilgili düşünce, tutum ve davranışların işlevleri, -Kültür değişmeleri sonrasında tinsel alanın yeniden yapılandırılması ve yeni kaynakların kullanımı, -Modernleşmenin kültür değişimi üzerindeki etkileri. | |||||
Kaynaklar | Divitcioğlu, S. (1987). Köktürkler (Kut, Küç, Ülüg). İstanbul: Ada Yayınları. Arat, R. R. Yusuf Hâs Hacip Kutadgu Bilig. Ankara: TDK Yayınları. Ocak, A. Y. (2002). Türk Sufiliğine Bakışlar. İstanbul: İletişim Yayınları. Turhan, M. (2010). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Divanu Lügatit-Türkte tinsel unsurlar |
2. Hafta | Kutadgu Bilig ve Atabetül Hakayıkta tinsel unsurlar |
3. Hafta | Oğuznamelerde tinsel unsurlar |
4. Hafta | Menakıbnamelerde tinsel unsurlar |
5. Hafta | Kroniklerde tinsel unsurlar |
6. Hafta | Ahmet Yesevi ve Yunus Emrenin şiirleri |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Codex Cumanicusta tinsel unsurlar |
9. Hafta | Kitle iletişim araçlarında tinsel unsurlar |
10. Hafta | Modernleşme sürecinde sözlü kültürün değişimi |
11. Hafta | Göç ve kültürel etkileşimler |
12. Hafta | Küreselleşme sürecinde milli kültürler |
13. Hafta | Modernleşme ve değişen inanç pratikleri |
14. Hafta | Modernleşme ve ahlaki normlar |
15. Hafta | Sunum |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek