FZY703 - İLERİ HÜCRE ve VÜCUT SIVILARI FİZYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ HÜCRE ve VÜCUT SIVILARI FİZYOLOJİSİ FZY703 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Fizyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıDersin temel amacı hücre fizyolojisi ve vücut sıvıları konularında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamak, bu bilgileri kullanarak literatür hakimiyeti kazanıp ders, seminer, makale hazırlama, araştırma planlama, hazırlama becerilerini kazandırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Homeostaz mekanizmalarını, vücut sıvılarının çeşitlerini, içeriklerini ve dağılımlarını tanımlayabilir
  2. Vücut sıvılarının içerik ve dağılımlarında meydana gelebilecek değişiklikleri tartışabilir ve bunların hücrelere etkisini analiz edebilir
  3. Kılcal damarlarda suyun ve diğer maddelerin alışverişinde etkili olan kuvvetleri tanımlayabilir ve bu kuvvetlerde meydana gelen değişikliklerin etkilerini analiz edebilir
  4. Hücre zarında madde iletimi çeşitlerini sıralayabilir, bunların özelliklerini tanımlayabilir
  5. Vücuttaki temel iyonların elektriksel özelliklerini tanımlayabilir, iyon kanallarının özelliklerini sıralayabilir
  6. Dinlenme zar potansiyelinin ve aksiyon potansiyellerinin oluşmasında iyon kanallarının rolünü ifade edebilir
  7. İyon yoğunluklarındaki ve iyon kanallarındaki değişikliklerin hücrenin zar potansiyeline etkilerini açıklayabilir,
  8. Hücre organellerinin işlevlerini sıralayabilir, Hücre siklus evrelerini anlatabilir, tartışabilir, Hücrede oksidatif stresi ve hücre ölümünü tartışabilir.
Dersin içeriğiVücut sıvı bölmeleri, hücre zarı, sitoplazma, organeller, biyoelektrik potansiyeller, hücrede oksidatif stres ve hücre ölümünün tartışılması.  
Kaynaklar1. M.Y. Sukkar Concise Human Physiology 2000
2. Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2007
3. Ganong Tıbbi Fizyoloji, 2011
4. Matthews-Cellular Physiology of Nerve and Muscle-2003.
5. Kandel, Schwartz, Jessell-Principles of Neural Science-2000.
6. Sperelakis-Cell Physiology: source book-1998. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHomeostaz ve vücut sıvı bölmeleri
2. HaftaHücre zarının yapısı
3. HaftaHücre zarında taşınma
4. HaftaSitoplazma ve organelleri
5. HaftaHücreler arası bağlantı
6. HaftaSeminer
7. HaftaHücreler arası haberleşme
8. Haftaİkinci mesajcılar
9. HaftaHücre iskeleti ve hücre içi taşıma
10. Haftaİyon kanalları
11. HaftaAra sınav
12. HaftaBiyoelektrik potansiyeller-I
13. HaftaBiyoelektrik potansiyeller-II
14. HaftaHücrede oksidatif stres ve apoptoz
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer115
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi13636
Toplam İş Yükü3167210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tıbbi Fizyoloji alanında ileri düzeyde, fizyoloji bilgilerini destekleyecek diğer tıp bilimlerinde yeterli düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır.    X
2. Alanı ile ilgili güncel literatürü izler, yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, alanına yenilik getirecek özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Alanına yenilik getiren ve/veya farklı bir alana uygulanabilecek özgün araştırmaları bilimsel saygınlık içinde bağımsız olarak planlar, yönetir, sonuçlandırır.     
4. İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir, doğru istatistik yöntemi seçer, uygular, analizini yapar, yorumlar. X   
5. Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.     
6. Laboratuar güvenliği ve araştırma etiği konularında bilgi sahibidir, veri toplama, yorumlama, duyurulma aşamalarında bu değerleri gözetir, bunun birey ve toplum için önemini kavrar. X    
7. Temel laboratuar cihazları ve çalıştığı konu ile ilgili özel cihazlar hakkında ileri düzeyde bilgiye ve kullanma becerisine sahiptir, problemlere yaratıcı çözümler getirir. X   
8. Kendi alanında eğitim verme ve bilgilerini sistematik biçimde aktarma becerisine sahiptir.    X
9. Alanı ile ilgili ve/veya farklı alanlardaki ulusal ve uluslararası kişi ve kurumlarla iletişim kurar, bilgilerini paylaşır, sorunları tartışır, özgün görüşlerini savunur, öneriler sunar.  X  
10. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.    X
11. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, uygular.X    
12. Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek