KİM658 - STEREOKİMYA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
STEREOKİMYA KİM658 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Barış Temelli  
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilere stereoizomerlerin sınıflandırılması ve adlandırılması, stereoizomerlerin saflaştırma ve ayırma teknikleri ve organik reaksiyonların stereokimyasını konusunda bilgilendirmek ve ilaç araştırmalarında önemini vurgulamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Steroizomerlerin tanımı ve çeşitleri konusunda bilgi sahibi olur
  2. Stereoizomerlerin ayrılması ve saflaştırılması için uygun tekniği seçebilir,
  3. Hangi ayırıcı bileşiği kullanacağına karar verebilir
  4. Organik reaksiyonların stereoizomerleri bilgilerini kullanarak ilgilendiği reaksiyon için hangi izomerin oluşacağına karar verebilir
  5. İlaç araştırmalarında stereoizomerlerin önemi vurgulayabilir
Dersin içeriğiKimyasal yapı ve simetri, stereoizomeri, enantiyomerler, diastereomerler, stereoizomerlerin ayrılması, konfigurasyon belirlenmesi, asimetrik sentezler 
KaynaklarEliel E.L., Wilen S.H., Doyle M.P.(2001) Basic Organic Stereochemistry, John Wiley, New York.
Robinson M.J.T. (1999) Organic Sterochemistry, Oxford University Pres.
Kettle S.F.A.(1995) Symmetry and Structure, John Wiley&Sons, 1995.
Vincent Alan Molecular Symmetry and Group Theory, John Wiley&Sons, 1996.
Derleme ve yayınlar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOrganik stereokimyada genel kavramlar
2. HaftaSiklik moleküllerin konformasyonu
3. HaftaTopolojik ve supramoleküler stereokimya
4. HaftaYapı:Konformasyon, konfigurasyon
5. HaftaSteroisomerler, rasemizasyon ve optik izomerlerin adlandırılması
6. HaftaSunum
7. HaftaStereokimyasal analiz: göreceli ve mutlak konfigurasyonların belirlenmesi(x-ray, IR, NMR v.s.)
8. HaftaEnantiyomer ve diastreomer bileşiminin belirlenmesi
9. HaftaSunum
10. HaftaSimetri ve stereokimya
11. HaftaStereoizomerlerin ayrıştırılması, çözünürlük ve rasemizasyon
12. HaftaStereoizomerlerin ayrıştırılması, çözünürlük ve rasemizasyon
13. HaftaOrganik reaksiyonların stereokimyası I
14. HaftaOrganik reaksiyonların stereokimyası II
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12121
Toplam İş Yükü3264178

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.   X 
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler.  X  
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.  X  
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur.   X  
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir.  X  
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür. X   
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir.  X  
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır. X   
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir.   X 
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar.  X  
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek