PDR677 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ | PDR677 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: ÖDEV | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Bilimsel araştırmalara ilişkin temel kavramlar, araştırmanın aşamaları, araştırma modelleri, deneysel desenler, veri toplama yöntemleri ve analizlerin ayrıntılı bir şekilde sunulması, Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanıyla ilgili bir araştırma önerisinin hazırlanmasıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | I- Bilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları II- Araştırma Süreç ve Teknikleri i. Giriş Problem Amaç Önem Varsayımlar (Sayıltılar) Sınırlılıklar Tanımlar ii. Yöntem Araştırma Modeli Tarama Modelleri Deneme Modelleri Evren ve Örneklem Veriler ve Toplanması Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması iii. Bulgular ve Yorum iv. Özet, Yargı ve Öneriler III- Araştırma Yöntem ve Teknikleri konularından seçilecek bir konunun hazırlanması IV- Bilimsel yayınlarda etik kuralların incelenmesi | |||||
Kaynaklar | Balcı, A. (2000). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Yayıncılık, Ankara. Heppner, P. P., Wampold, B. E. Ve Kivlighan, D. M. (2008). Research Design in Counseling. Thomson Brooks/Cole, USA. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Light, R. Willett, J. (1990). By Design: Planning Research on Higher Education. Harvard University Pres, Cambridge. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (1988). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı Etik Kurallar Kılavuzu: PDR Der Yayınları, Ankara |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin Tanıtımı ve Yapılandırılması. Bilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları |
2. Hafta | Bilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları |
3. Hafta | Araştırma Süreç ve Tekniklerine Giriş (Problem, Amaç, Önem) |
4. Hafta | Araştırma Süreç ve Tekniklerinin Devamı? (Varsayımlar, Sınırlılıklar, Tanımlar) |
5. Hafta | Araştırma Modelleri; Tarama Modelleri |
6. Hafta | Deneme Modelleri |
7. Hafta | I.Arasınav |
8. Hafta | Evren ve Örneklem; Verilerin Toplanması |
9. Hafta | Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması |
10. Hafta | Bulgular ve Yorum |
11. Hafta | Özet, Yargı ve Öneriler |
12. Hafta | Hazırlanacak araştırma önerisi konularının tartışılması |
13. Hafta | II.Arasınav |
14. Hafta | Dersin değerlendirilmesi |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 2 | 30 | 60 |
Toplam İş Yükü | 18 | 113 | 182 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyecek derinlikte bir bilgi birikime sahiptir. | X | ||||
2. Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışan güçlüklerini kavramlaştırarak uygun psikolojik danışma müdahalelerini seçer. | X | ||||
3. Psikolojik danışma alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir | X | ||||
4. Psikolojik danışma alt alanlarına ilişkin derin ve kapsamlı bir bilgiye sahiptir. | X | ||||
5. Bilimsel yöntem ve tekniklere, bilimsel etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir | X | ||||
6. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. | X | ||||
7. Bireysel ve grupla psikolojik danışma becerilerini bağımsız bir uzman-uygulayıcı düzeyinde sergileyebilir. | X | ||||
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun psikolojik danışma ve rehberlik programları hazırlayıp uygulayabilir | X | ||||
9. Danışanlar veya öğrencilerin yanı sıra ilgili paydaşlarla da iş birliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir. | X | ||||
10. Kuramsal bakış açılarını değişen toplumsal koşullara uyarlayarak hizmet verdiği bireylerin gelişimine katkıda bulunur. | X | ||||
11. Mesleki ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel şekilde irdeler ve bunları geliştirmek üzere katkıda bulunur. | X | ||||
12. Psikolojik danışma ve rehberlik alanı dahilindeki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projesi hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar. | X | ||||
13. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği içinde olur | X | ||||
14. Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerlere bağlılık gösterir. | X | ||||
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurar | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek