PDR677 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ PDR677 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: ÖDEV  
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm sorumlusu 
Dersin amacıBilimsel araştırmalara ilişkin temel kavramlar, araştırmanın aşamaları, araştırma modelleri, deneysel desenler, veri toplama yöntemleri ve analizlerin ayrıntılı bir şekilde sunulması, Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanıyla ilgili bir araştırma önerisinin hazırlanmasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilimsel araştırmalar ile ilgili temel kavramları açıklar.
  2. Araştırmanın hangi aşamalardan oluştuğunu sıralar.
  3. Araştırmaya uygun olan modellerden birini seçer.
  4. Araştırmanın problemine yönelik deneysel desenleri seçer ve hazırlar.
  5. Araştırmanın yapısına uygun veri toplama yöntemlerini ve verileri çözümleyen analizleri ayrıntılı bir şekilde sınıflar.
  6. Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanıyla ilgili bir araştırma önerisi hazırlar.
Dersin içeriğiI- Bilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları
II- Araştırma Süreç ve Teknikleri
i. Giriş
Problem
Amaç
Önem
Varsayımlar (Sayıltılar)
Sınırlılıklar
Tanımlar
ii. Yöntem
Araştırma Modeli
Tarama Modelleri
Deneme Modelleri
Evren ve Örneklem
Veriler ve Toplanması
Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması
iii. Bulgular ve Yorum
iv. Özet, Yargı ve Öneriler
III- Araştırma Yöntem ve Teknikleri konularından seçilecek bir konunun hazırlanması
IV- Bilimsel yayınlarda etik kuralların incelenmesi 
KaynaklarBalcı, A. (2000). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Yayıncılık, Ankara.
Heppner, P. P., Wampold, B. E. Ve Kivlighan, D. M. (2008). Research Design in Counseling. Thomson Brooks/Cole, USA.
Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Light, R. Willett, J. (1990). By Design: Planning Research on Higher Education. Harvard University Pres, Cambridge.
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (1988). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı Etik Kurallar Kılavuzu: PDR Der Yayınları, Ankara 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin Tanıtımı ve Yapılandırılması. Bilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları
2. HaftaBilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları
3. HaftaAraştırma Süreç ve Tekniklerine Giriş (Problem, Amaç, Önem)
4. HaftaAraştırma Süreç ve Tekniklerinin Devamı? (Varsayımlar, Sınırlılıklar, Tanımlar)
5. HaftaAraştırma Modelleri; Tarama Modelleri
6. HaftaDeneme Modelleri
7. HaftaI.Arasınav
8. HaftaEvren ve Örneklem; Verilerin Toplanması
9. HaftaVerilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması
10. HaftaBulgular ve Yorum
11. HaftaÖzet, Yargı ve Öneriler
12. HaftaHazırlanacak araştırma önerisi konularının tartışılması
13. HaftaII.Arasınav
14. HaftaDersin değerlendirilmesi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14040
Ara sınavlara hazırlanma süresi14040
Genel sınava hazırlanma süresi23060
Toplam İş Yükü18113182

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyecek derinlikte bir bilgi birikime sahiptir.     X
2. Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışan güçlüklerini kavramlaştırarak uygun psikolojik danışma müdahalelerini seçer.    X 
3. Psikolojik danışma alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir    X
4. Psikolojik danışma alt alanlarına ilişkin derin ve kapsamlı bir bilgiye sahiptir.   X  
5. Bilimsel yöntem ve tekniklere, bilimsel etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir    X
6. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. X   
7. Bireysel ve grupla psikolojik danışma becerilerini bağımsız bir uzman-uygulayıcı düzeyinde sergileyebilir.    X 
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun psikolojik danışma ve rehberlik programları hazırlayıp uygulayabilir    X
9. Danışanlar veya öğrencilerin yanı sıra ilgili paydaşlarla da iş birliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir.  X   
10. Kuramsal bakış açılarını değişen toplumsal koşullara uyarlayarak hizmet verdiği bireylerin gelişimine katkıda bulunur.   X  
11. Mesleki ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel şekilde irdeler ve bunları geliştirmek üzere katkıda bulunur.     X
12. Psikolojik danışma ve rehberlik alanı dahilindeki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projesi hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar.     X
13. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği içinde olur   X 
14. Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerlere bağlılık gösterir.     X
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurar   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek