BYL704 - ETNOBOTANİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ETNOBOTANİK BYL704 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Aslı Koca 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrenciye etnobotanik bilim dalını tanıtmak, uygulamalarını hakkında bilgi vermektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu ders ile ögrenci; 1. Etnobotanik nedir, amacı nedir öğrenir.
  2. 2. Yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
  3. 3. Etnobotanik önemi olan bitkileri tanır.
Dersin içeriğiEtnobotanik Nedir? Etnobotanik ile ilişkili bilim dalları. Veri ve materyal toplama. Etnobotanik sonuçların istatistik değerlendirmesi. Etnobotanik kullanımı olan gıda ve baharat bitkileri. Etnobotanik kullanımı olan ilaç bitkileri. Diğer amaçlarla kullanılan bitkiler. Etnobotanik araştırmalarda farklı bakış açıları. 
KaynaklarC.M. Cotton, Ethnobotany, Principles and Applications, John Wiley & Sons, 1997. ?Ethnobotany? dergileri. ?Ethnopharmacology? dergileri. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEtnobotanik Nedir? İnsan-Bitki İlişkileri. Terim olarak ilk çıkışı.
Bilim dalı olarak ?Etnobotanik?. Amacı nedir? Etnotür nedir? Bilimsel Dergileri. Bilimsel Toplantıları. Etnobotaniğin tarihçesi. Ülkemizdeki etnobotanik çalışmalar: Geçmişten günümüze.
2. HaftaEtnobotanik ile ilişkili bilim dalları.
Veri ve materyal toplama. Yüz yüze görüşme yöntemi. Anket yöntemi. Emik bakış açısı. Liste hazırlama yöntemi.
3. HaftaVeri ve materyal toplama_devamı. Katılımcı yöntem. Yöntemleri üçgenselleştirme (triangulation of methods). Etnobotanik müzeleri ve herbaryumlar.
4. HaftaEtnobotanik sonuçların istatistik değerlendirmesi. Etnofitonomik (Ethnophytonomic_EPI) index. Etnobotanisiti (Ethnobotanicity_EI) index. Kullanım değeri (Use value_UV) indeksi. Atıflarda görece sıklık (Relative frequency of citation_RCF) indeksi.
5. HaftaEtnobotanik sonuçların istatistik değerlendirmesi_devamı. İnformant etki konsensüs (Factor Informant Consensus_FIC) indeksi. Uyumluluk düzeyi (Fidelity Level_FL) indeksi. Görece önemlilik (Relative importance_RI) indeksi. Akçakoca örneğinde istatistik analizlerin sonuçları.
6. HaftaEkonomik botanik ve etnobotanik farkları. Etnobotanik kullanımı olan gıda ve baharat bitkileri.
7. HaftaEtnobotanik kullanımı olan gıda ve baharat bitkileri_devamı.
8. HaftaI. Ara Sınav
9. HaftaEtnobotanik kullanımı olan ilaç bitkileri
10. HaftaEtnobotanik kullanımı olan ilaç bitkileri_devamı
11. HaftaBoya bitkileri, dokuma bitkileri
12. HaftaOyuncak amaçlı, sepet-örgü amaçlı, zamk amaçlı, kağıt amaçlı, dokuma amaçlı, mobilya-bina yapımı amaçlı, vd. amaçlı etnobotanik kullanımlar
13. HaftaEtnobotanik araştırmalarda farklı bakış açıları. Peyzajda etnobotanik. Filogeninin etnobotaniğe katkısı. Paleobotanik çalışmalardan paleo-etnobotanik bilgiler.
14. HaftaEtnobotanik_Dil Bilim_Dillerde evrimsel akrabalık
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12784
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14684
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4251245

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir.   X 
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.  X  
3. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.   X 
4. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.    X
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur.    X
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar.  X  
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir.   X 
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.    X
9. 9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapabilir.  X  
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.  X  
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek