BYL704 - ETNOBOTANİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ETNOBOTANİK | BYL704 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Aslı Koca | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrenciye etnobotanik bilim dalını tanıtmak, uygulamalarını hakkında bilgi vermektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Etnobotanik Nedir? Etnobotanik ile ilişkili bilim dalları. Veri ve materyal toplama. Etnobotanik sonuçların istatistik değerlendirmesi. Etnobotanik kullanımı olan gıda ve baharat bitkileri. Etnobotanik kullanımı olan ilaç bitkileri. Diğer amaçlarla kullanılan bitkiler. Etnobotanik araştırmalarda farklı bakış açıları. | |||||
Kaynaklar | C.M. Cotton, Ethnobotany, Principles and Applications, John Wiley & Sons, 1997. ?Ethnobotany? dergileri. ?Ethnopharmacology? dergileri. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Etnobotanik Nedir? İnsan-Bitki İlişkileri. Terim olarak ilk çıkışı. Bilim dalı olarak ?Etnobotanik?. Amacı nedir? Etnotür nedir? Bilimsel Dergileri. Bilimsel Toplantıları. Etnobotaniğin tarihçesi. Ülkemizdeki etnobotanik çalışmalar: Geçmişten günümüze. |
2. Hafta | Etnobotanik ile ilişkili bilim dalları. Veri ve materyal toplama. Yüz yüze görüşme yöntemi. Anket yöntemi. Emik bakış açısı. Liste hazırlama yöntemi. |
3. Hafta | Veri ve materyal toplama_devamı. Katılımcı yöntem. Yöntemleri üçgenselleştirme (triangulation of methods). Etnobotanik müzeleri ve herbaryumlar. |
4. Hafta | Etnobotanik sonuçların istatistik değerlendirmesi. Etnofitonomik (Ethnophytonomic_EPI) index. Etnobotanisiti (Ethnobotanicity_EI) index. Kullanım değeri (Use value_UV) indeksi. Atıflarda görece sıklık (Relative frequency of citation_RCF) indeksi. |
5. Hafta | Etnobotanik sonuçların istatistik değerlendirmesi_devamı. İnformant etki konsensüs (Factor Informant Consensus_FIC) indeksi. Uyumluluk düzeyi (Fidelity Level_FL) indeksi. Görece önemlilik (Relative importance_RI) indeksi. Akçakoca örneğinde istatistik analizlerin sonuçları. |
6. Hafta | Ekonomik botanik ve etnobotanik farkları. Etnobotanik kullanımı olan gıda ve baharat bitkileri. |
7. Hafta | Etnobotanik kullanımı olan gıda ve baharat bitkileri_devamı. |
8. Hafta | I. Ara Sınav |
9. Hafta | Etnobotanik kullanımı olan ilaç bitkileri |
10. Hafta | Etnobotanik kullanımı olan ilaç bitkileri_devamı |
11. Hafta | Boya bitkileri, dokuma bitkileri |
12. Hafta | Oyuncak amaçlı, sepet-örgü amaçlı, zamk amaçlı, kağıt amaçlı, dokuma amaçlı, mobilya-bina yapımı amaçlı, vd. amaçlı etnobotanik kullanımlar |
13. Hafta | Etnobotanik araştırmalarda farklı bakış açıları. Peyzajda etnobotanik. Filogeninin etnobotaniğe katkısı. Paleobotanik çalışmalardan paleo-etnobotanik bilgiler. |
14. Hafta | Etnobotanik_Dil Bilim_Dillerde evrimsel akrabalık |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 7 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 6 | 84 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 42 | 51 | 245 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
4. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | X | ||||
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir. | X | ||||
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
9. 9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapabilir. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | ||||
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek