SOS644 - METODOLOJİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
METODOLOJİ I | SOS644 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: RAPOR YAZMA | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Abdulkerim Sönmez | |||||
Dersin amacı | Toplumsal bilimlerdeki temel metodolojik yaklaşımlardan olan pozitivizm (doğalcılık) ve inşacılığın temel felsefesi ve kabulleri, toplumsal hayatın bilinmesi, anlaşılması, açıklanması sorununu nasıl ele aldıkları ve bu amaçla hangi yöntemleri nasıl istihdam ettiklerinin incelenmesi ve tartışılması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Bilimde varlık, varlığın bilgisi, kuram ve yöntem arasındaki ilişki(ler) sorunu ? Pozitivizm (doğalcılık), inşacılık ve realizmin ontolojik, epistemolojik ve metodolojik kabulleri ve ilkeleri ? Deneysel, istatistiksel, karşılaştırma, tarihsel analiz ve vak?a çalışması yöntemlerinin pozitivist ve inşacı yaklaşımda istihdam edilme biçimleri ve bunlara eşlik eden sorunlar | |||||
Kaynaklar | ? G. Delanty and P. Strydom. (eds) (2003). Philosophies of Social Science. The Classic and Contemporary Readings,. Maidenhead-Philadephia: Open University Pres, (ilgili bölümler) ? J. H. Goldthorpe. (2007) On Sociology, (vol. 1), Stanford, California: Stanford University Press, s.1-116 ve 190-216. ? J.W. Moses and T. L. Knutsen. (2007) Ways of Knowing. Competing Methodologies in Social and Political Research, Hamshire and New York. Palgrave Macmillan. ? D. Rueschemeyer. (2003) `Can One or a Few Cases Yield Theoretical Gains?? in Comparative Historical Analysis in the Social Sciences, ed by J. Mahoney and D. Rueschemeyer, Cambridge University Pres, s. 305-336. ? J. Mahoney. (2003) `Strategies of Causal Assessment in Comparative Historical Analysis? in Comparative Historical Analysis in the Social Sciences, ed by J. Mahoney and D. Rueschemeyer, Cambridge University Pres, s. 337-372. ? Ayrıntılı okuma listesinde belirtilen diğer kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Takdim: modernlik, bilgi ve bilgi biçimleri |
2. Hafta | Varlık, bilgi ve yöntem arasındaki ilişki sorunu: a) Varlık, bilgi ve metodoloji arasındaki ilişki, b) Yöntem, kuram ve konu arasındaki ilişki |
3. Hafta | Bilgiye erişimin üç farklı yolu: Pozitivizm, inşacılık ve realizmin ontolojik ve epistemolojik temel kabulleri ve ilkeleri |
4. Hafta | Pozitivizmin tarihsel gelişimi ve sosyal bilimlerde pozitivist metodolojinin uygulanması |
5. Hafta | Deneysel yöntem: İlkeleri, uygulanma biçimleri ve bilgi üretme kabiliyetinin olgusal ve etik sınırları ve sorunları (dahili ve harici geçerlilik sorunları) |
6. Hafta | İstatistiksel yöntem: İlkeleri, uygulanma biçimleri ve bilgi üretme kabiliyetinin olgusal sınırları ve sorunları (betimleyici ve çıkarımsal istatistik uygulamalarının mantığı, bağlamdan kopukluk sorunu, değişkenler ve nedenler sorunu, hipotez testle |
7. Hafta | Karşılaştırma (az sayıda vak?a karşılaştırması) yöntemi: a) farklılık yöntemi, b) mutabakat yöntemi, c) dolaylı farklılık yöntemi, d) birlikte değişmenin derecesi yöntemi |
8. Hafta | Vaka çalışması ve tarihsel çalışma: a)hipotez testi ve vaka calismasi turleri, b) butüncül bilgi talebi, temsil, genelleme, mekanizmalar ve örüntü sorunları |
9. Hafta | Pozitivist yöntemin değerlendirilmesi ve inşacı yöntemin takdimi |
10. Hafta | İnşacı yaklaşımda zihinsel deneyler ve uygulanma biçimleri |
11. Hafta | İnşacı yaklaşımda anlatısal (narrative) istatistik ve Bayes istatistiğinin kullanımı |
12. Hafta | İnşacı yaklaşımda karşılaştırma yöntemi: a) Bütün parça karşılaştırmaları, b) biz ve öteki karşılaştırmaları |
13. Hafta | İnşacı yöntemde vaka çalışması: a) anlatı stratejileri, b) zihniyet ve değerler karşılaştırması, c) yaklaşımların bağlamlaştırılması, d) yeniden ve derin yorumlama |
14. Hafta | Araştırma sürecinin etik sorunları ve araştırma projelerinin metodolojik tasarımı açısından duğurduğu sorunlar |
15. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 50 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 35 | 35 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 31 | 106 | 249 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir. | X | ||||
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | X | ||||
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir. | X | ||||
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, yorumlar ve değerlendirir | |||||
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder | |||||
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır | |||||
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |||||
8. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | |||||
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
10. . Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | |||||
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir. | |||||
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | |||||
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | |||||
14. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır | X | ||||
15. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek