ADO709 - ADOLESANLARDA ENDOKRİNOLOJİK PROBLEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ADOLESANLARDA ENDOKRİNOLOJİK PROBLEMLER | ADO709 | 3. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Nurgün Kandemir, Prof. Dr. Ayfer Alikaşifoğlu | |||||
Dersin amacı | Adolesanlarda görülen endokrinolojik problemlerin tanı ve tedavilerinin tanımlanması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Hormon etki mekanizmaları, Tiroid hormon biyosentezi, metabolizması ve etkileri, Büyüme hormonu, IGF-1 sekresyonu, etkileri ve bozuklukları, Hipotalamus-Hipofiz-Gonad aksının gelişimi, Puberte gelişimini etkileyen genler, hormonlar ve bozuklukları, Enerji dengesinin düzenlenmesi ve bozuklukları, Glukoz regülasyonu ve endokrin pankreas, Mineral homeostazı, kemik mineralizasyonunu etkileyen faktörler ve bozuklukları, Cinsel farklılaşmayı etkileyen genler, Cinsel farklılaşma bozuklukları, Otoimmunite ve endokrin sistem, Endokrin hipertansiyon, Andrenal korteks fonksiyonları ve bozuklukları, Posterior hipofiz fonksiyonları ve bozuklukları, İnsülin rezistans sendromları (Final sınavı) | |||||
Kaynaklar | Textbook of Comprehensive Adolescent Health Care ed.Stanford B. Friedman Williams text book of Endokrinology Editör: Wilson Foster Kronenberg, Larsen |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Hormon etki mekanizmaları |
2. Hafta | Tiroid hormon biyosentezi, metabolizması ve etkileri |
3. Hafta | Büyüme hormonu, IGF-1 sekresyonu, etkileri ve bozuklukları |
4. Hafta | Hipotalamus-Hipofiz-Gonad aksının gelişimi |
5. Hafta | Puberte gelişimini etkileyen genler, hormonlar ve bozuklukları |
6. Hafta | Enerji dengesinin düzenlenmesi ve bozuklukları |
7. Hafta | Glukoz regülasyonu ve endokrin pankreas |
8. Hafta | Mineral homeostazı, kemik mineralizasyonunu etkileyen faktörler ve bozuklukları |
9. Hafta | Cinsel farklılaşmayı etkileyen genler |
10. Hafta | Cinsel farklılaşma bozuklukları |
11. Hafta | Otoimmunite ve endokrin sistem |
12. Hafta | Endokrin hipertansiyon |
13. Hafta | Andrenal korteks fonksiyonları ve bozuklukları |
14. Hafta | Posterior hipofiz fonksiyonları ve bozuklukları |
15. Hafta | İnsülin rezistans sendromları (Final sınavı) |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 10 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 3 | 42 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 14 | 2 | 28 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 56 | 11 | 154 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Adolesan Sağlığında, güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Adolesan Sağlığına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | |||||
2. Adolesan Sağlığının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | ||||
3. Adolesan Sağlığındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | X | ||||
4. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. | |||||
5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. | |||||
6. Adolesan Sağlığı ile ilgili çalışmalarda klinik ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. | |||||
7. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme. | |||||
8. Adolesan Sağlığı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak bu alandaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | |||||
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | X | ||||
10. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Adolesan Sağlığı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |||||
11. Adolesanlar ile iletişim kurabilme ve adolesanların psiko-sosyal ilişkilerini ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleriyönetebilme. | |||||
12. Adolesanlar ve aileleri ile bu yaş dönemindeki sorunların tartışılmasında bilimsel yaklaşımlarla objektif görüşleri savunabilme ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. | |||||
13. Adolesan Sağlığındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumdaki adolesanların sağlığının geliştirilmesi sürecine katkıda bulunabilme. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek