ADO709 - ADOLESANLARDA ENDOKRİNOLOJİK PROBLEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ADOLESANLARDA ENDOKRİNOLOJİK PROBLEMLER ADO709 3. Yarıyıl 2 2 3 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nurgün Kandemir, Prof. Dr. Ayfer Alikaşifoğlu  
Dersin amacıAdolesanlarda görülen endokrinolojik problemlerin tanı ve tedavilerinin tanımlanması  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Adolesanlarda görülen endokrinolojik problemlerin tanı ve tedavilerinin tanımlanması, ayırıcı tanı yapılması
Dersin içeriğiHormon etki mekanizmaları, Tiroid hormon biyosentezi, metabolizması ve etkileri, Büyüme hormonu, IGF-1 sekresyonu, etkileri ve bozuklukları, Hipotalamus-Hipofiz-Gonad aksının gelişimi,
Puberte gelişimini etkileyen genler, hormonlar ve bozuklukları, Enerji dengesinin düzenlenmesi ve bozuklukları, Glukoz regülasyonu ve endokrin pankreas, Mineral homeostazı, kemik mineralizasyonunu etkileyen faktörler ve bozuklukları, Cinsel farklılaşmayı etkileyen genler, Cinsel farklılaşma bozuklukları, Otoimmunite ve endokrin sistem, Endokrin hipertansiyon,
Andrenal korteks fonksiyonları ve bozuklukları, Posterior hipofiz fonksiyonları ve bozuklukları, İnsülin rezistans sendromları (Final sınavı)
 
KaynaklarTextbook of Comprehensive Adolescent Health Care ed.Stanford B. Friedman
Williams text book of Endokrinology Editör: Wilson Foster Kronenberg, Larsen
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHormon etki mekanizmaları
2. HaftaTiroid hormon biyosentezi, metabolizması ve etkileri
3. HaftaBüyüme hormonu, IGF-1 sekresyonu, etkileri ve bozuklukları
4. HaftaHipotalamus-Hipofiz-Gonad aksının gelişimi
5. HaftaPuberte gelişimini etkileyen genler, hormonlar ve bozuklukları
6. HaftaEnerji dengesinin düzenlenmesi ve bozuklukları
7. HaftaGlukoz regülasyonu ve endokrin pankreas
8. HaftaMineral homeostazı, kemik mineralizasyonunu etkileyen faktörler ve bozuklukları
9. HaftaCinsel farklılaşmayı etkileyen genler
10. HaftaCinsel farklılaşma bozuklukları
11. HaftaOtoimmunite ve endokrin sistem
12. HaftaEndokrin hipertansiyon
13. HaftaAndrenal korteks fonksiyonları ve bozuklukları
14. HaftaPosterior hipofiz fonksiyonları ve bozuklukları
15. Haftaİnsülin rezistans sendromları (Final sınavı)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)010
Laboratuar00
Uygulama020
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler010
Sunum00
Projeler00
Seminer010
Ara Sınavlar00
Genel sınav050
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14342
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama14228
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü5611154

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Adolesan Sağlığında, güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Adolesan Sağlığına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.     
2. Adolesan Sağlığının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.    X
3. Adolesan Sağlığındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.    X
4. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.     
5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.     
6. Adolesan Sağlığı ile ilgili çalışmalarda klinik ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.     
7. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme.     
8. Adolesan Sağlığı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak bu alandaki bilginin sınırlarını genişletebilme.     
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.   X 
10. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Adolesan Sağlığı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.     
11. Adolesanlar ile iletişim kurabilme ve adolesanların psiko-sosyal ilişkilerini ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleriyönetebilme.     
12. Adolesanlar ve aileleri ile bu yaş dönemindeki sorunların tartışılmasında bilimsel yaklaşımlarla objektif görüşleri savunabilme ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.     
13. Adolesan Sağlığındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumdaki adolesanların sağlığının geliştirilmesi sürecine katkıda bulunabilme.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek