BİK730 - BİYOKİMYASAL KİNETİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOKİMYASAL KİNETİK BİK730 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Özden Tacal 
Dersin amacıDers biyomoleküler tepkimelerde geçerli mekanizmaları ve bunları yansıtan kinetik davranışları ele almaktadır. Ana tema, basit kimyasal tepkimelerden enzimatik sistemlere kadar bir dizi örnek aracılığıyla, kinetik araştırmalardaki temel deneysel yaklaşımların tanıtılması ve bulguların tepkime mekanizmasını yansıtan özelliklerinin tartışılmasıdır. Teorik saatler, ağırlıklı olarak değişik tipte tepkimelerin tanıtımı ve örneklenmesine ayrılmıştır. Öğrencilere her konuya ilişkin sayısal işlem ya da yorum gerektiren, problem setleri ödev olarak dağıtılmakta; teorik saatlerin bir bölümü, problemlerin toplu halde tartışılmasına ayrılmaktadır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kantitatif düşünce ve modelleme-sınama becerisinin yerleşmesi; biyokimyasal tepkimelerin kimyasal boyutlarına ilişkin farkındalık yaratılması, dersin kazandırımları arasında yer almaktadır.
Dersin içeriğiTemel termodinamik kurallar, hal fonksiyonları, aktivasyon parametreleri. Birinci dereceden ve daha yüksek derecei tepkimeler; tersinir tepkimeler. Yatışkın durum analizleri. Kimyasal kataliz mekanizmaları. Enzim kinetiği; hızlı denge yaklaşımı ile modellemeler. Enzim inhibisyon analizleri. Allosterik sistemler.  
Kaynaklar1. I.H. Segel, ?Enzyme Kinetics?, Wiley, New York,
1975.
2. K.J. Laidler, ?Physical Chemistry with Biological Applications?, Benjamin-Cummings, California,
1978. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTemel termodinamik kavramlar
2. HaftaKinetiğe giriş: Aktivasyon parametreleri
3. HaftaBirinci dereceden tepkimeler, tersinir tepkimeler
4. Haftaİkinci ve daha yüksek dereceden tepkimeler; birinci derecedenleştirme
5. HaftaYatışkın durum analizleri
6. HaftaAsit-baz katalizi
7. HaftaKovalan kataliz
8. HaftaProblem tartışması
9. HaftaEnzim kinetiği: Hızlı denge modeli.
10. HaftaAra sınav
11. HaftaEnzim inhibisyon modelleri
12. HaftaEnzim inhibisyon analizleri
13. HaftaAllosterik enzimler
14. HaftaProblem tartışması
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar150
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)8648
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler10880
Ara sınavlara hazırlanma süresi51050
Genel sınava hazırlanma süresi51050
Toplam İş Yükü4237270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir.   X 
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular.   X 
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar.    X
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular.   X 
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.    X
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur.    X
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur.    X
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir.   X 
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir.   X 
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir.   X 
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır.    X
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir.   X 
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.   X 
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek