BİS604 - SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ BİS604 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 7
Önkoşul(lar)-var iseBİS 605 veya BİS 735 Biyoistatistik derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak.
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)PROF.DR. ERDEM KARABULUT, DOÇ. DR. JALE KARAKAYA KARABULUT 
Dersin amacıYüksek Lisans öğrencilerine araştırma planlaması, aşamaları ve araştırma etiği ile ilgili temel bilgiler verip araştırma yapmaya hazırlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersi tamamlayan öğrenci; Yapacağı araştırmanın amacına göre türünü belirler,
  2. Araştırmanın istatistiksel hipotezlerini belirler,
  3. Kurduğu hipotezlere uygun istatistiksel yöntemleri seçer,
  4. Uygun istatistiksel yöntemleri uygular,
  5. Araştırma raporu yazar.
  6. Araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları, bir araştırmanın etik açıdan geçerli ve güvenilir olması konusunda araştırmacının sorumluluklarını tanımlayabilir.
Dersin içeriği1. Araştırma planlaması,
2. Araştırmalarda hata kaynakları,
3. Örnekleme kavramı ve örnekleme yöntemleri,
4. Araştırma türleri,
5. Araştırma kurgulama,
6. Veri analizi ve yorumu,
7. Rapor yazımı,
8. Araştırma etiği kavramı,
9. En sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri. 
Kaynaklar1. Health Research Methodology, A Guide for Training in Research Methods, World Health Organization, 2001
2. Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Ankara 2013
3. Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Klinik ve Saha Araştırmalarında Örnekleme Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Ankara 2005
4. Özdamar Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2013
5. The Ethics of Research Involving Human Subjects, Editor: Vanderpool HY, 1996, University publishing Group, Inc. USA. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAraştırmaya Giriş
2. HaftaAraştırma Planlamasına Giriş
3. HaftaKonu Seçimi, Literatür Tarama
4. HaftaAmaç ve Araştırma Hipotezlerinin belirlenmesi
5. HaftaDeğişkenlerin ve Ölçüm tekniklerinin belirlenmesi, İstatistiksel Hipotezlere Geçiş
6. HaftaÖrneklem Büyüklüğü Hesaplamaları
7. HaftaGenel Araştırma Tipleri
8. HaftaVeri Toplama Yöntemleri
9. HaftaDeğerlendirme
10. HaftaRapor Yazımı
11. HaftaAraştırma etiği kavramı, araştırmada bilimsel ve etik yöntem bilgisi ve araştırma etiğinin temel ilkeleri
12. HaftaAraştırmada etik konular; Lab. çalışmaları, hayvan deneyleri, saha araştırmaları/epidemiyolojik çalışmalar, klinik araştırmalarda (girişimsel olan ve olmayan) temel etik konular
13. HaftaAraştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları
14. HaftaAraştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları
15. HaftaAraştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları
16. HaftaAraştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler550
Sunum150
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı6100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama12828
Proje000
Ödevler41456
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü4751210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hemşirelikte eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme.     X
2. Çocuklara yönelik bilimsel araştırma bulgularını klinik ortamda hemşireliğe uygulayabilme.     
3. Araştırmaların bilimsel niteliğini değerlendirebilme     X
4. Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme    X
5. Gelişim kuramlarını kullanarak çocuğun gelişimini değerlendirebilme      
6. Sağlık sorunu olan çocuğun bakımının yönetiminde hemşirelik kuramlarının etkinliğini test edebilme      
7. Çocuk hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme     X
8. Teorik ve analitik bilgi ve becerileri kullanarak çocuk sağlığı alanındaki yenilikleri çocuk hemşireliğine uygulayabilme      
9. Çocuk hemşireliği alanında bir çalışmada ya da disiplinler arası çalışmada uzmanlık yapabilme      
10. Sağlık bakımına, politikalara ve kanıta dayalı uygulamalarına katkı sağlayacak bilgileri üretmek ve geliştirmek için teorilere dayalı araştırmalar yapabilme     X
11. Çocuk hemşireliğine yönelik seçilen bir alandaki bilimsel kanıtları derinlemesine bir bakış açısıyla değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri geliştirebilme    X
12. Çocuk hemşireliği alanında yeni ve yaratıcı bilgiler üretebilme      

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek