BİS605 - BİYOİSTATİSTİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | BİS605 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Erdem KARABULUT, Prof. Dr. Pınar ÖZDEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Osman DAĞ | |||||
Dersin amacı | Temel istatistiksel kavramlar ve yöntemleri, sağlık alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye öğretmek, kendi alanındaki literatürü istatistiksel açıdan anlamasını ve değerlendirmesini sağlamak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Temel istatistik kavramlar, 2. Tanımlayıcı ölçüler, 3. Kuramsal dağılışlar (Normal dağılım), 4. Örneklem dağılışları, 5. Temel araştırma yöntemleri, 6. Temel örnekleme yöntemleri, 7. Hipotez testleri, 8. İlişki ölçüleri, 9. Doğrusal regresyon analizi, | |||||
Kaynaklar | 1. Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2010. 2. Özdamar K. Pasw ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2013. 3. Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle UYGULAMALI İSTATİSTİK ve GEÇERLİK-GÜVENİRLİK. Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. 4. Daniel, Wayne W. Biostatistics 9th Edition, New York: John Wiley&Sons, 2013. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Temel istatistiksel kavramlar; istatistik, biyoistatistik, biyoistatistiğin kullanım alanları, evren, örneklem, istatistik, parametre, veri, değişken, veri tipleri, vb. |
2. Hafta | Tanımlayıcı istatistikler; Verilerin sınıflandırılması, ortalama ve konum ölçüleri, histogram, çubuk grafik, dal-yaprak grafiği, kutu grafiği, vb. |
3. Hafta | Tanımlayıcı İstatistikler: Yaygınlık ölçüleri, ortalama±standart sapma grafikleri, vb. |
4. Hafta | Değişkenler arasındaki ilişkilerin tablo ve grafiklerle incelenmesi: Çapraz tablolar, tanımlayıcı ölçülere (ortalama, standart sapma, vb.) göre tablolar, temel grafik gösterimlerin çok değişkenli uygulamaları, saçılım grafikleri, vb. |
5. Hafta | Standartlaştırma (z ve T skorları). Kuramsal dağılışlar: Normal dağılım, normallik dönüşümleri. Normallik testleri ve grafikleri. Örneklem dağılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dağılışı, güven aralıkları ve yorum |
6. Hafta | I. ARA SINAV |
7. Hafta | Araştırma yöntemleri. Hipotez testlerine giriş:Hipotez testinin amacı, aşamaları, hataları, p ve alfa değerleri, güç, etki büyüklüğü, karar verme süreci |
8. Hafta | Hipotez testleri: Parametrik ve parametrik olmayan tek örneklem testleri. Parametrik ve parametrik olmayan bağımsız iki örneklem testleri. |
9. Hafta | Hipotez testleri: Parametrik ve parametrik olmayan bağımsız k örneklem testleri |
10. Hafta | Hipotez testleri: Parametrik ve parametrik olmayan bağımlı iki örneklem testleri. Parametrik ve parametrik olmayan bağımlı k örneklem testleri. |
11. Hafta | 2. ARA SINAV |
12. Hafta | İlişki ölçüleri: Pearson korelasyon katsayısı, Spearman korelasyon katsayısı, Phi, Cramer V, Eta, vb. katsayılar. |
13. Hafta | Basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi. |
14. Hafta | Basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi ve makale inceleme |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 12 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 12 | 4 | 48 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 43 | 39 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Radyoterapi cihazları ve özellikleri hakkında kalibrasyon ve kalite kontrollerini yapabilecek ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Radyoterapi planlama ve uygulamalarını bireysel olarak karar verebilecek seviyede kavrar. | X | ||||
3. Klinik ve temel onkoloji konusunda ileri düzeyde gerekli bilgiye sahip olduğu gibi klinikte ve araştırmalarında etik unsurların yerini bilir. | X | ||||
4. Radyoterapi fiziği alanında yenilikleri sistematik olarak takip edip değerlendirerek bunları özgün bir biçimde uyarlar ve araştırmalarında uygular. | X | ||||
5. Kompleks tedavi planlamalarını yüksek doğruluk ve keskinlikte hazırlayabilir. | X | ||||
6. Araştırmalarını organize ederek bilimsel rapor ve makale yazabilir. | X | ||||
7. Bilişim teknolojilerini hem klinikte hem de araştırmalarında ileri düzeyde kullanabilir. | X | ||||
8. Radyoterapide ele alınan konulara eleştirel yaklaşıp alternatif çözümler üretebilir. | X | ||||
9. Doktorası süresince yaptığı çalışmalarıyayınlar ve böylece alanına bilimsel olarak katkıda bulunur. | X | ||||
10. Klinik ortamında doktorlarla ve diğer sağlık çalışanlarıyla etkin ve işlevsel iletişim kurabilir, birlikte konuları ele alıp özgün çözümler üretebilir. | X | ||||
11. Klinikte ve araştırmalarında bağımsız olarak çalışabildiği gibi takım halinde de çalışabilir. | X | ||||
12. Radyoterapi alanındaki gelişmeleri takip edebilir ve bu konularda uzman meslektaşları ile yazılı ve sözlü iletişime geçebilir. | X | ||||
13. Disiplinler arası çalışma deneyimine sahiptir ve ilgi ve becerilerini verimli bir şekilde bu çalışmalarda kullanabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek