KAY738 - DİN ve SİYASET

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİN ve SİYASET KAY738 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıBu ders katılımcılara din ve siyaset ilişkisi konusunda teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Din ve siyaset ilişkisini dünyadan ve Türkiye'den çeşitli tartışmalar üzerinden eleştirel olarak incelemeyi öğrenmeleri hedeflenmektedir.
Dersin içeriğiBu derste şu konulara yer verilecektir: din konusunda teorik yaklaşımlar, dinin fonksiyonları, laiklik ve sekülerizm tartışmaları, modernleşme ve sosyal gelişme kuramlarına göre din kurumunun geleceği tartışmaları, güncel küresel gelişmeler ve bir kimlik olarak dini aidiyetin yükselişi, din ve milliyetçilik ilişkisi, Medeniyetler Çatışması tartışmaları, Batı ve İslam kimliği karşılaşma süreci konusundaki tartışmalar ve siyasal İslam'ın yükselişi.  
KaynaklarHuntington, Samuel. Medeniyetler Çatışması. Ankara: Vadi, 1995.

Lewis, Bernard. Islam and the West. Oxford: Oxford University Press, 1993.

Mardin, Şerif. Türkiye'de Din ve Siyaset. İstanbul: İletişim, 1995. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaAntik Çağda Din ve Siyaset İlişkisi
3. HaftaOrta Çağda Din ve Siyaset İlişkisi
4. HaftaModern Çağda Din ve Siyaset İlişkisi: Hümanizm, Reform ve Aydınlanma
5. HaftaModern Çağda Din ve Siyaset İlişkisi: Yönetimin Meşruiyeti ve Demokrasi
6. HaftaAra Sınav I
7. HaftaModern Çağda Din ve Siyaset İlişkisi: Sekülerizm ve Laiklik (İngiltere ve Fransa Örnekleri)
8. HaftaDevletin Sınırları: Laiklik, Sekülerizm ve Din ve Vicdan Özgürlüğü
9. Haftaİslam ve Siyaset: Siyasal İslam
10. HaftaTerörizm, İslam ve Medeniyetler Çatışması
11. HaftaAra Sınav II
12. HaftaOsmanlı Döneminde Din ve Siyaset
13. HaftaCumhuriyet Döneminde Din ve Siyaset
14. HaftaTürkiye'de Siyasal İslam
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1219228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü2942300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir.    X
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir.    X
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir.   X 
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.  X  
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar.   X 
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini topluma yol göstermek için kullanmaya gayret eder.  X  
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek