BYL642 - DENİZ BİYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DENİZ BİYOLOJİSİ BYL642 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu  
Dersin amacıDenizel çevrenin fiziksel, kimyasal ve biyolojik bileşenleri ile denizlerdeki yaşamın öğretilmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Deniz Biyolojisinde Araştırma Metodları Okyanus ve Denizlerin Topografik, Batimetrik ve Ekolojik yönden sınıflandırılması, Denizel Organizmaların Ekolojik Olarak Sınıflandırılması, Denizel Ortamdaki Abiyotik ve Biyotik Faktörler Denizlerde Produktivite, Denizlerde Organik Madde Dolaşımı, Denizel Kaynaklardan Yararlanma ve İnsanın Denize Etkisi konularını öğrenir.
Dersin içeriğiDeniz biyolojisine giriş, Deniz biyolojisinde araştırma metodları: pozisyon, derinlik ve suyun fiziksel-kimyasal özelliklerinin saptanması, biyolojik örneklerin toplanması
Okyanus ve denizlerin topografik, sıcaklık, batimetrik ve ekolojik yönden sınıflandırılması
Denizel organizmaların ekolojik olarak sınıflandırılması
Denizel ortamdaki abiyotik faktörler: ışık, sıcaklık, tuzluluk, basınç, yoğunluk, akustik özellikler, su hareketleri, çözünmüş gazlar, inorganik ve organik maddeler, turbidite
Denizel Ortamdaki Biyotik Faktörler: beslenme rekabet ve organizmalara etkileri
Pelajik Bölgenin Canlı Toplulukları ve Özellikleri
Bentik Bölgenin Canlı Toplulukları ve Özellikleri
Denizlerde primer ve sekonder produktivite, organik madde döngüsü
Denizel kaynaklardan yararlanma ve insanın denize etkisi
 
KaynaklarRemzi Geldiay ve Ahmet Kocataş, Deniz Biyolojisi, Dora Yayıncılık, 8. Baskı, 2012
Ahmet Kocataş, Genel Oseanoloji, Dora Yayıncılık, 10. Baskı, 2012
H.V. Thurman and H. H. Webber, Marine Biology, Ohio, USA, 1984.
Sumich, J. An Introduction to the Biolgy of Marine Life, 4. edition, 1988.
James Nybakken, Mark D. Bertness, 2005. Marine Biology and Ecological Approach, Sixth Edition, Pearson & Benjamin Cummings
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDeniz Biyolojisine giriş, tarihsel gelişim, araştırma enstitütüleri, büyük bilimsel geziler
2. HaftaDeniz Biyolojisinde araştırma metodları: pozisyon, derinlik ve suyun fiziksel özelliklerinin tespiti
3. HaftaOkyanus ve denizlerin topografik, sıcaklık, batimetrik ve ekolojik yönden sınıflandırılması
4. HaftaDenizel organizmaların ekolojik olarak sınıflandırılması
5. HaftaDenizel ortamdaki abiyotik faktörler: Işık, Sıcaklık, Tuzluluk, Basınç, Yoğunluk, Akustik özellikler, Su hareketleri
6. HaftaDenizel ortamdaki abiyotik faktörler: Çözünmüş gazlar, İnorganik ve Organik Maddeler, Turbidite
7. HaftaDenizel Ortamdaki Biyotik Faktörler, Beslenme, Rekabet ve Organizmalara Etkileri
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaPelajik Bölgenin Canlı Toplulukları ve Özellikleri
10. HaftaPelajik Bölgeye canlıların uyumu
11. HaftaBentik Bölgenin Canlı Toplulukları ve Özellikleri
12. HaftaBentik Bölgeye Canlıların Uyumu
13. HaftaDenizlerde Primer ve Sekonder Produktivite
14. HaftaDenizel Kaynaklardan Yararlanma ve İnsanın Denize Etkisi
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3063232

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hidrobiyoloji alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilimsel metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.    X
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.    X
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve sentez yapar.    X
4. Alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleme yeteneği kazanır.    X
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme yeteneği kazanır.    X
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar.    X
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir.    X
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.   X 
9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapabilir.    X
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.    X
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek