THB633 - TÜRK KÜLTÜRÜNÜN TEMEL YAZILI KAYNAKLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK KÜLTÜRÜNÜN TEMEL YAZILI KAYNAKLARI THB633 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Pınar Karataş 
Dersin amacıTürk kültürünün gelişim dönemlerinin ve bu dönemlerdeki temel yazılı kaynakların tanınması; Kayakların/metinlerin temel özelliklerinin, üretim amaçlarının, içeriklerinin belirlenmesi; Metinler üzerinde yapılan çalışmaların değerlendirilmesi; Metin içeriklerinin karşılaştırılabilmesi; Kaynakların düşünsel boyutlarının, etkilerinin tanımlanması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Dîvânu Lugâti?t- Türk, Atebetü?l- Hakâ?ik, Kutadgu Bilig, Nehcü?l-Ferâdis, Kısasü?l- Enbiyâ ile ilgili temel bilgileri, değerlendirmeleri, sorunları ve çözümlerini açıklayabilecek ve yorumlayabilecektir.
Dersin içeriğiTemel kavramlar ve yaklaşımlar
Dîvânu Lugâti?t- Türk, Atebetü?l- Hakâ?ik, Kutadgu Bilig, Nehcü?l-Ferâdis, Kısasü?l- Enbiyâ gibi Türk kültürünün temel yazılı kaynaklarının okunması, değerlendirilmesi, etkilerinin incelenmesi ve ilgili araştırmaların tartışılması. 
KaynaklarAtalay, B. (1986), Dîvânu Lugâti?t- Türk, TTK Basımevi, Ankara.
Arat, R.R. (1991), Kutadgu Bilig, TTK Basımevi, Ankara.
Arat, R.R. (1948), Atebetü?l- Hakâ?ik, TTK Basımevi, Ankara.
Ata, A. (1997), Kısasü?l- Enbiyâ, TDK Yay., Ankara.
Zülfikar, H. Ve S. Tezcan (1995), Nehcü?l-Ferâdis, TDK Yay., Ankara. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürk kültür cografyası ve sosyal-kültürel yapılar
2. Hafta Farklı kültür sahalarında görülen yazılı kaynaklar
3. Hafta Yazılı kaynakların karakteri (içerik, kurgu, amaç, tür, biçim, ideoloji, alfabe vb.)
4. Hafta Dîvânü Lügâti?t-Türk üzerinde çalışma
5. Hafta Dîvânü Lügâti?t-Türk üzerinde çalışma
6. HaftaAra sınav
7. HaftaKutadgu Bilig üzerinde çalışma
8. HaftaKutadgu Bilig üzerinde çalışma
9. HaftaAtabetü?l-Hakayık üzerinde çalışma
10. HaftaAtabetü?l-Hakayık üzerinde çalışma
11. HaftaKısasü?l Enbiyâ üzerinde çalışma
12. HaftaKısasü?l Enbiyâ üzerinde çalışma
13. HaftaNehcü?l-Ferâdis üzerinde çalışma
14. HaftaNehcü?l-Ferâdis üzerinde çalışma ve genel değerlendirme
15. HaftaNehcü?l-Ferâdis üzerinde çalışma ve genel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi12626
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü33112210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir.     
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur.     
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur.    X
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır.     
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır.    X
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer.     
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.     
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.    X
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar.    X
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek