BCA618 - BİYOMEKANİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİYOMEKANİK | BCA618 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Gözlem Gösteri Uygulama-Alıştırma Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | ||||||
Dersin amacı | Bu ders kapsamında, insan hareket sistemini meydana getiren elemanların biyomekanik özelliklerinin anlaşılmasıyla birlikte biyomekanik analiz yöntemlerini kullanarak inceleme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu dersde ayrıca karmaşık kas-iskelet sistemi dinamiğinin öğrenilmesi de hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İnsan hareketinin biyomekaniksel incelenmesinde kullanılan kinematik ve kinetik analiz metodları ve uygulamaları bu ders kapsamında yer almaktadır | |||||
Kaynaklar | ? Nigg, B.M., Herzog, W., Biomechanics of the Musculo-Skeletal System, 3rd Edition, (Editors), John Wiley & Son. 2007. ISBN: 978-0470017678 ? Tözeren, A., Human Body Dynamics: Classical Mechanics and Human Movement, Springer. 2000. ISBN: 978-0387988016 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders tanıtımı, Biyomekanik nedir? Biyomekanikde modelleme. |
2. Hafta | Temel terimler ve anatomi, eklem sınıflamaları, kas sistemi |
3. Hafta | Temel kas fizyolojisi ve hareket kontrolu |
4. Hafta | Hareket kanunlarına tarihsel bakış, Matlab ortamında vektör tanımlamaları, zamana göre türevleri, konum, hız ve ivme. Matlab da ivme oyunu tasarlama |
5. Hafta | Serbest düşme hareketi, Matlab da analitik ve nümerik çözümleri. Simulink de model yaratma, sanal gerçeklik ortamında şekil değiştirmeli çarpışma modeli yaratılması. |
6. Hafta | Doğrusal momentum, kütle merkezi hesaplamaları: Dempster, Clauser eşitlikleri ile vücut üye ve insan kütle merkezinin hesaplanması. Kuvvet, moment, Matlab da sanal gerçekcilik uygulaması |
7. Hafta | Biyomekanikde ters dinamik hesaplama ve birbirine bağlı parçalı modelleme, Simulink kullanarak ters dinamik hesaplama . |
8. Hafta | Hareket yakalama ile örnek bir hareketin kayıt edilmesi. |
9. Hafta | Örnek hareketten elde edilen konum değerlerinden ters dinamik hesaplamalarla eklemlere uygulanan kuvvet ve momentlerin hesaplanması |
10. Hafta | Ani dönme merkezi, Hareket analizi ve Matlab kullanarak eklemlerin ani dönme merkezinin hesaplanması. |
11. Hafta | Elektromyografi (EMG) nedir, kassal kuvvet ve EMG ilişkisi. |
12. Hafta | Yumuşak doku biyomekaniği: Mekanik yay ve sönümleyici elemanlar, mekanik elemanlarla visko-elastik modelleme, sonlu elemanlarla modellemeye giriş. Simulink de Simmechanics ile fizksel modelleme ve sanal gerçekcilik uygulaması. |
13. Hafta | Elastik ve elastik olmayan çarpışma, sürtünme etkisi, Matlab da çarpışma animasyonu |
14. Hafta | Akışkanlar mekaniğine giriş, futbol topları, magnus etkisi, Simulink ile futbol topunun havadaki hareketinin modellenmesi |
15. Hafta | |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 2 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 5 | 10 |
Ödevler | 2 | 15 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 19 | 19 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 34 | 76 | 187 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilgisayar animasyonu ve oyun teknolojiler için gerekli olan güncel teknikleri, becerileri ve araçları kullanır. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Bilgisayar animasyonu ve oyun teknolojileri üzerine bireylerin, organizasyonların ve toplulukların yerel ya da global etkisini analiz eder. | X | ||||
4. Profesyonel, etik, yasal, güvenlik ve sosyal konularda anlayış ve sorumluluğa sahip olur. | X | ||||
5. Bir ortak amacı başarmak amacıyla oluşturulmuş bir ekipte etkili görev alma yeteneğine sahiptir. | X | ||||
6. İstenilen gereklere göre bazı yazılım araçlarını, süreçleri , bileşenleri ya da sistemleri kullanma, elde etme ve geliştirme yeteneğine sahiptir. | X | ||||
7. Alanlarında bir problemi analiz eder ve tanımlar ve uygun çözümün gerek duyduğu uygun çözüm süreçlerini tanımlar. | X | ||||
8. Disiplinin gerektirdiği bilgisayar, matematik bilgisini uygulama yeteneğine sahiptir. | X | ||||
9. Bilgisayar grafiğinin ve bilgisayar animasyonunun algoritmalarının ve tekniklerinin prensiplerini ve uygulamalarını anlar ve bilir. | X | ||||
10. Son üretimi elde etmek amacıyla tasarım öğelerini yakalayan ve manipule eden teknolojileri kullanır. | X | ||||
11. Animasyona fizik ve biyomekaniğin prensiplerini uygular. | X | ||||
12. Animasyonlar oluşturmak için yordamsal ya da etkileşimli mekanizmaları kullanır. | X | ||||
13. Oyun geliştirmede uygun YZ tekniklerini uygular. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek