BCA618 - BİYOMEKANİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOMEKANİK BCA618 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7.5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Gözlem
Gösteri
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları) 
Dersin amacıBu ders kapsamında, insan hareket sistemini meydana getiren elemanların biyomekanik özelliklerinin anlaşılmasıyla birlikte biyomekanik analiz yöntemlerini kullanarak inceleme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu dersde ayrıca karmaşık kas-iskelet sistemi dinamiğinin öğrenilmesi de hedeflenmektedir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci:
  2. ? İnsan temel anatomi terminolojisini bilir. ? Kas - iskelet sistemini ve sinir-kas iletişiminin temellerini bilir.
  3. ? Temel Kas fizyolojisini bilir. ? Klasik mekanik bilgisini insan hareketine uygulamasını bilir.
  4. ? İnsan vucut parçalarının kütle merkezlerini ve genel kütle merkezi hesaplamalarını bilir. ? Eklemlerin ani dönme merkezinin hesaplamasını bilir.
  5. ? Yüzeysel elektromyografi nedir ve nasıl kullanılır bilir? ? Biyomekanik modellemede kullanılan ters dinamik ve dinamik hesaplamaları bilir.
  6. ? Akışkanlar mekaniği temel kavramlarını bilir. ? Yumuşak doku biyomekaniğini ve mekanik modellemesini bilir.
  7. ? Hareket analizi yardımıyla insan harekeinin biyomekanik analizini yapar.
Dersin içeriğiİnsan hareketinin biyomekaniksel incelenmesinde kullanılan kinematik ve kinetik analiz metodları ve uygulamaları bu ders kapsamında yer almaktadır 
Kaynaklar? Nigg, B.M., Herzog, W., Biomechanics of the Musculo-Skeletal System, 3rd Edition, (Editors), John Wiley & Son. 2007. ISBN: 978-0470017678
? Tözeren, A., Human Body Dynamics: Classical Mechanics and Human Movement, Springer. 2000. ISBN: 978-0387988016
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers tanıtımı, Biyomekanik nedir? Biyomekanikde modelleme.
2. HaftaTemel terimler ve anatomi, eklem sınıflamaları, kas sistemi
3. HaftaTemel kas fizyolojisi ve hareket kontrolu
4. HaftaHareket kanunlarına tarihsel bakış, Matlab ortamında vektör tanımlamaları, zamana göre türevleri, konum, hız ve ivme. Matlab da ivme oyunu tasarlama
5. HaftaSerbest düşme hareketi, Matlab da analitik ve nümerik çözümleri. Simulink de model yaratma, sanal gerçeklik ortamında şekil değiştirmeli çarpışma modeli yaratılması.
6. HaftaDoğrusal momentum, kütle merkezi hesaplamaları: Dempster, Clauser eşitlikleri ile vücut üye ve insan kütle merkezinin hesaplanması. Kuvvet, moment, Matlab da sanal gerçekcilik uygulaması
7. HaftaBiyomekanikde ters dinamik hesaplama ve birbirine bağlı parçalı modelleme, Simulink kullanarak ters dinamik hesaplama .
8. HaftaHareket yakalama ile örnek bir hareketin kayıt edilmesi.
9. HaftaÖrnek hareketten elde edilen konum değerlerinden ters dinamik hesaplamalarla eklemlere uygulanan kuvvet ve momentlerin hesaplanması
10. HaftaAni dönme merkezi, Hareket analizi ve Matlab kullanarak eklemlerin ani dönme merkezinin hesaplanması.
11. HaftaElektromyografi (EMG) nedir, kassal kuvvet ve EMG ilişkisi.
12. HaftaYumuşak doku biyomekaniği: Mekanik yay ve sönümleyici elemanlar, mekanik elemanlarla visko-elastik modelleme, sonlu elemanlarla modellemeye giriş. Simulink de Simmechanics ile fizksel modelleme ve sanal gerçekcilik uygulaması.
13. HaftaElastik ve elastik olmayan çarpışma, sürtünme etkisi, Matlab da çarpışma animasyonu
14. HaftaAkışkanlar mekaniğine giriş, futbol topları, magnus etkisi, Simulink ile futbol topunun havadaki hareketinin modellenmesi
15. Hafta
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)05
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler230
Sunum00
Projeler210
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı070
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı030
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje2510
Ödevler21530
Ara sınavlara hazırlanma süresi11919
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3476187

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgisayar animasyonu ve oyun teknolojiler için gerekli olan güncel teknikleri, becerileri ve araçları kullanır. X   
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.  X  
3. Bilgisayar animasyonu ve oyun teknolojileri üzerine bireylerin, organizasyonların ve toplulukların yerel ya da global etkisini analiz eder. X   
4. Profesyonel, etik, yasal, güvenlik ve sosyal konularda anlayış ve sorumluluğa sahip olur. X   
5. Bir ortak amacı başarmak amacıyla oluşturulmuş bir ekipte etkili görev alma yeteneğine sahiptir. X   
6. İstenilen gereklere göre bazı yazılım araçlarını, süreçleri , bileşenleri ya da sistemleri kullanma, elde etme ve geliştirme yeteneğine sahiptir.   X  
7. Alanlarında bir problemi analiz eder ve tanımlar ve uygun çözümün gerek duyduğu uygun çözüm süreçlerini tanımlar.   X  
8. Disiplinin gerektirdiği bilgisayar, matematik bilgisini uygulama yeteneğine sahiptir.    X 
9. Bilgisayar grafiğinin ve bilgisayar animasyonunun algoritmalarının ve tekniklerinin prensiplerini ve uygulamalarını anlar ve bilir.  X  
10. Son üretimi elde etmek amacıyla tasarım öğelerini yakalayan ve manipule eden teknolojileri kullanır.   X  
11. Animasyona fizik ve biyomekaniğin prensiplerini uygular.     X
12. Animasyonlar oluşturmak için yordamsal ya da etkileşimli mekanizmaları kullanır.  X  
13. Oyun geliştirmede uygun YZ tekniklerini uygular.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek