İST660 - OLAY GEÇMİŞİ ÇÖZÜMLEMESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OLAY GEÇMİŞİ ÇÖZÜMLEMESİ İST660 Servis 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Nihal Ata Tutkun 
Dersin amacıÖğrencilere yaşam süresi kavramını ve yaşam modellerini öğretmektir. Ayrıca ekonomi, işletme, biyoloji, psikoloji, sosyoloji, uluslar arası ilişkiler gibi çok geniş alanlarda kullanımını göstermek amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Yaşam süresi, yaşam fonksiyonu, hazard fonksiyonu gibi temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
  2. 2. Yaşam modellerinin yapısı incelenir.
  3. 3. Hangi durumlarda hangi yaşam modellerinin uygun olduğunu tartışılır.
  4. 4. Eğitim, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, sosyoloji gibi araştırmalarda uygulama örneklerini inceleyerek farklı alanlarda uygulamalar yapılır.
  5. 5. İstatistik paket programları kullanılır.
Dersin içeriği1. Giriş,
2. Olay Geçmişi Veri Yapıları,
3. Parametrik Olmayan Yöntemler ,
4. Üstel Geçiş Hızı Modelleri ,
5. Parçalı Sabit Üstel Modeller ,
6. Zamana Bağlı Açıklayıcı Değişkenli Üstel Modeller,
7. Parametrik Modeller,
8. Parametrik Varsayımların İncelenmesinden Kullanılan Yöntemler ,
9. Yarı Parametrik Geçiş Hızı Modelleri ,
10. İleri Düzey Konular,
11. Eğitim, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, psikoloji, sosyoloji gibi araştırmalarda uygulama örnekleri,
12. Olay Geçmişi Çözümelemesi İçin Kullanılan İstatistiksel Paket Programlar 
Kaynaklar1. Aalen OO, Borgan Ø, Gjessing HK (2008). ?Survival and Event History Analysis: A Process Point of View?, Springer, New York.
2. Blossfeld, H.P., Golsch, K., Rohwer, G. (2006). ?Event History Analysis with Stata?, College Station, TX: Stata Press.
3. Box-Steffensmeier, J.M., Jones, B.S. (2004). ?Event History Modeling: A Guide for Social Scientists?, Cambridge University Press.
4. Cleves, M.A., Gould, W.W., Gutierrez, R.G. (2002). ?An Introduction to Survival Analysis Using Stata?, College Station, TX: Stata Press.
5. Lee, E.T. (2003). ?Statistical Methods for Survival Data Analysis?, Wiley&Sons, New York. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1. Giriş, 1.1. Nedensellik Modellemesi ve Gözlem Planları , 1.1.1. Kesitsel Veri , 1.1.2. Panel Veri, 1.1.3. Olay Geçmişi Verisi , 1.2. Olay Geçmişi Çözümlemesi ve Nedensellik Modellemesi
2. Hafta2. Olay Geçmişi Temel Kavramları, 2.1. Yaşam Süresi Kavramı ve Örnekler, 2.2. Yaşam Süresi Dağılmları , 2.3. Yaşam Süresi Fonksiyonları, 2.4. Durdurulmuş ve Kesilmiş Veri, 2.5. Olay Geçmişi Verisi Düzenleme
3. Hafta3. Parametrik Olmayan Yöntemler , 3.1. Yaşam tablosu tahmini : Aktüeryal yöntem , 3.2. Yaşam tablosu tahmini : Kaplan-Meier tahmin edicisi, 3.3. Yaşam Fonksiyonalarının Karşılaştırılması
4. Hafta4 . Üstel Geçiş Hızı Modelleri, 4.1. Üstel Model, 4.1.1.En Çok Olabilirlik Tahmini, 4.1.2. Açıklayıcı Değişkensiz Modeller, 4.1.3. Sabit Zamanlı Açıklayıcı Değişkenler ,4.2. Çoklu Kararlı Modeller, 4.3. Çoklu Bölümlü Modeller
5. Hafta5. Parçalı Sabit Üstel Modeller, 5.1. Temel Model , 5.2. Açıklayıcı Değişkensiz Modeller, 5.3. Orantılı Açıklayıcı Etkili Modeller , 5.4. Döneme Özgü Etkili Modeller
6. Hafta6. Zamana Bağlı Açıklayıcı Değişkenli Üstel Modeller, 6.1. Paralel ve Birbirine Bağlı Süreçler , 6.2. Birbirine Bağlı Süreçler: Sistem ve Nedensellik Yaklaşımları , 6.3. Nicel ve Nitel Açıklayıcı Değişkenli Bölüm Paylaştırma
7. HaftaAra Sınav
8. Hafta7. Parametrik Modeller , 7.1. Zamana Bağlılığın İncelenmesi , 7.2. Gompertz Modelleri, 7.3. Weibull Modelleri, 7.4. Log-Lojistik Modelleri , 7.5. Log-Normal Modelleri
9. Hafta8. Parametrik Varsayımların İncelenmesinden Kullanılan Yöntemler, 8.1. Basit Grafiksel Yöntemler , 8.2. Artıklar
10. Hafta9 Yarı Parametrik Geçiş Hızı Modelleri , 9.1. Kısmi Olabilirlik Tahmini , 9.2. Zamana Bağlı Açıklayıcı Değişkenler, 9.3. Orantılılık Varsayımı, 9.4. Temel Sonuçlar ve Yaşam Fonksiyonları
11. Hafta10. İleri Düzey Konular, 10.1. Gözlemlenemeyen Heterojenlik, 10.2. Yarışan Riskler, 10.3. Tekrarlı Olaylar
12. Hafta11. Eğitim, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, psikoloji, sosyoloji gibi araştırmalarda uygulama örnekleri
13. Hafta12. Olay Geçmişi Çözümelemesi İçin Kullanılan İstatistiksel Paket Programlar
14. HaftaSunumlar
15. HaftaSunumlar
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama14456
Proje000
Ödevler14456
Ara sınavlara hazırlanma süresi12222
Genel sınava hazırlanma süresi12222
Toplam İş Yükü5858240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İstatistik lisans düzeyinde edindiği kuramsal ve uygulamalı yeterlilikleri geliştirme.  X  
2. Belirli bir alana yönelerek o alanda detaylı araştırma yapabilme ve uzmanlaşma    X
3. İstatistiksel problemlere ilişkin yeni çözüm yöntemleri geliştirme    X
4. İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme    X
5. İstatistik alanındaki bir konuyu belirli süre içerisinde etkin bir şekilde sunabilme    X
6. İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleme. Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilme.    X 
7. Bilimsel irdeleme yetisine sahip olma   X 
8. Analitik düşünme becerisine sahip olma   X 
9. Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilme    X
10. İstatistik literatürünü takip edebilme    X
11. Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma   X 
12. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma    X
13. Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahip olma ve takım liderliği yapabilme   X 
14. Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde çalışmalar yapabilecek ve bu çalışmaları sunabilecek düzeyde geliştirme.     X
15. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek