İST660 - OLAY GEÇMİŞİ ÇÖZÜMLEMESİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OLAY GEÇMİŞİ ÇÖZÜMLEMESİ | İST660 | Servis | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Nihal Ata Tutkun | |||||
Dersin amacı | Öğrencilere yaşam süresi kavramını ve yaşam modellerini öğretmektir. Ayrıca ekonomi, işletme, biyoloji, psikoloji, sosyoloji, uluslar arası ilişkiler gibi çok geniş alanlarda kullanımını göstermek amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Giriş, 2. Olay Geçmişi Veri Yapıları, 3. Parametrik Olmayan Yöntemler , 4. Üstel Geçiş Hızı Modelleri , 5. Parçalı Sabit Üstel Modeller , 6. Zamana Bağlı Açıklayıcı Değişkenli Üstel Modeller, 7. Parametrik Modeller, 8. Parametrik Varsayımların İncelenmesinden Kullanılan Yöntemler , 9. Yarı Parametrik Geçiş Hızı Modelleri , 10. İleri Düzey Konular, 11. Eğitim, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, psikoloji, sosyoloji gibi araştırmalarda uygulama örnekleri, 12. Olay Geçmişi Çözümelemesi İçin Kullanılan İstatistiksel Paket Programlar | |||||
Kaynaklar | 1. Aalen OO, Borgan Ø, Gjessing HK (2008). ?Survival and Event History Analysis: A Process Point of View?, Springer, New York. 2. Blossfeld, H.P., Golsch, K., Rohwer, G. (2006). ?Event History Analysis with Stata?, College Station, TX: Stata Press. 3. Box-Steffensmeier, J.M., Jones, B.S. (2004). ?Event History Modeling: A Guide for Social Scientists?, Cambridge University Press. 4. Cleves, M.A., Gould, W.W., Gutierrez, R.G. (2002). ?An Introduction to Survival Analysis Using Stata?, College Station, TX: Stata Press. 5. Lee, E.T. (2003). ?Statistical Methods for Survival Data Analysis?, Wiley&Sons, New York. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | 1. Giriş, 1.1. Nedensellik Modellemesi ve Gözlem Planları , 1.1.1. Kesitsel Veri , 1.1.2. Panel Veri, 1.1.3. Olay Geçmişi Verisi , 1.2. Olay Geçmişi Çözümlemesi ve Nedensellik Modellemesi |
2. Hafta | 2. Olay Geçmişi Temel Kavramları, 2.1. Yaşam Süresi Kavramı ve Örnekler, 2.2. Yaşam Süresi Dağılmları , 2.3. Yaşam Süresi Fonksiyonları, 2.4. Durdurulmuş ve Kesilmiş Veri, 2.5. Olay Geçmişi Verisi Düzenleme |
3. Hafta | 3. Parametrik Olmayan Yöntemler , 3.1. Yaşam tablosu tahmini : Aktüeryal yöntem , 3.2. Yaşam tablosu tahmini : Kaplan-Meier tahmin edicisi, 3.3. Yaşam Fonksiyonalarının Karşılaştırılması |
4. Hafta | 4 . Üstel Geçiş Hızı Modelleri, 4.1. Üstel Model, 4.1.1.En Çok Olabilirlik Tahmini, 4.1.2. Açıklayıcı Değişkensiz Modeller, 4.1.3. Sabit Zamanlı Açıklayıcı Değişkenler ,4.2. Çoklu Kararlı Modeller, 4.3. Çoklu Bölümlü Modeller |
5. Hafta | 5. Parçalı Sabit Üstel Modeller, 5.1. Temel Model , 5.2. Açıklayıcı Değişkensiz Modeller, 5.3. Orantılı Açıklayıcı Etkili Modeller , 5.4. Döneme Özgü Etkili Modeller |
6. Hafta | 6. Zamana Bağlı Açıklayıcı Değişkenli Üstel Modeller, 6.1. Paralel ve Birbirine Bağlı Süreçler , 6.2. Birbirine Bağlı Süreçler: Sistem ve Nedensellik Yaklaşımları , 6.3. Nicel ve Nitel Açıklayıcı Değişkenli Bölüm Paylaştırma |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | 7. Parametrik Modeller , 7.1. Zamana Bağlılığın İncelenmesi , 7.2. Gompertz Modelleri, 7.3. Weibull Modelleri, 7.4. Log-Lojistik Modelleri , 7.5. Log-Normal Modelleri |
9. Hafta | 8. Parametrik Varsayımların İncelenmesinden Kullanılan Yöntemler, 8.1. Basit Grafiksel Yöntemler , 8.2. Artıklar |
10. Hafta | 9 Yarı Parametrik Geçiş Hızı Modelleri , 9.1. Kısmi Olabilirlik Tahmini , 9.2. Zamana Bağlı Açıklayıcı Değişkenler, 9.3. Orantılılık Varsayımı, 9.4. Temel Sonuçlar ve Yaşam Fonksiyonları |
11. Hafta | 10. İleri Düzey Konular, 10.1. Gözlemlenemeyen Heterojenlik, 10.2. Yarışan Riskler, 10.3. Tekrarlı Olaylar |
12. Hafta | 11. Eğitim, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, psikoloji, sosyoloji gibi araştırmalarda uygulama örnekleri |
13. Hafta | 12. Olay Geçmişi Çözümelemesi İçin Kullanılan İstatistiksel Paket Programlar |
14. Hafta | Sunumlar |
15. Hafta | Sunumlar |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 14 | 4 | 56 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 4 | 56 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 22 | 22 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü | 58 | 58 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İstatistik lisans düzeyinde edindiği kuramsal ve uygulamalı yeterlilikleri geliştirme. | X | ||||
2. Belirli bir alana yönelerek o alanda detaylı araştırma yapabilme ve uzmanlaşma | X | ||||
3. İstatistiksel problemlere ilişkin yeni çözüm yöntemleri geliştirme | X | ||||
4. İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme | X | ||||
5. İstatistik alanındaki bir konuyu belirli süre içerisinde etkin bir şekilde sunabilme | X | ||||
6. İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleme. Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilme. | X | ||||
7. Bilimsel irdeleme yetisine sahip olma | X | ||||
8. Analitik düşünme becerisine sahip olma | X | ||||
9. Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilme | X | ||||
10. İstatistik literatürünü takip edebilme | X | ||||
11. Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma | X | ||||
12. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma | X | ||||
13. Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahip olma ve takım liderliği yapabilme | X | ||||
14. Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde çalışmalar yapabilecek ve bu çalışmaları sunabilecek düzeyde geliştirme. | X | ||||
15. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek