ADÖ743 - DİLBİLİM ARAŞTIRMALARI ve YABANCI DİL ÖĞRETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİLBİLİM ARAŞTIRMALARI ve YABANCI DİL ÖĞRETİMİ ADÖ743 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliAlmanca
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıDilbilim araştırmaları ve uygulamalı dilbilim alanlarının yabancı dil öğretimindeki rolü; Almanca öğretiminde çokdillilik, karşılaştırmalı dilbilim ve sosyodilbilim; hata analizi ve dilbilim araştırmalarının Almanca ders malzemelerindeki kullanımının incelenmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Dilbilim ve uygulamalı dilbilimin yabancı dil dersinde oynadığı rolü araştırır.
  2. 2. Uygulamalı dilbilimi ve Almanca dersi arasındaki ilişkiyi inceler.
  3. 3. Almancanın öğretimini çokdillilik, karşılaştırmlı dilbilim ve sosyodilbilim açısından analiz eder.
  4. 4. Hata analizi yapar.
  5. 5. Dilbilim araştırmalarının Almanca ders materyali geliştirmedeki etkisini yorumlar ve değerlendirir.
Dersin içeriği1. Dilbilim-uygulamalı dilbilim ve yabancı dil öğretimi ilişkisi
2. Almancanın öğretiminde uygulamalı dilbiliminin alanlarının etkisi
3. Çokdillilik
4. Karşılaştırmalı dilbilim
5. Sosyodilbilim
6. Hata analizi
7. Dilbilim araştırmalarını ders materyali geliştirmedeki rolü 
Kaynaklar1. Britta Hufeisen und Gerhard Neuner (1999). Angewandte Linguistik für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Kassel: Langenscheidt.
2. Bausch, K.-R., Christ, H., Hüllen, W., Krumm, H. J. (Hrsg.) (2003). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4., völlig neu bearb. Aufl. Tübingen: Francke (UTB).
3. Dirven, R. v.d. (1976). Die Leistung der Linguistik für den Englischunterricht. Tübingen: Niemeyer.
4. Imhasly, Bernard, Bernard, Marfurt ve Paul Portmann (1986). Konzepte der Linguistik. Aula Verlag. Wiesbaden
5. Pelz, Heidrun. (1987). Linguistik für Anfänger. Hoffmann und Campe: Hamburg
6. Neuner, G., Hunfeld, H. (1993). Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDilbilimin ve uygulamalı dilbilimin alanları ile yabancı dil dersi
2. HaftaDilbilim araştırmalarının uygulama alanları ile ilişkisi
3. HaftaYabancı dil öğretiminde çokdillilik
4. HaftaYabancı dil öğretiminde karşılaştırmalı dilbilgisi
5. HaftaYabancı dil öğretiminde karşılaştırmalı sesbilgisi
6. HaftaYabancı dil öğretiminde karşılaştırmalı sözdizimi
7. Hafta1. Ara sınav
8. HaftaYabancı dil öğretiminde karşılaştırmalı anlambilim
9. HaftaYabancı dil öğretiminde karşılaştırmalı edimbilim
10. HaftaYabancı dil öğretiminde sosyodilbilim
11. HaftaYabancı dil öğretiminde hata analizi
12. HaftaHatanın sınıflandırılması, açıklanması, düzeltilmesi, değerlendirilmesi ve terapisi
13. Hafta2. Ara sınav
14. HaftaDilbilim araştırmaları - ders malzemeleri ilişkisinin yorumlanması
15. Hafta
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1212
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar248
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1460
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10880
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi254108
Genel sınava hazırlanma süresi18080
Toplam İş Yükü27145310

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi alanında yüksek lisans düzeyinde edinilen bilgi ve beceriyi ileri düzeyde derinleştirir.    X
2. Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi ile ilgili yeni düşünce, model, yöntemler ve uygulamalar geliştirir.   X 
3. Yabancı dil öğretimini farklı disiplinlere ait bilgi ve becerilerle anlamlı bir şekilde bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.    X
4. Alanıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır.   X 
5. Genelde eğitim alanında özelde yabancı dil öğrenimi ve öğretiminde bilgisayar yazılımlarındaki güncel gelişmeleri takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.X    
6. Alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarda Almancayı yazılı ve sözlü olarak ileri düzeyde kullanır.    X
7. Ulusal ve uluslararası düzeyde yabancı dil olarak Almanca öğrenimi ve öğretimine ilişkin konuların analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar ve Türkiye de yabancı dil öğrenimine ve öğretimine katkı sağlayacak yeni öneriler geliştirir.    X
8. Almancanın öğrenimi ve öğretimi alanındaki yetkinliğini özgün görüşleriyle göstererek uzman kişilerle etkili bir iletişim kurar.      
9. Almancanın öğrenimi ve öğretimi alanında özgün bir konuyu sorumluluk alarak bağımsız araştırır, kavrar, tasarlar ve uygular.    X
10. Toplumsal, kültürel, mesleki ve bilimsel etik değerleri gözeterek uygun davranır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek