KİM606 - ORGANİK TEPKİME MEKANİZMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ORGANİK TEPKİME MEKANİZMALARI KİM606 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Canan Ünaleroğlu / Prof. Dr. Barış Temelli 
Dersin amacıBu dersin amacı; Yüksek lisans öğrencilerine, organik bileşiklerin tepkimelerini ve mekanizmalarını, tepkimelerde oluşan reaktif ara ürünler ve tepkimelere etki eden faktörler konusunda bilgi kazandırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Organik kimyadaki tepkime türleri konusunda bilgi sahibi olur.
  2. Tepkimelerde oluşan reaktif ara yapıları öğrenir.
  3. Organik tepkimeleri etkileyen faktörleri öğrenir.
  4. Organik tepkimelerdeki mekanizmaları öğrenir.
  5. Organik bir tepkime için uygun mekanizma önermeyi öğrenir.
Dersin içeriğiDers kapsamında organik bileşiklerin yapıları ve özellikleri, tepkime kinetiği ve enerji diyagramları, organik tepkimeleri sınıflandırılması, yer değiştirme tepkimeleri, ayrılma tepkimeleri, katılma tepkimeleri, reaktif ara ürünler ve bu tepkimelerin mekanizmaları konusunda bilgiler verilir.  
KaynaklarReaksiyon Mekanizmaları, Metin Balcı, TÜBA yayınları, 2008.
Organik Reaksiyonlar, I. Organik Reaksiyonların Mekanizmaları, Gazi Kitabevi, 2011 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTepkime mekanizmalarına giriş, asit-baz teorisi, tepkime kinetiği ve enerji diagramlarıTepkime mekanizmalarına giriş, asit-baz teorisi, tepkime kinetiği ve enerji diagramları
2. HaftaPolar tepkimeler
3. HaftaNükleofilik yer değiştirme tepkimeleri (SN1, SN2)
4. HaftaNükleofilik yer değiştirme tepkimeleri( komşu grupların etkisi, çeşitli yer değiştirme tepkimeleri)
5. HaftaAyrılma tepkimeleri (E1, E2)
6. HaftaAyrılma tepkimeleri (çeşitli ayrılma tepkimeleri)
7. HaftaAra sınav
8. HaftaKatılma tepkimeleri
9. HaftaKatılma tepkimeleri( karbonil bileşiklerine katılma)
10. HaftaReaktif ara ürünler( Karbokatyonlar, karbanyonlar)
11. HaftaReaktif ara ürünler( karbenler,serbest radikaller, singlet oksijen)
12. HaftaÖdev- Sunum
13. HaftaGeçiş metali destekli ve katalizli tepkimeler
14. HaftaÖdev-Sunum
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler21530
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü3391184

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler.    X
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.   X 
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur.   X  
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir.   X 
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür.    X
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir.   X 
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır.   X 
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir.   X 
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar.  X  
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek