BYL653 - YAŞLANMA BİYOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YAŞLANMA BİYOLOJİSİ | BYL653 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Banu Şebnem Önder | |||||
Dersin amacı | Yaşlanma ve ömür uzunluğu biyolojisinin çeşitli yönlerinin (evrimsel biyoloji, biodemografi, genetik, biyokimya, hücre biyolojisi, endokrinoloji vs.) iyi anlaşılmasını amaçlar. Bu ders daha çok yaşlanmaya bağlı hastalıklar, yaşlanma genlerinin tanımlanması ve epigenetik gibi konuları içeren yaşlanmanın moleküler yönleri üzerinde duracaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yaşlanma çalışmalarının evrimsel teorileri; Yaşlanma çalışmalarında model organizmalar; Tür içi ve türler arası metabolik hız ve ömür uzunluğu farklılıkları; Yaşlanma sırasında DNA ve protein hasarı. DNA tamir mekanizmaları ve yaşlanma; Hücresel Yaşlanma: Mitokondri, oksidatif hasar ve yaşlanma; Yaşlanmaya bağlı hastalıklar: p53, Kanser, kanserde telomere ve telomerazlar; Besin kısıtlanmasının yaşlanma karşıtı etkisinin mekanizmasının model organzimalar kullanılarak araştırılması; Sirtuinler: NAD, Metabolizma ve Yaşlanma arasındaki evrensel bağ; Yaşlanmayı etkileyen sinyal sistemleri: TOR; Karşılaştırmalı Genomik Yaşlanma: Genomlar arası yaşlanma ağlarının incelenmesi; Yaşlanma genlerinin belirlenmesi; Olağanüstü yaşlanmanın genetiği: Uzun yaşayan mutantlar; Faklı çevresel stres kaynakları kullanılarak yaşlanma hızının saptanması; Hayat tablolarının hesaplanması ve ömür eğrilerinin analizi. | |||||
Kaynaklar | Medawar, Peter; "An Unsolved Problem of Biology" (1952). H. K. Lewis, London Comfort, Alex; "Ageing: The Biology of Senescence" (1964). Routledge & Kegan Paul, London. Rose, Michael; "Evolutionary Biology of Aging" (1991). Oxford University Press, New York. Hayflick, Leonard; "How and Why We Age" (1994). Ballantine Books, NY. Arking, Robert; "The Biology of Aging: Observations and Principles" (2006). Oxford University Press, Oxford. Yaşlanma Biyolojisi ve Yaşlanmanın Moleküler Biyoloji ile ilgili güncel yayınlar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Yaşlanma çalışmalarının evrimsel teorileri |
2. Hafta | Yaşlanma çalışmalarında model organizmalar. |
3. Hafta | Tür içi ve türler arası metabolik hız ve ömür uzunluğu farklılıkları |
4. Hafta | Yaşlanma sırasında DNA ve protein hasarı. DNA tamir mekanizmaları ve yaşlanma. |
5. Hafta | Hücresel Yaşlanma: Mitokondri, oksidatif hasar ve yaşlanma |
6. Hafta | I. Ara sınav |
7. Hafta | Yaşlanmaya bağlı hastalıklar: p53, Kanser, kanserde telomere ve telomerazlar . |
8. Hafta | Besin kısıtlanmasının yaşlanma karşıtı etkisinin mekanizmasının model organzimalar kullanılarak araştırılması |
9. Hafta | Sirtuinler: NAD, Metabolizma ve Yaşlanma arasındaki evrensel bağ |
10. Hafta | Yaşlanmayı etkileyen sinyal sistemleri: TOR |
11. Hafta | Karşılaştırmalı Genomik Yaşlanma: Genomlar arası yaşlanma ağlarının incelenmesi. Yaşlanma genlerinin belirlenmesi |
12. Hafta | II. Ara sınav |
13. Hafta | Olağanüstü yaşlanmanın genetiği: Uzun yaşayan mutantlar |
14. Hafta | Faklı çevresel stres kaynakları kullanılarak yaşlanma hızının saptanması |
15. Hafta | Hayat tablolarının hesaplanması ve ömür eğrilerinin analizi. |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 30 | 78 | 242 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyoloji veya farklı alandaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilimsel metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve sentez yapar. | X | ||||
4. Alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleme yeteneği kazanır. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme yeteneği kazanır. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir. | X | ||||
7. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eğitimini yönlendirmek için kullanır. | X | ||||
8. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgisayar teknolojilerini kullanır. | X | ||||
9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme yeteneğine sahip olur. | X | ||||
10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli olay ve olguları, sonuçları dikkate alarak değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek