BYL653 - YAŞLANMA BİYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YAŞLANMA BİYOLOJİSİ BYL653 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Banu Şebnem Önder 
Dersin amacıYaşlanma ve ömür uzunluğu biyolojisinin çeşitli yönlerinin (evrimsel biyoloji, biodemografi, genetik, biyokimya, hücre biyolojisi, endokrinoloji vs.) iyi anlaşılmasını amaçlar. Bu ders daha çok yaşlanmaya bağlı hastalıklar, yaşlanma genlerinin tanımlanması ve epigenetik gibi konuları içeren yaşlanmanın moleküler yönleri üzerinde duracaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersi tamamlayan öğrenciler, Yaşlanma çalışmalarının evrimsel teorilerini,
  2. Tür içi ve türler arası metabolik hız ve ömür uzunluğu farklılıkları
  3. Faklı çevresel stres kaynakları kullanılarak yaşlanma hızının saptanmasını,
  4. Hayat tablolarının hesaplanması ve ömür eğrilerinin analizini öğrenir.
Dersin içeriğiYaşlanma çalışmalarının evrimsel teorileri; Yaşlanma çalışmalarında model organizmalar; Tür içi ve türler arası metabolik hız ve ömür uzunluğu farklılıkları; Yaşlanma sırasında DNA ve protein hasarı. DNA tamir mekanizmaları ve yaşlanma; Hücresel Yaşlanma: Mitokondri, oksidatif hasar ve yaşlanma; Yaşlanmaya bağlı hastalıklar: p53, Kanser, kanserde telomere ve telomerazlar; Besin kısıtlanmasının yaşlanma karşıtı etkisinin mekanizmasının model organzimalar kullanılarak araştırılması; Sirtuinler: NAD, Metabolizma ve Yaşlanma arasındaki evrensel bağ; Yaşlanmayı etkileyen sinyal sistemleri: TOR; Karşılaştırmalı Genomik Yaşlanma: Genomlar arası yaşlanma ağlarının incelenmesi; Yaşlanma genlerinin belirlenmesi; Olağanüstü yaşlanmanın genetiği: Uzun yaşayan mutantlar; Faklı çevresel stres kaynakları kullanılarak yaşlanma hızının saptanması; Hayat tablolarının hesaplanması ve ömür eğrilerinin analizi. 
KaynaklarMedawar, Peter; "An Unsolved Problem of Biology" (1952). H. K. Lewis, London
Comfort, Alex; "Ageing: The Biology of Senescence" (1964). Routledge & Kegan Paul, London.
Rose, Michael; "Evolutionary Biology of Aging" (1991). Oxford University Press, New York.
Hayflick, Leonard; "How and Why We Age" (1994). Ballantine Books, NY.
Arking, Robert; "The Biology of Aging: Observations and Principles" (2006). Oxford University Press, Oxford.
Yaşlanma Biyolojisi ve Yaşlanmanın Moleküler Biyoloji ile ilgili güncel yayınlar. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYaşlanma çalışmalarının evrimsel teorileri
2. HaftaYaşlanma çalışmalarında model organizmalar.
3. HaftaTür içi ve türler arası metabolik hız ve ömür uzunluğu farklılıkları
4. HaftaYaşlanma sırasında DNA ve protein hasarı. DNA tamir mekanizmaları ve yaşlanma.
5. HaftaHücresel Yaşlanma: Mitokondri, oksidatif hasar ve yaşlanma
6. HaftaI. Ara sınav
7. HaftaYaşlanmaya bağlı hastalıklar: p53, Kanser, kanserde telomere ve telomerazlar .
8. HaftaBesin kısıtlanmasının yaşlanma karşıtı etkisinin mekanizmasının model organzimalar kullanılarak araştırılması
9. HaftaSirtuinler: NAD, Metabolizma ve Yaşlanma arasındaki evrensel bağ
10. HaftaYaşlanmayı etkileyen sinyal sistemleri: TOR
11. HaftaKarşılaştırmalı Genomik Yaşlanma: Genomlar arası yaşlanma ağlarının incelenmesi. Yaşlanma genlerinin belirlenmesi
12. HaftaII. Ara sınav
13. HaftaOlağanüstü yaşlanmanın genetiği: Uzun yaşayan mutantlar
14. HaftaFaklı çevresel stres kaynakları kullanılarak yaşlanma hızının saptanması
15. HaftaHayat tablolarının hesaplanması ve ömür eğrilerinin analizi.
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje13030
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21530
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3078242

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoloji veya farklı alandaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilimsel metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.    X
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.   X 
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve sentez yapar.  X  
4. Alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleme yeteneği kazanır.    X
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme yeteneği kazanır.    X
6. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir.    X
7. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eğitimini yönlendirmek için kullanır.   X 
8. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgisayar teknolojilerini kullanır.  X  
9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme yeteneğine sahip olur.   X 
10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli olay ve olguları, sonuçları dikkate alarak değerlendirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek