BYL661 - İLERİ HÜCRE FİZYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ HÜCRE FİZYOLOJİSİ BYL661 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Özer Aylin Gürpınar 
Dersin amacıHücrede gerçekleşen fizyolojik mekanizmaları, hücrelerin biribirleri ve çevreleri ile olan etkileşimlerini öğrenmek 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Hücre bileşenlerinitekni
  2. Biyolojik zarın yapısını, küçük ve büyük moleküllerin zardan taşınmasını
  3. Hücrede sinyal iletimi ve düzenlenmesini
  4. Hücre adezyonu ve hücre göçünü
  5. Hücre döngüsü, hücre ölümü ve kontrol mekanizmalarını
  6. Sinir hücreleri ve sinyal iletimini
  7. İmmun cevabın düzenlenmesinde rol oynayan faktörleri ayrıntılı olarak öğrenir.
Dersin içeriğiHücrenin temel bileşenleri ve hücre membranı
Hücrelerde veziküler trafik: Proteinlerin zarlar ve organeller arasında taşınması
Hücre adezyonu, hücre göçü ve hücre membranında transport sistemleri
Hücre memranı ve hücre içi reseptörler ve fonksiyonları
G-proteini eşlikli reseptörler ve tirozin kinaz reseptörleri
Sitokinler ve büyüme faktörü reseptörleri
Hücreler arasında elektriksel sinyal düzenleme mekanizmaları
Hücre döngüsü ve hücre ölümünün düzenlenmesinde sinyal yollarının düzenlenmesi 
KaynaklarMoleküler Biyoloji, Geliştirilmiş 2. Baskı, Editörler: Ahmet Yıldırım, Fevzi Bardakçı, Mehmet Karataş, Bahattin Tanyolaç, Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
Moleküler Hücre Biyolojisi, Altıncı Baskıdan Çeviri, H. Lodish, A. Berk, C. Kaiser, M. Scott, A. Bretscher, H. Ploegh, P. Matsudaira, Palme Yayıncılık, 2011.
Principles of Human Physiology, Second Edition, William J German and Cindy L. Stanfield, Pearson Benjamin Cummings, 2006.
Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Dördüncü Baskı, Bruce Alberts, Alexandar Jhonson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, Garland Science Taylor&Francis Group, 2002.
Güncel online kaynaklar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHücrenin temel bileşenleri ve hücre membranı
2. HaftaHücrede veziküler trafik
3. HaftaProteinlerin hücre membranı ve organeller arasında taşınması
4. HaftaBüyük moleküllerin hücre zarından geçişleri ve veziküler trafik makanizması
5. HaftaHücre membranında transport sistemleri, hücre adezyonu ve hücre göçü
6. Hafta1. Ara Sınav (Öğenci Sunumları 1)

7. HaftaHücrede sinyal iletimi : Kısa ve uzun süreli hücresel cevaplar
8. HaftaHücre membranı ve hücre içi reseptörler ve sinyal iletim yolları, hücrede sinyalin sonlandırılması, reseptör adaptasyonu ve duyarsızlaştırılması
9. HaftaSitokin ve büyüme faktörleri ve hücresel cevaplar
10. HaftaG-proteini eşlikli reseptörler ve sinyal iletimi
11. Haftaİnterlökinler, TNF-alfa reseptörleri ve bağışıklık sisteminin düzenlenmesi
12. HaftaSinir ve kas hücrelerinde elektriksel ve kimyasal sinyal iletim mekanizmaları
13. Hafta2. Ara Sınav (Öğenci Sunumları 2)
14. HaftaHücre döngüsü ve hücre ölümünün düzenlenmesinde sinyal mekanizmaları
15. HaftaFinal sınavına hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum140
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar10
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1310130
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3178257

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoloji veya farklı alandaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilimsel metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.   X 
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.    X
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve sentez yapar.    X
4. Alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleme yeteneği kazanır.   X 
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme yeteneği kazanır.    X
6. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir.   X 
7. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eğitimini yönlendirmek için kullanır.    X
8. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgisayar teknolojilerini kullanır.    X
9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme yeteneğine sahip olur.    X
10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli olay ve olguları, sonuçları dikkate alarak değerlendirir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek