İÖB609 - İLKÖĞRETİMDE İLKOKU-YAZ. PROGRAMI HAZIRLA. ve UYG.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLKÖĞRETİMDE İLKOKU-YAZ. PROGRAMI HAZIRLA. ve UYG. İÖB609 Güz 2 2 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Gözlem
Gösteri
Örnek Olay İncelemesi
Beyin Fırtınası
Diğer: 5N -1K tekniği ile veri toplama, zihin haritaları, kavram haritaları,  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Fatma TÜRKYILMAZ 
Dersin amacıOkuma kavramı ve gelişimi üzerine araştırmalar yapan öğrencilerin kuramsal bilgi, beceri ve kavrayışlarını en üst düzeye çıkararak okuma öğretiminde farklı yöntem ve teknikleri tanıyıp mevcut programlara uygun öğretim tasarımları hazırlamaları, okumaya dair güncel konuları değerlendirmeleri ve bilimsel süreci bilen birer uzman hâline gelmeleri hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişini analiz eder.
  2. İlk okuma yazma öğretiminde geçmişten günümüze uygulamada olan yöntemleri benzerlik ve farklılıkları açısından karşılaştırır.
  3. Dünyada kullanılan ilk okuma yazma öğretim yöntemlerini bütünleştirir.
  4. Ses Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamaları analiz eder.
  5. İlk okuma yazma programını değerlendirir.
  6. İlköğretim programında yer alan öğrenme alanlarının okuma-yazma öğretim sürecindeki işlevini bilir.
  7. İlk okuma yazma öğrenme sürecinde başarısızlığın kaynağındaki etkenleri bilerek bunları azaltmaya yönelik öneriler hazırlar.
  8. İşlevsel okur-yazar olabilmesi için öğrencilerini nasıl destekleyebileceğine dair alternatifler geliştirir.
Dersin içeriği*Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi.
*Dünyada kullanılan ilk okuma yazma öğretim yöntemleri.
*Ses Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamalar.
*İlk okuma yazma programının değerlendirmesi.
*Okuma değerlendirme yöntemleri. (Takistoskop kullanma ve rubrik hazırlama.)
 
Kaynaklar1. Akyol, H. (2005) Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara.
2.Baştürk, M (2004) Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara: Pegem Yay.
3. May, Frank B. (1998) Reading as Communication To Help Children Write and Read, Fifth Edition, Prentice Hall, USA.
4. Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar), Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
5. Popp, Marcia S. (2005) Teaching Language and Literature in Elemantary Classrooms, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, London.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOkuma nedir, okumanın prensipleri
2. HaftaOkuma ve beyin
3. HaftaTürkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi.
4. HaftaTürkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi.
5. HaftaDünyada kullanılan ilk okuma yazma öğretim yöntemleri.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaDünyada kullanılan ilk okuma yazma öğretim yöntemleri.
8. HaftaSes Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamalar
9. HaftaSes Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamalar
10. Haftaİlk okuma yazma programının değerlendirmesi.
11. HaftaAra sınav
12. Haftaİlk okuma yazma programının değerlendirmesi.
13. Haftaİlk okuma yazma programının değerlendirmesi.
14. HaftaOkuma değerlendirme yöntemleri. (Takistoskop kullanma ve rubrik hazırlama.)
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum40
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar10
Genel sınav10
Toplam0
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü14342

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgi ve beceriye sahip olur.   X 
2. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanları ile ilgili problemleri tanır ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirir.   X 
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.X    
4. İlköğretim, ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Türkçe, Okuma-Yazma vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilir.  X  
5. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında öğrenme ve öğretme alanındaki sorunları fark eder, bilimsel bir araştırma planlaması yapar, veri analizi tekniklerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir.   X 
6. İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.    X
7. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.   X 
8. Etkili iletişim becerilerine sahip olur.X    
9. Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.X    
10. Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanır.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek