İÖB712 - İLKÖĞRETİMDE ALAN ÇALIŞMASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLKÖĞRETİMDE ALAN ÇALIŞMASI İÖB712 Bahar 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gözlem
Gösteri
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları) Yrd. Doç. Dr. Özlem Baş 
Dersin amacıDersin amacı; ilköğretim alanındaki kuramsal bilginin sınıf ortamına uygulamalı olarak yansıtılmasını sağlamak ve öğrencilerin nörolojik ve psikolojik farklılıklarının öğrenme öğretme sürecindeki etkisini analiz etmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İlköğretim kademesindeki çocukların öğrenmesine temel teşkil eden kuramları kavrar.
  2. Öğrenme öğretme süreçlerinde kuram- uygulama ilişkisini sentezler.
  3. 6-12 yaş aralığındaki çocuklara yönelik nörolojik ve psikolojik riskleri değerlendirir.
  4. Psikolojik sorunların öğrenme öğretme sürecine etkisini analiz eder.
  5. Genetik olarak farklı çocukların öğrenme öğretme süreçleri için alternatif etkinlikler geliştirir.
  6. Ders içeriğine yönelik vaka çalışmaları hazırlar.
Dersin içeriği* İlköğretim alanındaki popüler kuramlar
* Davranışçı kuramlar ve sınıf ortamına yansıması
* Bilişsel Öğrenme kuramları ve sınıf ortamına yansıması
* Duyuşsal öğrenme kuramları ve sınıf ortamına yansıması
* Nörofizyolojik Öğrenme kuramı ve sınıf ortamına yansıması
* Kuram ve uygulamaya dayalı vaka çalışmalarının sunumu
* Farklı çocuklara nasıl yaklaşmalıyız?
* DHEB Bozukluğuna ilişkin araştırmaların incelenmesi.
* Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklara İlişkin araştırmaların incelenmesi.
* Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklara ilişkin araştırmaların incelenmesi.
* İlköğretim kademsindeki çocuklarda görülen psikolojik problemeler ve öğrenme öğretme sürecine yansıması.
 
KaynaklarAtaman, A. (2003) Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yay.
Crowder R. G. ve R. K. Wagner (1992) The Psychology of Reading. USA: Oxford University Press.
Healy, J. M. (1997) Çocuğunuzun Gelişen Aklı. İstanbul: Enka Okulları.
Jensen, E. (2006) Beyin Uyumlu Öğrenme (Çev: Ahmet Doğanay) İzmir: Nobel Kitabevleri.
Gardner, H.(1982)Art, Mind and Brain. USA: Basic Books, Inc. Publisher.
Senemoğlu, N. (2000) Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Yay.
Stevens, J. Ve D. Goldberg (2001) For the Learners? Sake: Brain Base Introduction fort he 21st Century. USA:Zephyr Press.
Vassaf, B. H. (2003) Öğrenme Yetersizliği. İstanbul: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
Weinfeld, R; Barnes- Robinson L., Jeweler S. Ve B. R. Shevıtz (2006) Smart Kids with Learning Difficulties. USA: Prufrock Press Inc.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİlköğretim alanındaki popüler kuramlar
2. HaftaDavranışçı kuramlar ve sınıf ortamına yansıması
3. HaftaBilişsel Öğrenme kuramları ve sınıf ortamına yansıması
4. HaftaDuyuşsal öğrenme kuramları ve sınıf ortamına yansıması
5. HaftaNörofizyolojik Öğrenme kuramı ve sınıf ortamına yansıması
6. HaftaARA SINAV
7. HaftaFarklı çocuklara nasıl yaklaşmalıyız?
8. HaftaÜstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklara İlişkin araştırmaların incelenmesi.
9. HaftaDHEB Bozukluğuna ilişkin araştırmaların incelenmesi.
10. HaftaÖğrenme güçlüğü yaşayan çocuklara ilişkin araştırmaların incelenmesi.
11. HaftaARA SINAV
12. Haftaİlköğretim kademsindeki çocuklarda görülen psikolojik problemeler ve öğrenme öğretme sürecine yansıması.
13. HaftaGenetik olarak farklı çocukların öğrenme öğretme süreçleri için alternatif etkinlikler.
14. HaftaGenetik olarak farklı çocukların öğrenme öğretme süreçleri için alternatif etkinlikler.
15. HaftaKuram ve uygulamaya dayalı vaka çalışmalarının sunumu
16. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama10
Alan Çalışması10
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum20
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar20
Genel sınav10
Toplam0
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı5050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı5050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması11010
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1428392
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler1111121
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü4263599

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgi ve beceriye sahip olur.    X
2. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanları ile ilgili problemleri tanır ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirir.    X
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
4. İlköğretim, ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Türkçe, Okuma-Yazma vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilir.    X
5. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında öğrenme ve öğretme alanındaki sorunları fark eder, bilimsel bir araştırma planlaması yapar, veri analizi tekniklerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir.    X
6. İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.    X
7. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.    X
8. Etkili iletişim becerilerine sahip olur.    X
9. Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.    X
10. Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek