ÖZE639 - ÜSTÜN ve ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİM PROGRAMLA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÜSTÜN ve ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİM PROGRAMLA ÖZE639 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseOZE 636'nın gerekliliklerini başarıyla yerine getirme
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Gözlem
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr.Nilgün Metin 
Dersin amacıÜstün yetenekli çocukların özellikleri ve ihtiyaçlarına yönelik geliştirilen eğitim programları ve eğitim modellerini tanıtmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi alan öğrenci, üstün yetenekli çocukların özelliklerini ve tiplerini bilir,
  2. Eğitim gereksinimlerini kavrar , farklı eğitim programları ve modellerini çeşitli boyutlarıyla değerlendirir.
Dersin içeriğiDerste, üstün yetenekli çocukların tanımı, karakteristik özellikleri, tipleri ve eğitim gereksinimleri; bu çocuklar için geliştirilen çeşitli eğitim programları ve eğitim modelleri anlatılacaktır. 
Kaynaklar1-Kokot, S. (1999) Help Our Child is Guidelines for Parents.
2-Metin, N. (1999) Üstün Yetenekli Çocuklar, ÖzÖz Aşama Matbaacılık
3-Renzulli, J. (2004) Identification of Students for Gifted and Talented Programs, Corwin Press California
4-Sak,U.(2010)Üstün Zekalılar,Özellikleri,Tanılanmaları,Eğitimleri. Maya Akademi Yayınları,Ankara
5-Davis,G.;Rimm,S.(2004) Education of gifted and Talented Children.Pearson Education Inc.USA 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÜstün Yeteneklilik Nedir?
2. HaftaÜstün Yetenekli Çocukların Ayırt Edici Özellikleri ve tipleri
3. HaftaÜstün Yetenekli Çocukların Gelişim Özellikleri
4. HaftaÜstün yetenekli çocukların Gereksinimleri
Ödev sunumu
5. HaftaBireysel gereksinimlerin belirlenmesi
6. HaftaAra sınav(seminer)
7. HaftaÜstün yetenekli çocuklar için geliştirilen eğitim programları
8. HaftaÜstün yetenekli çocuklar için geliştirilen eğitim programları
9. HaftaÜstün yetenekli çocuklar için geliştirilen eğitim programları
Ödev sunumu
10. HaftaEğitim modelleri
Ödev sunumu
11. HaftaAra sınav (seminer)
12. HaftaEğitim modelleri
13. HaftaEğitim kurumlarında öğretmenlere danışmanlık
Ödev Sunumu
14. HaftaAilelere danışmanlık
15. HaftaFinal sınavına hazırlık(proje sunumuna hazırlık)
16. HaftaFinal sınavı(proje sunumu)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum00
Projeler00
Seminer240
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması188
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler4520
Ara sınavlara hazırlanma süresi23264
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü36102240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Özel eğitimle ilgili temel gelişimsel özellikler konusunda yeterli bilgi düzeyine ve yeni bilimsel çalışmaları literatürden takip edebilecek yeterliliğe sahiptir    X
2. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili gelişimsel değerlendirme ve eğitsel tanılama yapabilme ve yorumlayabilme becerilerini kazanır.    X
3. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili çalışmaları yürütürken ortaya çıkabilecek problem durumlara karşı çözüm yolları bulur.     X
4. Özel gereksinimli çocuğun ailesini değerlendirir, ailenin ve çocuğun gereksinimlerine uygun danışmanlık yapar.    X
5. Edindiği bilgi ve deneyimler doğrultusunda özel eğitim alanında çalışan ve diğer profesyonellerle transdisipliner çalışmalar yürütür.     X
6. Özel eğitim alanında aldığı bilgileri ve edindiği deneyimleri, dünyada alanı ile ilgili yeni gelişmeleri takip ederek ülke gereksinimleri doğrultusunda çalıştığı alana uyarlar.    X
7. Özel gereksinimli çocuk ve ailelerine yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.    X
8. Bilim etiğine uygun hareket eder ve özel gereksinimli çocukla yapılan çalışmalarda çocukların sağlığını, güvenliğini riske atacak, çocuğun ve ailesinin ?engellilik? durumuyla ilgili hassasiyetlerine gerekli duyarlılık ve özeni gösterir.    X
9. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.    X
10. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek