İÖB616 - İLKÖĞRETİMDE SINIF YÖNETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLKÖĞRETİMDE SINIF YÖNETİMİ İÖB616 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Ali Ekber ŞAHİN  
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencilerin, sınıfı etkili bir biçimde yönetmenin önemini anlamalarına, sınıf yönetim becerilerini edinmelerine, bu becerilerin kullanılması ya da kullanılmaması durumda sınıftaki öğrenmenin niteliğinin ne yönde değişeceğini kavramalarına yardımcı olmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,sınıf yönetiminin alanını ve boyutlarını kavrar,
  2. sınıfın fiziksel ortamını öğrencinin öğrenmesini/olumlu davranışlarını arttıracak biçimde düzenler,
  3. sınıfta iyi insan ilişkilerini kurar ve sürdürür,
  4. öğretmeyi/öğrenmeyi sınıfı etkileyen değişkenleri göz önüne alarak gerçekleştirir
  5. istenmeyen davranışları diğerlerinden ayırteder ve bunlarla başeder.
  6. sınıfı bir bütün olarak kavrar ve geliştirir,
Dersin içeriğiBu ders, etkili bir sınıf ortamı ve yönetimi için gerekli olan yeterlilikler üzerine yoğunlaşmıştır. 
KaynaklarAydın, A. Sınıf Yönetimi. Ankara: Tek Ağaç Eylül Yayıncılık, 2007.
Bakioğlu, A. Çağdaş Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti., 2009.
Başar, H. Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı yayıncılık, 2003.
Burden, P. R. Classroom Management and Discipline. Newyork: Longman Publishers, 1995.
Cangelosi, J. S. Classroom Management Strategies. Newyork: John Wiley&Sons. İnc., 2000.
Celep, C. Sınıf Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara: PegemA Yayıncılık,2008.
Charles, C. M. The Synergetic Classroom. New York: Longman İnc., 2000.
Charles, C. M. Building Classroom Discipline. New York: Longman İnc., 1996.
Erden, M. Sınıf Yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi, 2008.
Glasser, W. Okulda Kaliteli Eğitim (Çev. Ulaş Kaplan). İstanbul: Beyaz Yayınları, 1999.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSınıf Yönetiminin Temelleri
2. HaftaÖğrencilerin Kişisel / Psikolojik İhtiyaçlarını Anlayabilme ve Karşılayabilme
3. HaftaSınıfta Olumlu İnsan İlişkilerini Oluşturma
4. HaftaSınıfta Etkili İletişim Ortamı Oluşturma
5. HaftaSınıfta Etkili Bir Öğrenme Ortamı Oluşturma
6. HaftaAra sınav
7. HaftaSınıfın Fiziksel Ortamının İşlevleri
8. HaftaSınıfın Yerleşim Düzeni
9. HaftaSınıfta Etkili Bir Davranış Düzeni Oluşturma
10. HaftaDemokratik Vatandaşlık
11. HaftaAra sınav
12. Haftaİstenmeyen Davranışlarla Başa Çıkma
13. HaftaVelilerle İlişkilerin Yönetimi
14. HaftaOkul Çaplı Öğrenci Davranış Planı Hazırlama
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 12 2 24
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12336
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje14040
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3085160

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgi ve beceriye sahip olur.    X
2. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanları ile ilgili problemleri tanır ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirir.   X 
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.X    
4. İlköğretim, ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Türkçe, Okuma-Yazma vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilir.  X  
5. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında öğrenme ve öğretme alanındaki sorunları fark eder, bilimsel bir araştırma planlaması yapar, veri analizi tekniklerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir.   X 
6. İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.   X 
7. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.  X  
8. Etkili iletişim becerilerine sahip olur.X    
9. Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.X    
10. Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek