FDÖ648 - FRANSIZCA ÖĞRETİMİNDE SÖZCELEM ve EDİMBİLİM KURAML

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FRANSIZCA ÖĞRETİMİNDE SÖZCELEM ve EDİMBİLİM KURAML FDÖ648 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliFransızca
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Diğer: Çözümleme  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. İrem Onursal Ayırır 
Dersin amacıSözcelem ve edimbilim temel kuram ve ilkelerinin incelenmesi; bu alanların Fransızca öğretimine katkısının tartışılmasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dilin toplumsal işlevini açıklar.
  2. İletişim olgusunu yönlendiren çeşitli etkenleri değerlendir.
  3. Sözcelem ve edimbilim alanlarının temel kavram ve ilkelerini bilir ve tanımlar
  4. Dilde öznellik kavramını tanır ve göstergelerini tanır.
  5. Çeşitli metin/söylemleri dilbilimlerinin ilkeleri doğrultusunda çözümler ve yorumlar
  6. Dil bilimlerinin yabancı dil öğretimine katkısı konusunda bilgi sahibidir.
Dersin içeriğiDilin toplumsal işlevi,
İletişim olgusunun tanımlanması ve bileşenleri,
Sözcelem kuramı ve temel kavram ve ilkeleri,
Edimbilim alanının temel kavram ve ilkeleri,
Dil bilimlerinin yabancı dil öğretimine katkıları. 
KaynaklarBenveniste, É. (1974). Problèmes de linguistique générale 2, Paris: Gallimard, col. Tel.
Kerbrat-Orecchioni, C. (2001). Les actes de langage dans le discours - théories et fonctionnement, Paris: Nathan.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1986). Énonciation, Armand Colin, Paris: coll. Linguistique.
Korkut, E. ve İ. Onursal (2009). Pour comprendre et analyser les textes et les discours. Paris: L'Harmattan.
Maingueneau, D. (1999). L'énonciation en linguistique française, Paris: Hachette.
Paveau, M.-A, G. Élia-Sarfati (2003). Les grandes théories de la linguistique, Paris: Armand Colin.
Reboul, A., J. Moechler, (1998). Pragmatique du discours, Paris : Armand Colin, coll. U, série Linguistique. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGenel dilbilimin temel kavram ve ilkeleri.
2. HaftaDilin toplumsal işlevinin tartışılması; İletişim kavramı; Jakobson?un iletişim şeması ve eleştirisi.
3. HaftaÇeşitli dilsel İletişim türleri ve İletişimi oluşturan etkenler.
4. Haftaİletişim yetisi ve bileşenleri.
5. HaftaJakobson?un dilin işlevleri şeması; metinlerden hareketle işlevlerin kullanım biçimlerinin incelenmesi.
6. Haftaİletişim durumu.
7. HaftaArasınav
8. HaftaSözcelemin tanımı; Sözcelem öğeleri; Sözce / tümce ayrımı
9. HaftaSözcelem öğelerinin çeşitli metin ve sözcelerde incelenmesi.
10. HaftaMesafe, saydamlık, gerilim kavramları; bu kavramların metinlerde incelenmesi
11. HaftaDilde öznellik; öznellik belirten öğeler
12. HaftaEdimbilimin tanımı ve çalışma alanları
13. HaftaSözeylem kavramı ve çeşitleri
14. HaftaDil bilimlerinin Fransızcanın öğretimine katkılarının tartışılması
15. Hafta-
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12336
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler23060
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi13232
Toplam İş Yükü3188210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fransızca Öğretmenliği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri izler.    X
2. Fransızca Öğretimindeki yöntem ve yaklaşımları, alandaki uygulamalara etkisi açısından değerlendirir    X
3. Farklı metin ve söylem türlerini tanır.     X
4. Dil Bilmleri ve Fransızca Öğretmenliği alanlarını ilişkilendirir.    X
5. Bilimsel bir bakış açısıyla araştırma yapma becerisine sahiptir.    X
6. Çeşitli dilsel ürünleri Dil Bilimlerinden ve çağdaş çözümleme yöntemlerinden yararlanarak çözümler.    X
7. Farklı öğretim amaçlarına yönelik ders örnekleri hazırlar ve uygular.     
8. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.    X
9. Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.    X
10. Alanındaki bilimsel araştırmaları izleyerek, kapsamlı bir bilimsel araştırma gerçekleştirir ve araştırmasını metinleştirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek