MEB722 - İNSAN GENOM YAPISI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İNSAN GENOM YAPISI | MEB722 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Ödev ve Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Didem Dayangaç-Erden | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; insan genom yapısı ve genombilim alanındaki yenilikleri ve güncel bilgileri öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste İnsan Genom Projesi, ENCODE vb. genom projelerinin önemi ve sonuçları anlatılacak, protein kodlayan ve kodlamayan DNA dizileri, transposable diziler, kodlamayan RNA çeşitleri ve bunların genom düzenlenmesindeki işlevleri işlenecektir. | |||||
Kaynaklar | 1. Human Molecular Genetics, Strachan T, Read A, 2011, Garland Science 2. Molecular Biology of the Cell, B. Alberts et al. 2008, Garland Science 3. Konu ile ilgili güncel yayınlar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İnsan Genom Projesinin tarihçesi, hedefleri ve sonuçları |
2. Hafta | ENCODE (Encyclopedia of DNA Elements) Projesi, çıktıları ve önemi |
3. Hafta | İnsan genomunun kompleks yapısı: - nükleer genom, - mitokondriyal genom |
4. Hafta | Protein kodlayan DNA dizileri: - tek kopya genler, - çoklu gen aileleri ve gen kümeleri vb. |
5. Hafta | Protein kodlamayan DNA dizileri: - intron, - regülatör diziler, - pseudogen, - mini ve mikrosatellitler vb. |
6. Hafta | Transposable diziler: - retrotranspozon (LINE, SINE, LTR), - DNA transpozon vb. |
7. Hafta | Makale Tartışması (Sunum) |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Genom regülasyonu ve kodlamayan RNA?lar: -Kısa RNA'ların (sncRNA) oluşum mekanizmaları, -Uzun RNA (lncRNA) çeşitleri ve fonksiyonları vb. |
10. Hafta | Genom regülasyonu ve kodlamayan RNA?lar: -RNA interferans sistemi (siRNA ve miRNA) |
11. Hafta | Genom evrimi: - Alu dizileri, - gen ?conversion?, - gen duplikasyonu |
12. Hafta | Karşılaştırmalı genombilim: -model organizma genomlarının biyoinformatik yöntemlerle analizi |
13. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
14. Hafta | Ödev sunumları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 33 | 47 | 208 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Temel immünoloji alanında bilgi sahibidir. Seminer verebilir, ders anlatabilir, bir başka merkezde immünoloji laboratuarı kurup çalıştırabilecek düzeyde laboratuar bilgisine sahiptir. Bağımsız araştırma planlayıp uygular, bilimsel dergilerde makale yayınlar, yurt içi ve yurtdışı bilimsel toplantılarda çalışmalarını bildirip yenilikleri takip eder ve ileriye yönelik varsayımlarda bulunur. | X | ||||
2. Yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri hakemli dergilerde yayın haline getirir, yayının ne içermesi gerektiğini ve verilerin nasıl sunulacağını bilir. | X | ||||
3. İmmünoloji alanında yeni ortaya çıkan bulguların analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
4. Gen düzeyindeki çalışmalarda aday genin yapısını literatür bilgilerinden öğrenip dizi analizleriyle gösterir, çeşitli immünolojik bozukluklarda bozukluğa neden olabilecek olası genleri araştırır, immünolojik ve genetik temel yöntemleri kullanarak onları kurduğu hipoteze göre çözümler. Elindeki verileri yorumlayarak bir sonuca ulaşır ve bu sonuçları yayın haline getirir. | X | ||||
5. Çalıştığı konu ile ilgili temel bilgilere sahiptir, enstrümantal ve immünolojik verileri yorumlayarak pratik çalışmaya yönelik öngörüler ortaya koyar ve literatür bilgileri ile beraber çözüme ulaşır. Laboratuar çalışmalarında karşılaştığı problemlere çözüm üretir, metotlarda gerekli değişiklikleri yapar ve bu problemleri kendisi çözer veya çözüm için gerekli araştırmacılarla iletişim kurabilir, daha genç araştırıcılara da yol gösterir. | X | ||||
6. Bilimsel etik, insan ve hayvanlar üzerinde yapılacak deneyler için gerekli etik düzenlemeleri bilir ve yerine getirir. | X | ||||
7. Bir projeye katılmanın yanı sıra laboratuarda aktif olarak çalışır, raporları hazırlar verileri bilimsel düzeyde sunar ve bir hakemli dergide yayınlar. Projenin bütçeleme ve satın alma aşamalarında aktif çalışır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek