MEB722 - İNSAN GENOM YAPISI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İNSAN GENOM YAPISI MEB722 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Ödev ve Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Didem Dayangaç-Erden 
Dersin amacıBu dersin amacı; insan genom yapısı ve genombilim alanındaki yenilikleri ve güncel bilgileri öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler; İnsan genomunundaki protein kodlayan ve kodlamayan DNA dizilerinin özelliklerini, farklılıklarını, işlevlerini ve oluşum mekanizmalarını kavrar.
  2. Kodlamayan RNA çeşitleri ve işlevleri ile ilgili son gelişmeleri takip eder.
  3. Genom evrimi sürecinde yer alan mekanizmaları tartışır.
  4. Karşılaştırmalı genombilim alanında biyoinformatik araçları kullanır.
Dersin içeriğiBu derste İnsan Genom Projesi, ENCODE vb. genom projelerinin önemi ve sonuçları anlatılacak, protein kodlayan ve kodlamayan DNA dizileri, transposable diziler, kodlamayan RNA çeşitleri ve bunların genom düzenlenmesindeki işlevleri işlenecektir.  
Kaynaklar1. Human Molecular Genetics, Strachan T, Read A, 2011, Garland Science
2. Molecular Biology of the Cell, B. Alberts et al. 2008, Garland Science
3. Konu ile ilgili güncel yayınlar. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİnsan Genom Projesinin tarihçesi, hedefleri ve sonuçları
2. HaftaENCODE (Encyclopedia of DNA Elements) Projesi, çıktıları ve önemi
3. Haftaİnsan genomunun kompleks yapısı: - nükleer genom, - mitokondriyal genom
4. HaftaProtein kodlayan DNA dizileri: - tek kopya genler, - çoklu gen aileleri ve gen kümeleri vb.
5. HaftaProtein kodlamayan DNA dizileri: - intron, - regülatör diziler, - pseudogen, - mini ve mikrosatellitler vb.
6. HaftaTransposable diziler: - retrotranspozon (LINE, SINE, LTR), - DNA transpozon vb.
7. HaftaMakale Tartışması (Sunum)
8. HaftaAra sınav
9. HaftaGenom regülasyonu ve kodlamayan RNA?lar: -Kısa RNA'ların (sncRNA) oluşum mekanizmaları, -Uzun RNA (lncRNA) çeşitleri ve fonksiyonları vb.
10. HaftaGenom regülasyonu ve kodlamayan RNA?lar: -RNA interferans sistemi (siRNA ve miRNA)
11. HaftaGenom evrimi: - Alu dizileri, - gen ?conversion?, - gen duplikasyonu
12. HaftaKarşılaştırmalı genombilim: -model organizma genomlarının biyoinformatik yöntemlerle analizi
13. HaftaMakale tartışması (Sunum)
14. HaftaÖdev sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı440
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)149126
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler155
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3347208

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Temel immünoloji alanında bilgi sahibidir. Seminer verebilir, ders anlatabilir, bir başka merkezde immünoloji laboratuarı kurup çalıştırabilecek düzeyde laboratuar bilgisine sahiptir. Bağımsız araştırma planlayıp uygular, bilimsel dergilerde makale yayınlar, yurt içi ve yurtdışı bilimsel toplantılarda çalışmalarını bildirip yenilikleri takip eder ve ileriye yönelik varsayımlarda bulunur.   X 
2. Yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri hakemli dergilerde yayın haline getirir, yayının ne içermesi gerektiğini ve verilerin nasıl sunulacağını bilir.   X 
3. İmmünoloji alanında yeni ortaya çıkan bulguların analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir.    X 
4. Gen düzeyindeki çalışmalarda aday genin yapısını literatür bilgilerinden öğrenip dizi analizleriyle gösterir, çeşitli immünolojik bozukluklarda bozukluğa neden olabilecek olası genleri araştırır, immünolojik ve genetik temel yöntemleri kullanarak onları kurduğu hipoteze göre çözümler. Elindeki verileri yorumlayarak bir sonuca ulaşır ve bu sonuçları yayın haline getirir.    X 
5. Çalıştığı konu ile ilgili temel bilgilere sahiptir, enstrümantal ve immünolojik verileri yorumlayarak pratik çalışmaya yönelik öngörüler ortaya koyar ve literatür bilgileri ile beraber çözüme ulaşır. Laboratuar çalışmalarında karşılaştığı problemlere çözüm üretir, metotlarda gerekli değişiklikleri yapar ve bu problemleri kendisi çözer veya çözüm için gerekli araştırmacılarla iletişim kurabilir, daha genç araştırıcılara da yol gösterir.   X 
6. Bilimsel etik, insan ve hayvanlar üzerinde yapılacak deneyler için gerekli etik düzenlemeleri bilir ve yerine getirir.   X 
7. Bir projeye katılmanın yanı sıra laboratuarda aktif olarak çalışır, raporları hazırlar verileri bilimsel düzeyde sunar ve bir hakemli dergide yayınlar. Projenin bütçeleme ve satın alma aşamalarında aktif çalışır.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek