MEB712 - GENETİK KONTROL MEKANİZMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GENETİK KONTROL MEKANİZMALARI | MEB712 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Moleküler Genetik veya eş değer bir dersi almış olmak gereklidir. Öğrenci kontenjan sayısı 10 ile sınırlıdır. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Çetin Kocaefe | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; prokaryot ve ökaryotlarda biyolojik kontrol mekanizmalarını ve hastalıkların biyolojisi ile ilişkisini tartışabilecek düzeyde öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kapsamında; prokaryot ve ökaryotlarda gen ifadesinin kontrolü detaylı olarak örneklerle anlatılacak, kontrolde etkili olan mekanizmalar, faktörler ve bunların biyolojik sistemlerdeki önemi konuları işlenecektir. | |||||
Kaynaklar | Konu ile ilgili güncel makaleler. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kontrol mekanizmalarında genel kavramlar, kontrolün amaçları |
2. Hafta | Prokaryotik organizmalarda genetik kontrol mekanizmaları |
3. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
4. Hafta | DNA dizi elementleri ve transkripsiyon faktörleri, prokaryot ve ökaryotik kontrolündeki benzerlikler |
5. Hafta | Ökaryotik organizmalarda genetik kontrol mekanizmaları (Regülatör proteinler ve yapısal motifleri) |
6. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
7. Hafta | Kromatin organizasyonu ile kontrol |
8. Hafta | Ökaryotlarda transkripsiyonel kontrol ve hücre farklılaşmasındaki rolü |
9. Hafta | Transkripsiyon sonrası regülasyon (RNA splicing , alternatif splicing, editing, miRNA) |
10. Hafta | RNA transportu ve degradasyonu ile kontrol - Makale tartışması (Sunum) |
11. Hafta | Translasyon düzeyinde kontrol |
12. Hafta | Genetik kontrolde post translasyonel modifikasyonların işlevi |
13. Hafta | Hücre döngüsü, bölünmesi ve ölümündeki kontrol mekanizmaları |
14. Hafta | Genetik kontrol sistemindeki hataların hastalıklarla ilişkisi - (Ödev) |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 3 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 33 | 35 | 201 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre biyolojisinin ilkelerini özgün yeni alanlarla ilişkilendirir, hücre yaşamının mekanizmalarını yorumlar. | X | ||||
2. Genetik mekanizmalar ile hastalıklar arasındaki ilişkiyi yorumlayarak, genetik hastalıkların incelenmesi ve önlenmesi çalışmalarına uyarlar. | X | ||||
3. Genetik analiz yöntemlerinin kullanım alanlarını, sonuç yorumlamayı ve kısıtlılıklarını değerlendirir. Analiz yöntemlerinin geliştirilmesi için tasarım yapar. | X | ||||
5. Genetik bilimi ile ilgili veritabanları ve arama motorlarını yürüttüğü araştırmaları destekleyecek şekilde kullanabilir. | X | ||||
6. Ulaştığı veri ve bilginin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini biyoinformatik ve biyoistatistik alanındaki yöntemleri kullanarak yapabilir. | X | ||||
7. Genetik alanına yenilik getiren, veya bir yeniliği, düşünceyi ya da tasarımı genetik alanına uyarlayan, özgün bir projeyi tasarlar, yürütür, sonuçlarını paylaşır. | X | ||||
8. Genetik alanında bilimsel faaliyet gösteren ulusal/uluslararası topluluklarda çalışabilir, araştırma sonuçlarını paylaşabilir ve görüşlerini savunabilir. | X | ||||
9. Etik kurallara ve hasta haklarına saygılıdır. | X | ||||
10. Genetik alanındaki bilimsel, sosyal ve kültürel ilerlemeler konusunda öğrencilerin ve toplumun bilgilendirilmesi süreçlerine katkıda bulunur ve öncülük edilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek