AİT613 - CUMHURİYET DÖNEMİ İKTİSAT TARİHİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CUMHURİYET DÖNEMİ İKTİSAT TARİHİ | AİT613 | 1. Yarıyıl | 4 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. M. Derviş KILINÇKAYA | |||||
Dersin amacı | Cumhuriyet döneminde iktisadî politikalardaki gelişmeleri ve sonuçlarını kavratmak. Ekonomi alanındaki gelişmeleri tarihi bağlama oturtarak değerlendirmeyi öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Cumhuriyet Türkiyesi'nin Osmanlı döneminden devraldığı ekonomik miras ve politikalar, Kapitülasyonların kaldırılması, I. Türkiye İktisat Kongresi, Millî İktisat Politikası demiryolu politikası,1929 Dünya Ekonomik Buhranı ve Devletçilik dönemi, I. Sanayi Planı ve uygulamaları, II. Dünya Savaşı sonrası ekonomik liberalleşme düşünce ve eğilimleri, DP döneminde izlenen ekonomik siyaset ve uygulamaları, DP dönemi sonrasında Beş Yıllık Kalkınma Planları dönemlerinin ekonomi politikaları ve gerçekleşen ekonomik hedefler irdelenir. | |||||
Kaynaklar | Osmanlıdan Cumhuriyete Küreselleşme, İktisat Politikaları ve Büyüme, İstanbul, 2008. -A.Gündüz Ökçün, Türkiye İktisat Kongresi, 1923-İzmir, Haberler, Belgeler, Yorumlar, Ankara, 1981.-Bilsay Kuruç, Belgelerle Türkiye İktisat Tarihi, I-II,Ankara,1988. -Eldem, Vedat Osmanlı İmparatorluğu'nun İktisadi Şartları Hakkında Bir Tedkik, Ankara-1994. -Max Weber, Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, İstanbul, 2009. -Pamuk , Şevket, Osmanlı Ekonomisi ve Kurumları, (1500-1914),İstanbul 2010. -Tekeli, İlhan - İlkin Selim, 1929 Dünya Buhranında Türkiye'nin İktisadi Politika Arayışları, Ankara, 1977. -Ülgener, Sabri F., Ülgener, İktisadi Çözülmenin Ahlak ve Zihniyet Dünyası, İstanbul, 1991. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Osmanlı Ekonomik Mirası: Ekonomik zihniyet, yapı ve mali miras, kapitülasyonlar ve Lozan Antlaşmasının getirdikleri |
2. Hafta | Cumhuriyetin Durum Tespiti: Türkiye İktisat ve Sanayi ve Tarım Kongreleri |
3. Hafta | Zihniyet Değişimi Çabaları : Ekonomik amaçlı sivil/yarı sivil yapılanmalar |
4. Hafta | Ulusal Pazarın oluşturulması ve finansal sistem yaratma çabası: Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler, Sanayileşme ve yol siyaseti |
5. Hafta | Ara sınav |
6. Hafta | Devletçi ekonomi, Planlı Ekonomiye Geçiş, Atatürk Dönemi Kalkınma planları |
7. Hafta | Savaş Ekonomisi, Savaş Sonrası Dünya ekonomisiyle bütünleşme çabası |
8. Hafta | Demokrat Parti Dönemi :Tarım ve Sanayi Politikaları |
9. Hafta | Çok Partili dönemde ekonomik tercihler ve değişimin ana çizgileri, ekonomi ve toplumsal değişim |
10. Hafta | Ara sınav |
11. Hafta | Toplumsal refahın paylaşımında sorunlar ve tercih edilen çözümler |
12. Hafta | DPT ve Planlı Kalkınma Çabaları (1980'e kadar) |
13. Hafta | Globalleşen Dünya Ekonomisi ve Türkiye Ekonomisinin uyum çabaları |
14. Hafta | Genel Değerlendirme |
15. Hafta | Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 16 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 16 | 16 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 6 | 6 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 32 | 57 | 200 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek