AİT613 - CUMHURİYET DÖNEMİ İKTİSAT TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CUMHURİYET DÖNEMİ İKTİSAT TARİHİ AİT613 1. Yarıyıl 4 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. M. Derviş KILINÇKAYA 
Dersin amacıCumhuriyet döneminde iktisadî politikalardaki gelişmeleri ve sonuçlarını kavratmak. Ekonomi alanındaki gelişmeleri tarihi bağlama oturtarak değerlendirmeyi öğretmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1.Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, ekonomi ile ilişkilendirerek geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.
  2. 2. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.
  3. 3 Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.
  4. 4. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlamak için gerekli bilgilere sahip olur. Proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alabilir ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak proje raporu hazırlayabilir.
  5. 5. İktisadi konulara sorgulayıcı ve eleştirel açıdan bakma yeteneği kazanır. Devletlerin politikalarını ve insanların düşünce ve eylemlerini iktisadi açıdan anlama ve yorumlama yeteneği kazanır Elde ettiği bulguları iktisat biliminin temel prensipleri açısından değerlendirir ve sunar.
Dersin içeriğiCumhuriyet Türkiyesi'nin Osmanlı döneminden devraldığı ekonomik miras ve politikalar, Kapitülasyonların kaldırılması, I. Türkiye İktisat Kongresi, Millî İktisat Politikası demiryolu politikası,1929 Dünya Ekonomik Buhranı ve Devletçilik dönemi, I. Sanayi Planı ve uygulamaları, II. Dünya Savaşı sonrası ekonomik liberalleşme düşünce ve eğilimleri, DP döneminde izlenen ekonomik siyaset ve uygulamaları, DP dönemi sonrasında Beş Yıllık Kalkınma Planları dönemlerinin ekonomi politikaları ve gerçekleşen ekonomik hedefler irdelenir. 
KaynaklarOsmanlıdan Cumhuriyete Küreselleşme, İktisat Politikaları ve Büyüme, İstanbul, 2008.
-A.Gündüz Ökçün, Türkiye İktisat Kongresi, 1923-İzmir, Haberler, Belgeler, Yorumlar, Ankara, 1981.-Bilsay Kuruç, Belgelerle Türkiye İktisat Tarihi, I-II,Ankara,1988. -Eldem, Vedat Osmanlı İmparatorluğu'nun İktisadi Şartları Hakkında Bir Tedkik, Ankara-1994. -Max Weber, Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, İstanbul, 2009. -Pamuk , Şevket, Osmanlı Ekonomisi ve Kurumları, (1500-1914),İstanbul 2010. -Tekeli, İlhan - İlkin Selim, 1929 Dünya Buhranında Türkiye'nin İktisadi Politika Arayışları, Ankara, 1977. -Ülgener, Sabri F., Ülgener, İktisadi Çözülmenin Ahlak ve Zihniyet Dünyası, İstanbul, 1991. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOsmanlı Ekonomik Mirası: Ekonomik zihniyet, yapı ve mali miras, kapitülasyonlar ve Lozan Antlaşmasının getirdikleri
2. HaftaCumhuriyetin Durum Tespiti: Türkiye İktisat ve Sanayi ve Tarım Kongreleri
3. HaftaZihniyet Değişimi Çabaları : Ekonomik amaçlı sivil/yarı sivil yapılanmalar
4. HaftaUlusal Pazarın oluşturulması ve finansal sistem yaratma çabası: Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler, Sanayileşme ve yol siyaseti
5. HaftaAra sınav
6. HaftaDevletçi ekonomi, Planlı Ekonomiye Geçiş, Atatürk Dönemi Kalkınma planları
7. HaftaSavaş Ekonomisi, Savaş Sonrası Dünya ekonomisiyle bütünleşme çabası
8. HaftaDemokrat Parti Dönemi :Tarım ve Sanayi Politikaları
9. HaftaÇok Partili dönemde ekonomik tercihler ve değişimin ana çizgileri, ekonomi ve toplumsal değişim
10. HaftaAra sınav
11. HaftaToplumsal refahın paylaşımında sorunlar ve tercih edilen çözümler
12. HaftaDPT ve Planlı Kalkınma Çabaları (1980'e kadar)
13. HaftaGloballeşen Dünya Ekonomisi ve Türkiye Ekonomisinin uyum çabaları
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. Hafta Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)100
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum120
Projeler00
Seminer10
Ara Sınavlar220
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama11616
Proje000
Ödevler11616
Ara sınavlara hazırlanma süresi166
Genel sınava hazırlanma süresi188
Toplam İş Yükü3257200

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.   X 
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. X   
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar.  X  
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. X    
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.     X
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. X   
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.  X   
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.  X  
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.     X
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.    X
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.    X 
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek