AİT627 - TÜRK MİLLİ MÜCADELE TARİHİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK MİLLİ MÜCADELE TARİHİ | AİT627 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Adnan SOFUOĞLU | |||||
Dersin amacı | 1. I.Dünya Savaşı'nın Osmanlı Devleti açısından sonuçlarını, 2. Mondros Mütarekesi'nin Uygulanışı ve Sonrasında Gelişen İç ve Dış Siyasi olayları 3. İtilaf Devletlerin desteğinde Yunanlıların İzmir çıkarması sonrasında oluşan tepkileri, Kuvayı Milliye hareketini, Mustafa Kemal Paşa'nın Milli Mücadele hareketini örgütleyişini, 4. Milli Mücadele Dönemi boyunca gelişen siyasi ve Askeri Faaliyetleri, Sevr ve Lozan Antlaşmaları ve İçeriklerini, 5. Heyet-i Temsiliye ve TBMM Hükümeti'nin (Ankara Hükümeti) Milli Mücadele boyunca yürüttüğü iç ve dış politikayı kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Osmanlı İmparatorluğu'nun dağılmasına neden olan I. Dünya Savaşı sonrasında, ülkenin içine düştüğü durumdan kurtuluşu için başlatılan Millî Mücadele ve bu mücadelenin yürütülmesinde Mustafa Kemal Paşa önderliğinde yürütülen edilen millî egemenlik ve millî bağımsızlığın gerçekleşmesinin aşamaları ele alınır. I. Dünya Savaşı'nın sona ermesinden, Lozan Anlaşmasının imzalanmasına kadar olan süreç, dersin kapsamına dâhildir. | |||||
Kaynaklar | - AKŞİN, Sina, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, II cilt, Ankara, 1992. - AHMAD Feroz, Modern Türkiye?nin Oluşumu, İstanbul, 1995. - BAYUR Yusuf Hikmet, Türk İnkılâp Tarihi, 10 cilt, Ankara, 1991. . - GOLOĞLU, Mahmut, Erzurum Kongresi, İş Bankası Yayınları, İstanbul 2008 - GOLOĞLU, Mahmut, Sivas Kongresi, Ankara 1969 - GOLOĞLU, Mahmut, Üçüncü Meşrutiyet, Ankara 1970 - GOLOĞLU, Mahmut, Cumhuriyet?e Doğru, T.C. İş Bankası Yayını, İstanbul 2010 - GOLOĞLU, Mahmut, Türkiye Cumhuriyeti, T.C. İş Bankası Yayını, İstanbul 2011, - KARABEKİR, Kâzım; İstiklâl Harbimiz, İstanbul, 1969. - SELEK, Sabahaddin, Anadolu İhtilali, 1971. - TÜRKGELDİ, Ali Fuad; Mondros ve Mudanya Mütarekelerinin Tarihi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin kapsamı ve ilgili kavramlar.Osmanlı Devletinin Son Dönemine Genel Bir Bakış |
2. Hafta | I.Dünya Savaşı - Osmanlı Devleti Açısından Savaşın ve Sonuçlarının ?Şark Meselesi? Çerçevesinde Değerlendirilmesi- Gizli Antlaşmalar |
3. Hafta | Mondros Mütarekesi ?Mütareke Dönemi ve 1919 Paris Barış Konferansı Sürecinde Osmanlı Devletindeki Gelişmeler |
4. Hafta | İzmir Çıkarması,Tepkiler , Kuvay-ı Milliye -Milli Mücadele?nin Başlaması-Amasya Genelgesi |
5. Hafta | Milli Mücadele Hareketi?nin Örgütlenmesi, Erzurum, Sivas Kongreleri- Batı Anadolu ve Diğer Kongreler |
6. Hafta | Heyet-i Temsiliye Faaliyetleri, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı ve Misak-ı Milli |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | İstanbul?un İşgali, Meclisi Mebusan?ın Dağılması ve Ankara?daTürkiye Büyük Millet Meclisi?nin (TBMM) Açılışı ve Hükümet Oluşumu, TBMM?nin Yapısı-Millet Egemenliği, İlk Anayasa (1921 Anayasası) |
9. Hafta | Sevr Süreci ve Antlaşması, Sevr Antlaşması?nın İçeriği, Antlaşmaya Karşı Tepkiler |
10. Hafta | Doğu Harekatı ve Gümrü Antlaşması- Düzenli Ordu,Çerkez Ethem Olayı, I.İnönü Muharebesi |
11. Hafta | 1921 Londra Konferansı-Türk Rus Moskova Antlaşması-II. İnönü Muharebesi-Yunan Taarruzu -TBMM?nde Guruplaşmalar Sakarya Muharebesi ve Siyasi Sonuçları |
12. Hafta | Büyük Taarruz ve Mudanya Mütarekesi |
13. Hafta | Lozan Konferansı Süreci, Bu Süreçte Gelişen İç ve Dış Siyasi Olaylar |
14. Hafta | Lozan Barış Konferansı ve Lozan Barış Antlaşması |
15. Hafta | |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 100 |
Toplam | 150 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 32 | 71 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | |||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek