AİT624 - TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ AİT624 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mustafa YILMAZ 
Dersin amacı1. Siyasal sistemlerle ilgili temel kavramlar anlatılır. 2. Modernleşme bağlamında gerçekleştirilen reformlar ile siyaset ilişkisi verilir. 3. Anayasal süreç ve siyasal katılım üzerinde durulur. 4. Siyasal Partiler ve seçimler ele alınır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1.Siyasal sistemleri öğrenir.
  2. 2.Modernleşme ve siyasal değişim ilintisini kurar.
  3. 3.Siyasal katılım hakkında bilgi sahibi olur.
  4. 4.Siyasal partiler yanında, yasama-yürütme ve anayasa arasında ilişki kurmayı öğrenir.
Dersin içeriğiDers kapsamında demokrasi (doğrudan, temsilî ve katılımcı) ve siyasal sistemlerle ilgili temel kavramlar açıklanarak, demokrasinin dünyada gelişme seyrine değinilir. Osmanlı Devleti'nin çözülme sürecinde, Osmanlı reformist-bürokratik aklının Batı demokrasi geleneğini referans alarak uyguladığı reformlar ve bu reformların Türk demokrasinin gelişmesindeki etkileri incelenir. Yönetilenlerin yönetime katılması yollarının açılma süreci, anayasal gelişmeler, yönetime katılımı sağlayan idari ve hukuki kurumlar, siyasal partiler ve seçimler bağlamlarında ele alınır.  
Kaynaklar-Erdoğan, Mustafa, Modern Türkiye?de Anayasalar ve Siyasi Hayat, Ankara, 1997.
-Karpat, Kemal, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967.
-Özbudun, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, Ankara, 1977.
---, Siyasal Partiler, Ankara, 1979.
-Tanör, Bülent, Osmanlı İmparatorluğu?nda Anayasal Gelişmeler, İstanbul, 1991.
-Tanzimat, İstanbul, 1940.
-Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye?de Siyasi Partiler, III cilt, İstanbul, 1974.
-Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı (1776-1976), Ankara, 1976. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSiyasal sistemlerle ilgili temel kavramların verilmesi.
2. Hafta19. yüzyılda Avrupa'da siyasi ve demokratik değişimler
3. HaftaOsmanlı modernleşmesi bağlamında siyasi alanda yaşanan değişimler
4. HaftaMerkezi otoritenin alanını daraltan gelişmeler (Bürokrasi ve Saray ilişkileri)
5. HaftaAnayasal hayata geçiş.
6. HaftaOsmanlı Parlamentosu ve siyasal partileri
7. HaftaI. Türkiye Büyük Millet Meclisi (23 Nisan 1920) , Meclisteki gruplar ve muhalefet. Milli Mücadele döneminde meclisin faaliyetleri.
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaCumhuriyet döneminde siyasi partiler
10. HaftaII. Dünya Savaşı sonrası demokrasi alanında yaşanan gelişmelerin Türkiye?ye yansıması
11. HaftaÇok Partili hayata geçiş ve neticeleri. CHP hükümetinin sonu ve Demokrat Parti iktidarı.
12. Haftaİktidar ve muhalefet partileri ölçeğinde iktidar- muhalefet ilişkisi
13. HaftaSiyasal katılım kültürü ve kadınların siyasi hayata katılımı.
14. HaftaSiyasal katılımın göstergesi olarak seçimler. Seçim usulleri, katılım oranları ve oy verme davranışları.
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi0130
Toplam İş Yükü2961197

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.  X  
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.  X  
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. X   
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. X    
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.  X   
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.  X  
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.  X   
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.  X  
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.   X  
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.    X 
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek