AİT614 - SAVAŞ DÖNEMİ SANAT ve EDEBİYATI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAVAŞ DÖNEMİ SANAT ve EDEBİYATI AİT614 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Fatma ACUN 
Dersin amacıSavaşların yoğun biçimde yaşandığı 1877-1922 döneminin sanat ve edebiyatını inceleme yoluyla savaşların sivil hayat üzerindeki tesirini ortaya koymak. Sivil insanların, askerler kadar, savaş şartları ve sonuçlarından etkilendiğini göstermek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Savaş döneminde yapılan her türlü sanatsal faaliyetleri bilme.
  2. 2. Savaş ve sanat ilişkisini anlama, sanat ürünlerini ve verilerini tarih kaynağı olarak değerlendirebilme.
  3. 3. Savaş döneminde yazılan roman, hikaye, öykü, tiyatro, piyes vb. edebi eserleri eserleri okuma, anlama ve değerlendirme.
  4. 4. Savaş döneminde yazılan şiir, marş, şarkı, türkü vb eserleri okuma, anlama ve değerlendirme.
  5. 5. Savaş döneminde yapılan çizim sanatı ile ilgili faaliyetleri, resim, tablo, karikatür, çizgi roman vb. eserleri değerlendirme.
  6. 6. Savaşın sanat üzerine tesirinin ortaya konulması ve sanat yoluyla savaşın yansımalarını inceleyebilme.
Dersin içeriğiKırım Harbi ile başlayıp, Osmanlı Rus Savaşı, Balkan Savaşları ve I. Dünya Savaşı ile devam ederek, Millî Mücadele ile son bulan süreçte, 'savaş' üzerine yazılan şiir, türkü ve şarkı ve marşlar; roman ve hikâyeler; tiyatro ve piyesler; karikatür ve çizgi romanlar, tarih kaynağı olarak tanıtılır, temaları toplumsal tarih açısından ele alınır. Popüler kültürün ifadesi olan bu tür eserlerden yola çıkılarak, halk üzerinde savaşların tesiri ve halkın savaşa tepkisi ortaya konulur.  
KaynaklarSeda Genç, Kurtuluş Savaşının resim Sanatına ve Sanat Eğitimine Etkisi, Yüksek Lisans tezi, Gazi Ü., Ankara, 2006. -Savaş ve Sanat P Dünya Sanat Dergisi. -Veysel Uğurlu (Haz.) Savaş ve Barış Kurtuluş Savaşından Cumhuriyet'in İlk Yıllarına Türk Resminden Kesitler, Yapı Kredi Yayınları.
War Literature and Arts: An International Journal of Humanities. -Frank Rutter, ''The Influence of War on Art'', Great War, edited by H.W. Wilson, volume 12. -Ömer Çakır, "Tanzimat Sonrası Türk Edebiyatının Kaynaklarından Biri Olarak Harpler I: Kırım Harbi ( 1853-1856 )", Yeni Türk Edebiyatının Kaynakları Özel Sayısı), C.4, Sayı: 1, Kış 2009, s.1823-1874. -Balkan Harbi'nin Türk Şiirindeki Akisleri", EKEV Akademi Dergisi, Yıl:11, Sayı: 33, Güz 2007, s. 215-228. -Ömer Çakır, Türk Harp Edebiyatında Çanakkale Mektupları, Akçağ yayınları: Ankara, 2009. -Ömer Çakır, Türk Şiirinde Çanakkale Muharebeleri, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1877-1922 dönemindeki savaşlar: Kırım Harbi, Osmanlı-Rus Savaşı, I. Dünya Savaşı, Balkan Savaşları ve Milli Mücadele
2. HaftaSavaş dönemi askeri şartlarının tanımlanması
3. HaftaSavaş dönemi sivil şartlarının tanımlanması
4. HaftaEdebiyat ve sanat eseri tanımı ve diğer tür eserlerden farkı
5. HaftaEdebiyat ve savaş
6. HaftaMüzik ve savaş
7. HaftaResim ve savaş
8. HaftaAra sınav
9. HaftaSavaş edebiyatı örnekleri tahlili - I
10. HaftaSavaş edebiyatı örnekleri tahlili - II
11. HaftaSavaş dönemi müziği örnekleri tahlili - I
12. HaftaSavaş dönemi müziği örnekleri tahlili - II
13. HaftaSavaş dönemi resim, heykel örnekleri tahlili - I
14. HaftaSavaş dönemi resim, heykel örnekleri tahlili - II
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler140
Sunum150
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11313
Toplam İş Yükü3061210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.  X  
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.  X  
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. X   
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.   X  
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.  X   
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. X   
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.   X  
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.  X  
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.  X   
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. X   
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.      
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek