TAE625 - TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE YÖNT. SOR.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE YÖNT. SOR. | TAE625 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Bireysel Alan Çalışması | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Arif Sarıçoban | |||||
Dersin amacı | Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde kullanılan yöntemleri öğretmek, Bu yöntemlerin olumlu ve olumsuz yönlerini tartışmak ve karşılaşılan problemleri tespit etmek, Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde yöntem kullanımının önemini kavratmak, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hedef kitlenin kültürel ve dilsel arka planının önemini kavratmak ve buna uygun metot geliştirmeyi öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türkçenin ikinci dil olarak yabancılara öğretilmesinde kullanılan yöntemler, Türkçenin ikinci dil olarak yabancılara öğretilmesinde yöntem sorunlarının irdelenmesi, bu yöntemlerin olumlu/olumsuz yönlerinin karşılaştırmalı olarak ele alınması, Türkçenin öğretiminde yapısal sorunlar Türkçenin öğretiminde dilbilimsel ve gramatikal sorunlar, Türkçenin öğretiminde fonetik ve sentaks sorunları, Türkçenin öğretiminde farklı kültürel ögelerin yarattığı sorunlar. | |||||
Kaynaklar | Karaman, N. N. (1997). Türkçe Öğrenelim. İstanbul: Filiz Kitabevi. Koç, N. (1987). Güzel Türkçeyi Öğreniyorum 1,2,3. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. Sebüktekin, H. (1997). Yabancılar İçin Türkçe. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yay. Yıldırımalp, M. (1988). A Practical Course in Turkish (Yabancılara Pratik Türkçe Dersleri), İstanbul: Haşet Kitabevi. Zülfikar, H. (1980). Yabancılar İçin Türkçe Dilbilgisi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Türkçe Kursu Yay. Özbay, M., Temizyürek F., (2003). Türkçe Öğreniyoruz, Orhun 1,2,3. Ankara: TİKA Yay. Doğan, O., Modern Turkish. İstanbul: Bora Yay. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, kavramsal tartışmalar |
2. Hafta | Türkçenin yapısal özellikleri ve öğretim sürecine etkileri |
3. Hafta | Türkçenin dilbilimsel özellikleri ve öğretim sürecine etkileri |
4. Hafta | Türkçenin fonetik yapısı ve öğretim sürecine etkileri |
5. Hafta | Türkçenin sentaks yapısı ve öğretim sürecine etkileri |
6. Hafta | Türkçenin Altayik dillere mensup gruplara öğretimindeki zorluklar |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Türkçenin diğer Türk dillerine mensup gruplara öğretimindeki zorluklar |
9. Hafta | Türkçenin Batı dillerine mensup gruplara öğretimindeki zorluklar |
10. Hafta | Türkçenin Orta Doğu ve Afrika dillerine mensup gruplara öğretimindeki zorluklar |
11. Hafta | Türkçenin öğretiminde kültürün kolaylaştırıcı ve zorlaştırıcı yönleri |
12. Hafta | Türkçenin öğretiminde laboratuar imkanlarının kullanımı |
13. Hafta | Türkçe öğretiminde görsel ve yazılı medyanın kullanımı |
14. Hafta | Türkçenin öğretiminde deyim ve atasözlerinin kullanımı |
15. Hafta | Türkçenin öğretiminde müzik ve görsel sanatların önemi |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek