REH740 - SEREBRAL PALSİDE FİZYOTERAPİ ve REHABİLİTASYON

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SEREBRAL PALSİDE FİZYOTERAPİ ve REHABİLİTASYON REH740 Bahar 3 2 4 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Diğer: ödev, ödev sunumu, probleme dayalı öğretim  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel, Prof. Dr. Ayşe Livanelioğlu, Prof. Dr.Akmer Mutlu, Dr. Öğr. Üyesi Kıvanç Delioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Kübra Seyhan Bıyık, Dr. Öğr. Üyesi Bilge Nur Yardımcı Lokmanoğlu 
Dersin amacıÇocukluk grubu özürlerinin en sık görülen tablosu olan Serebral Palside, değerlendirme, analiz etme, problem çözme, değerlendirmeler doğrultusunda tedavi programı oluşturabilme, güncel ve teknolojik destekli yaklaşımları kapsamlı olarak incelenecektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Serebral Palsinin şiddetini, tipini belirler.
  2. Serebral Palside fonksiyonel yetersizlik, özür ve engele neden olan durumları tespit eder.
  3. Serebral Palsili çocuklarda fizyoterapi değerlendirmelerini kapsamlı olarak kullanır.
  4. Serebral Palsili çocuklarda çocuğa özel problem çözer, analiz yapar.
  5. Serebral Palsili çocuklarda fizyoterapi rehabilitasyon programını kapsamlı olarak oluşturur.
  6. Serebral Palsili çocuklarda araştırma planlar ve veri toplar.
Dersin içeriğiPediatrik grupta sıklıkla rastlanan Serebral Palside kapsamlı değerlendirme ve fizyoterapi ve rehabilitasyon konularını içerir.  
Kaynaklar1. Livanelioğlu A, Günel MK, Serebral Palside Fizyoterapi, 19-60, 2009 Ankara, Yeni Özbek Matbaası)
2. Lennon S. The Bobath Concept: a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation. Phys Ther Rev. 1996;1:35-45.
3. Kollen B J., Lennon S, Lyons B ve ark : The Effectiveness of the Bobath Concept in Stroke Rehabilitation .What is the Evidence? Stroke 2009, 40:e89-e97
4. Çocuklarda Tipik Motor ve Fonksiyonel Gelişim. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-625-7399-49-4.
5. Çocuklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri ve Uygulamaları. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978 ? 625 ? 7399 ? 73 ? 9.
6. Riskli bebeklerde gelişimsel, Erken Fizyoterapi ve rehabilitasyon: Hacettepe Uygulamaları. Ed: Akmer Mutlu. Hipokrat Kitabevi, ISBN: 978-625-7399-22-7 
7. Çocuklarda Habilitasyon. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat kitabevi, ISBN: 978- 625-7399-17-3.
8. Prechtl Yöntemi İle Preterm Term ve Küçük Bebeklerde General Movement'ın Niteliksel Değerlendirmesi. Ed: Akmer Mutlu. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-898683-62-9.
9. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon-2 (Pediatrik Rehabilitasyon). Ed: Ayşe Karaduman, Öznur Tunca Yılmaz. ISBN: 978-605-9160-25-4 (Cilt 2: Ortopedik-Pediatrik Rehabilitasyon).
10. Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Ed: Kalbiye Yalaz. 3. Baskı. Hipokrat Kitabevi, ISBN: 978-625-7399-13-5.
11. Gelişimsel değerlendirme, Nörogelişimsel Bozukluklarda Teori, Pratik ve Uygulama. Çeviri Ed: Meltem Yazıcı, Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978- 605-7874-33-7
12. Kaba Motor Fonksiyon Ölçütü, Kullanıcı Klavuzu. Çeviri Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Yayıncılık. ISBN: 978-605-7874-37-5
13. Pediatrik Nöromusküler Hastalıklarda Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon. Ed: Karaduman, A. A., Alemdaroğlu, İ., Yılmaz, Ö. T. Pelikan Kitabevi, 2014.
14. Nörolojik Rehabilitasyon-Güncel Tedavi Yaklaşımları. Ed: Tunca Yılmaz, Ö., Hipokrat Kitabevi, 2022. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSerebral Palsi kavramı, şiddeti, tipleri
2. HaftaSerebral Palsiye neden olan durumlar, eşlik eden faktörler
3. HaftaSP'de ileri değerlendirme yöntemleri
4. HaftaSP'de ileri değerlendirme yöntemleri,
5. HaftaSP'de problem çözme ve analiz etme becerileri
6. HaftaSP'de problem çözme ve analiz etme becerileri
7. HaftaAra sınav
8. HaftaVaka tartışması
9. HaftaSP'li çocuklarda fizyoterapi yaklaşımları, Bobath Nörogelişimsel Tedavi Yaklaşımı
10. HaftaSP'li çocuklarda fizyoterapi yaklaşımları, Bobath Nörogelişimsel Tedavi Yaklaşımı
11. HaftaVaka tartışması
12. HaftaBobath tedavi yönteminde erken rehabilitasyon, özel tutuş pozisyonları, pozisyonlama
13. HaftaBobath tedavi yaklaşımında fasilitasyon, stimulasyon ve komünikasyon
14. HaftaÖdev sunumu
15. Hafta
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama1410
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler145
Sunum145
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 5 70
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14342
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama14570
Proje000
Ödevler14342
Ara sınavlara hazırlanma süresi111
Genel sınava hazırlanma süresi155
Toplam İş Yükü7227300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder.    X
2. Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar.    X
3. Araştırmalarını yapma ve yayınlanma sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir.    X
4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslar arası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar.     X
5. Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır.    X
6. Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir.    X
7. En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek