BİK725 - BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ BİYOKİMYASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ BİYOKİMYASI BİK725 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayşe Ercan, Prof. Dr.Tuba Tüylü Küçükkılınç 
Dersin amacıBiyokimya öğrencilerine, biyokimyasal immünite konusuna temel teşkil edecek şekilde bağışıklık sistemi ve işleyişi; bağışıklık sisteminin bozukluklarının moleküler temelleri ve bu konulardaki son gelişmelerle ilgili bilgileri aktarmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Ders bitiminde öğrencilerden bağışıklık sisteminin bileşenleri; doğuştan varolan ve kazanılan bağışıklık mekanizmaları, kompleman aktivasyonu, bağışıklığın kontrolü ve immünolojik tolerans konularındaki temel bilgileri edinmeleri beklenmektedir.
Dersin içeriğiDoğuştan varolan ve kazanılmış immünite; immün sistem hücre ve organları; antijenler, immünglobulinlerin yapı ve işlevleri; antijen-antikor ilişkisi; B-hücrelerinin olgunlaşması, aktivasyonu ve farklılaşması; major histokompatibilite kompleksi; antijenin işlenmesi ve sunumu; T-hücresi reseptörü; T-hücresinin olgunlaşması, aktivasyonu ve farklılaşması; sitokinler; kompleman sistemi; hücre aracılı ve humoral efektör cevap; aşılar; otoimmünite; immünyetmezlik hastalıkları.  
Kaynaklar1. Stites,D.P. Medical Immunology, Prentice Hall Int. Inc., London, 1997.
2. Abbas, A.K. Cellular and Molecular Immunology, W.B.Saunders Company, USA, 2000.
3. Janeway CA. Immunobiology 6: The Immune System in Health and Disease, 6th Edition, Garland Publishing, 2005.
4. Kuby, J., Immunology, W.H.Freeman, USA, 1997
5. Roitt et al, Immunology, 5th edition, Mosby Publishing, 1998. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDoğuştan varolan ve kazanılmış immünite; immün sistem hücre ve organları
2. HaftaAtijenler, immünglobulinlerin yapı ve işlevleri
3. HaftaAntijen-antikor ilişkisi
4. HaftaB-hücrelerinin olgunlaşması, aktivasyonu ve farklılaşması
5. HaftaMajor histokompatibilite kompleksi
6. HaftaAntijenin işlenmesi ve sunumu
7. HaftaT-hücresi reseptörü; T-hücresinin olgunlaşması, aktivasyonu ve farklılaşması
8. HaftaSitokinler
9. HaftaAra sınav
10. HaftaKompleman sistemi
11. HaftaEnflamatuar cevap
12. HaftaHücre aracılı ve humoral efektör cevap
13. HaftaAşılar
14. HaftaOtoimmünite
15. Haftaimmünyetmezlik hastalıkları
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar150
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16464
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler11444
Ara sınavlara hazırlanma süresi51050
Genel sınava hazırlanma süresi71070
Toplam İş Yükü5331270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir. X   
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular.X    
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar.     
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular.     
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.     
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur. X   
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur.     
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir.     
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir.     
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir.     
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır.X    
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir.     
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.X    
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek