BİK722 - HORMON BİYOKİMYASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HORMON BİYOKİMYASI BİK722 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Asuman Özkara, Prof.Dr.Z. Günnur Dikmen, Prof.Dr.İncilay Lay, Prof.Dr.Ebru Bodur, Doç.Dr.Gülnihal Kulaksız Erkmen 
Dersin amacıİnsan vücudunda bulunan hormonların yapıları, sentezleri, biyolojik işlevleri, metabolizmaları ve sinyal iletim mekanizmalarının öğrenilmesi 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Hormonların genel özelliklerini ve reseptör kavramını tanımlar, hormonları farklı özelliklerine göre sınıflandırır.
  2. Memeli hücrelerindeki sinyal iletim mekanizmalarını sınıflandırır ve farklı sinyal yolaklarındaki mekanizmaları moleküler bileşenleri üzerinden tanımlar.
  3. İnsan vücudunda bulunan hormonların herbirinin yapılarını, sentezlerini, metabolizmalarını ve biyolojik işlevlerini tanımlar.
  4. Hormonlar ve sinyal iletim mekanizmaları ile ilgili makaleleri okur, analiz eder, bu konudaki çalışmalarda kullanılan yöntemleri bilir.
  5. Bir grup hormonla ilgili sunum hazırlar ve sunar.
Dersin içeriğiHormon ve reseptör kavramları ile ilgili genel bilgiler; kimyasal yapı, sentez organı ve etki bazında hormonların sınıflandırılması; sinyal iletim mekanizmaları; hormonların biyolojik işlevleri; makale analizi. 
KaynaklarHarper's Illustrated Biochemistry, 29. baskı
Murray RK, Bender DA, Botham KM, Kennelly PJ, Rodwell VW, Weil PA (editörler), 2012, McGraw-Hill, ABD. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, sınıflandırma, hormon biyokimyasında genel kavramlar
2. HaftaReseptörler, agonist-antagonist kavramları, bağlanma kinetikleri ve hormon tayinleri
3. HaftaPeptit ve protein hormonların etki mekanizmaları
4. HaftaPeptit ve protein hormonların etki mekanizmaları
5. HaftaLipofilik hormonların etki mekanizmaları
6. HaftaHipotalamo-hipofizer hormonlar
7. HaftaMakale ve yöntem tartışması
8. HaftaSteroid hormonlar
9. HaftaSu ve tuz metabolizmasını düzenleyen hormonlar
10. HaftaPankreas hormonları
11. HaftaTiroid hormonları
12. HaftaAdrenal medulla hormonları
13. HaftaKalsiyum-fosfor metabolizmasını düzenleyen hormonlar
14. HaftaGİS hormonları, büyüme faktörleri
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav180
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı120
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı180
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1412168
Sunum / Seminer Hazırlama41040
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3345270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir.    X
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular.     
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar.   X 
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular.  X  
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.     
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur.   X 
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur.   X 
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir.  X  
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir.     
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir.     
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır.   X 
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir.   X 
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.    X
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek