TAE607 - ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ I TAE607 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Ödev Hazırlama  
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Tevfik Orçun ÖZGÜN 
Dersin amacıSiyasi ve kültürel değişim sürecinde karar mekanizmasında olan toplumsal önderlerin kararları ile kültürel değişim arasındaki ilişkinin nitelik ve niceliğini öğretmek, İdeoloji ile toplumsal gerçeklik arasındaki ilişkileri kavratmak, bütüncül bir perspektifle toplumsal olgu ve olayları analiz etme becerisi kazandırmak, tarihî kaynaklar üzerinde mukayese metodu uygulayarak bilimsel bilgi üretmeyi teşvik etmek. Rus, Japon ve Çin ve Türk modernleşme süreçlerini, dinamiklerini mukayese ederek farklı bakış açıları kazanmasını sağlamak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkiye Cumhuriyetinin kurulduğu dönemdeki siyasi ve sosyal şartları kavrar,
  2. Cumhuriyetin kuruluş dönemindeki toplumsal örgütlerin önemini kavrar,
  3. Türk devrimlerinin kronolojisini öğrenir,
  4. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e Türk Kültüründe meydana gelen değişime etki eden politikaları öğrenir.
  5. Türk Kültürü çalışmaları hakkında metodolojik bilgi edinir.
  6. Öğrendiği bilgileri karşılaştırıp yeni sorularla tarih, dil, kültür alanlarında yeni, özgün bilgi üretme yeteneği kazanır.
Dersin içeriğiOsmanlı?dan Cumhuriyet?e geçişte kültürel ve kurumsal mirasın incelenmesi,
Cumhuriyet inkılaplarının planlanması ve uygulaması süreçleri,
1923-1938 arası dönemde Türk kültürüne yönelik geliştirilen revizyonist hareketlerin uygulama yöntemlerinin kavramsal açıdan incelenmesi;
Kültürel yapıyla bütünleşen sözlü, yazılı, görsel ve maddi kültür unsurlarının süreklilik ve değişim bağlamında incelenmesi.
Tek parti rejiminin toplumsal, ekonomik ve kültürel uygulamaları ve reaksiyonları 
KaynaklarLewis, B. (1998). Modern Türkiye?nin Doğuşu (M. Kıratlı, Çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Safa, P. (1996). Türk İnkılabına Bakışlar. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.
Kafesoğlu, İ. (1986). Türk Milli Kültürü (4.bs.). İstanbul.
Ülken, H. Z. (1979). Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi (2.bs.). İstanbul: Ülken yayınları.
Arığ, A. S. (2007). Atatürk Türkiyesinde Kılık Kıyafette Çağdaşlaşma (2.bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Berkes, N. (2004). Türkiye?de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Başgöz, İ. (1995). Türkiye?nin Egitim Çıkmazı ve Atatürk. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Güvenç, B. (1979). İnsan ve Kültür (3.bsk.). İstanbul.
Ülkütaşır, M. Ş. (1973). Atatürk ve Harf Devrimi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Korkmaz, Z. (1974). Cumhuriyet Döneminde Türk Dili. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Cografya Fakültesi Yayınları.
İnan, A. (1981). Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Hane, M. (2021). Kısa Japonya Tarihi (Şükrü Alpagut, çev.). Ankara: Say Yayınları.
Esenbel, S. (2021). Japon Modernleşmesi ve Osmanlı Japonya?nın Türk Dünyası Ve İslam Politikaları. İletişim Yayınları.
Yıldırım, K. (2021). Çin Tarihi. Ötüken Yayınları.
Gökten, K. (2012). Çin Yüzyılını Anlamak. Notabene Yayınları.
Riasanovsky N.(2000). A History of Russia. Oxford University Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin amacının, içeriğinin ve kaynaklarının belirlenmesi
2. HaftaOsmanlı devletinin dağılma süreci ve Mondros Mütarekesi
3. HaftaMustafa Kemal Atatürk?ün Anadolu?da örgütlenmesi
4. HaftaOsmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde kültür ve medeniyet kavramlarının açıklanması
5. HaftaOsmanlı?dan cumhuriyet?e geçişte Türk kültür unsurlarında sosyal hayat
6. HaftaTürk kültüründe laik düşünceye geçiş
7. HaftaTekke, zaviye ve türbelerin kapatılması
8. HaftaBilimsel düşüncedeki değişim ve gelişim
9. HaftaEğitim ve kültürde millilik ve halkçılık anlayışı
10. HaftaTürk kültüründe halkevleri ve halk odaları
11. HaftaTürk kültüründe müzeler
12. Hafta1924 ve 1927 anayasaları
13. HaftaTek parti yönetiminin kültür politikaları
14. HaftaTek parti yönetiminin iktisat ve kalkınma politikaları
15. HaftaSeminer sunumları
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum125
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.   X 
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. X   
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.X    
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.  X  
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. X   
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.X    
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.   X 
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. X   
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.X    
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek