TAE607 - ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ I | TAE607 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Ödev Hazırlama | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Tevfik Orçun ÖZGÜN | |||||
Dersin amacı | Siyasi ve kültürel değişim sürecinde karar mekanizmasında olan toplumsal önderlerin kararları ile kültürel değişim arasındaki ilişkinin nitelik ve niceliğini öğretmek, İdeoloji ile toplumsal gerçeklik arasındaki ilişkileri kavratmak, bütüncül bir perspektifle toplumsal olgu ve olayları analiz etme becerisi kazandırmak, tarihî kaynaklar üzerinde mukayese metodu uygulayarak bilimsel bilgi üretmeyi teşvik etmek. Rus, Japon ve Çin ve Türk modernleşme süreçlerini, dinamiklerini mukayese ederek farklı bakış açıları kazanmasını sağlamak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Osmanlı?dan Cumhuriyet?e geçişte kültürel ve kurumsal mirasın incelenmesi, Cumhuriyet inkılaplarının planlanması ve uygulaması süreçleri, 1923-1938 arası dönemde Türk kültürüne yönelik geliştirilen revizyonist hareketlerin uygulama yöntemlerinin kavramsal açıdan incelenmesi; Kültürel yapıyla bütünleşen sözlü, yazılı, görsel ve maddi kültür unsurlarının süreklilik ve değişim bağlamında incelenmesi. Tek parti rejiminin toplumsal, ekonomik ve kültürel uygulamaları ve reaksiyonları | |||||
Kaynaklar | Lewis, B. (1998). Modern Türkiye?nin Doğuşu (M. Kıratlı, Çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu. Safa, P. (1996). Türk İnkılabına Bakışlar. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları. Kafesoğlu, İ. (1986). Türk Milli Kültürü (4.bs.). İstanbul. Ülken, H. Z. (1979). Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi (2.bs.). İstanbul: Ülken yayınları. Arığ, A. S. (2007). Atatürk Türkiyesinde Kılık Kıyafette Çağdaşlaşma (2.bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi. Berkes, N. (2004). Türkiye?de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Başgöz, İ. (1995). Türkiye?nin Egitim Çıkmazı ve Atatürk. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Güvenç, B. (1979). İnsan ve Kültür (3.bsk.). İstanbul. Ülkütaşır, M. Ş. (1973). Atatürk ve Harf Devrimi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Korkmaz, Z. (1974). Cumhuriyet Döneminde Türk Dili. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Cografya Fakültesi Yayınları. İnan, A. (1981). Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Hane, M. (2021). Kısa Japonya Tarihi (Şükrü Alpagut, çev.). Ankara: Say Yayınları. Esenbel, S. (2021). Japon Modernleşmesi ve Osmanlı Japonya?nın Türk Dünyası Ve İslam Politikaları. İletişim Yayınları. Yıldırım, K. (2021). Çin Tarihi. Ötüken Yayınları. Gökten, K. (2012). Çin Yüzyılını Anlamak. Notabene Yayınları. Riasanovsky N.(2000). A History of Russia. Oxford University Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin amacının, içeriğinin ve kaynaklarının belirlenmesi |
2. Hafta | Osmanlı devletinin dağılma süreci ve Mondros Mütarekesi |
3. Hafta | Mustafa Kemal Atatürk?ün Anadolu?da örgütlenmesi |
4. Hafta | Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde kültür ve medeniyet kavramlarının açıklanması |
5. Hafta | Osmanlı?dan cumhuriyet?e geçişte Türk kültür unsurlarında sosyal hayat |
6. Hafta | Türk kültüründe laik düşünceye geçiş |
7. Hafta | Tekke, zaviye ve türbelerin kapatılması |
8. Hafta | Bilimsel düşüncedeki değişim ve gelişim |
9. Hafta | Eğitim ve kültürde millilik ve halkçılık anlayışı |
10. Hafta | Türk kültüründe halkevleri ve halk odaları |
11. Hafta | Türk kültüründe müzeler |
12. Hafta | 1924 ve 1927 anayasaları |
13. Hafta | Tek parti yönetiminin kültür politikaları |
14. Hafta | Tek parti yönetiminin iktisat ve kalkınma politikaları |
15. Hafta | Seminer sunumları |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek