BBY621 - ARŞİV SİSTEMLERİ ve ARŞİVCİLİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ARŞİV SİSTEMLERİ ve ARŞİVCİLİK BBY621 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Özgür Külcü 
Dersin amacıÇağdaş toplumlarda arşivcilik mesleğinin görevlerini, sorumluluklarını, özelliklerini ve yapısını incelemek üzere geliştirilmiştir. Ders kapsamında kuramsal yapı, tanımlar, tarihsel geçmiş, arşiv yönetimi, dijital arşivler, etik uygulamalar ve mesleki niteliklerle ilgili konular bulunmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci;
  2. - Arşiv sistemleri ve arşivcilik konusunu temelden anlayarak değerlendirme yapabilir,
  3. - Arşiv kurumları ve programlarını karşılaştırabilir,
  4. - Çağdaş toplumlarda arşivcilik mesleğinin görevlerini, sorumluluklarını, özelliklerini ve yapısını kavrar.
Dersin içeriği- Kuramsal yapı ve tanımlar,
- Eski çağda, orta çağda ve modern çağda arşivler,
- Arşiv programlarının kurulması ve yönetilmesi,
- Arşiv kanunları ve yönetmelikleri,
- Çağdaş arşiv kurumlarının yönetimi,
- Dijital arşivler,
- Arşivlerle ilgili etik uygulamalar,
- Arşivcilik mesleği,
- Misafir konuşmacıların konferansları.
 
Kaynaklar- Aktaş, N. (2000). Belgelerle arşivcilik tarihimiz :Osmanlı dönemi. İstanbul:Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü .
- Ataman, B. K. (1995). Arşivcilik terimleri sözlüğü: Almanca, İngilizce, Fransızca, İtalyanca. İstanbul: Librairie de Pera.
- Binark, İ. (1980). Arşiv ve arşivcilik bilgileri. Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü .
- Cook, M. (1993). Information management and archival data. London:Library Association.
- O?Toole, J. M. (1990). Understanding archives and manuscripts. Chicago: Society of American Archivists.
- Özkul, İ. (2000). Türk arşivleri bugünü ve geleceği. Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü
- Peters, V. (2005). Developing Archival Context Standards for Functions in the Higher Education Sector. Journal of the Society of the Archivists 26 (1): 75-85
- Schweizer, M. (2005). World guide to library, archive, and information science associations. München: K.G. Saur.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaArşivciliğin temel ilkeleri ve uygulamaları
2. HaftaArşivcilikte uluslararası uygulamaları ve ICA
3. HaftaArşivcilikte ulusal ve uluslararası yasal koşulların değerlendirilmesi
4. HaftaNARA, Public Records Office ve Devlet Arşivleri örneğinde milli arşiv çalışmaları
5. HaftaArşivlerde tanımlama çalışmaları EAD, MARC 21, ISAD (G)
6. HaftaArşivlerde tasnif çalışmaları ve uygulama örnekleri
7. Hafta1. Ara sınav
8. HaftaArşivlerde yerleştirme, organizasyon ve depolama uygulamaları
9. HaftaArşivlerde erişim faaliyetleri
10. HaftaHalkla ilişkiler ve tanıtım faaliyetleri
11. Hafta2. Ara sınav
12. HaftaElektronik arşivcilik ve dijitalleştirme uygulamaları
13. HaftaArşivlerde entegrasyon ve ortak platformların geliştirilmesi
14. HaftaArşivlerde koruma ve güvenlik
15. Haftaİyi uygulama örneklerinin incelenmesi
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması125
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar225
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması51050
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje21020
Ödevler4416
Ara sınavlara hazırlanma süresi2918
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü4186240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.   X 
2. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki temel sorunları ve nedenlerini saptar ve tanımlar.   X 
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.  X  
4. Bilgi ve belge yönetimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve kullanır.   X 
5. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır.  X  
6. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.    X
7. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.   X 
8. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde izler, değerlendirir ve yorumlar.    X
9. Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.   X 
10. Bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
11. Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek