EFK722 - İLAÇ GELİŞTİRMEDE STEREOKİMYA ve TEMEL ESASLARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İLAÇ GELİŞTİRMEDE STEREOKİMYA ve TEMEL ESASLARI | EFK722 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Birsen Tozkoparan Köprücü, Doç. Dr. Keriman Özadalı Sarı | |||||
Dersin amacı | Stereokimyasal terminoloji ve stereokimyanın ilaç aktivitesindeki önemi konusunda kapsamlı bilgi vermektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Stereoizomerlerin tanımı, sınıflaması, teşhis ve ayırımında kullanılan yöntemler, ilaç tasarımı ve aktivitede stereokimyanın önemi. | |||||
Kaynaklar | 1. Foye, W.O.(ed): Principles of Medicinal Chemistry, 3rd ed, Lea & Febrigen, Philadelphia, 1989. 2. Nasipuri, D.: Stereochemistry of Organic Compounds: Principles and Applications, New Age International Limited, New Delphi, 1994. 3. Ernest, L. E., Samuel, H. W., Michael, P. D: Basic organic stereochemistry, Wiley-Interscience, 2001. 4. Williams, D. A. Foye, W.O. Lemke, T.L: Foye's Principles of Medicinal Chemistry, 5Th Ed., Lippincott Williams & Wilkins, 2002. 5. Akgün, H., Balkan, A., Bilgin, A.A., Çalış, Ü., Dalkara, S., Erdoğan, H., Erol Demir, D., Ertan, M., Gökhan, N., Özkanlı, F., Palaska, E., Saraç, S., Şafak, C. Ve Tozkoparan, B.: Farmasötik Kimya, Ankara, 2004. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İzomeri, kiralite, stereokimya tanımı ve tarihçesi |
2. Hafta | İzomerlerin sınıflaması, klasik ve modern terminoloji ve isimlendirilmesi, absolü konfigürasyon |
3. Hafta | Simetri ve stereokimya, kiral merkez taşımayan kiral moleküller, topolojik isomerizm, supramoleküler stereokimya, kirotopisite. |
4. Hafta | Stereokimyasal tanımlayıcılar, helical tanımlayıcılar, topisite ilişkileri; homotopik, enantiyotopik ve diastereotopik, topisite tanımlayıcıları |
5. Hafta | Birden fazla kiral merkez taşıyan stereoizomerler, aminositler, antibiyotikler, polimerler, proteinler ve nükleik asitlerde stereokimya |
6. Hafta | Stereoisomerler ve ilaç aktivitesi |
7. Hafta | İlaç moleküllerinde stereoselektivite |
8. Hafta | Eutomer, distomer, eudismik oran, distomerin olası etkileri |
9. Hafta | Kiral bileşiklerden tek bir enantiyomer elde edilmesindeki stratejiler: rasemik yaklaşım (diastereomer çiftlerin kristalizasyon veya kromatografik yöntemlerle ayırımı veya enantiyomerlerin kiral kromatografi ile direkt ayırımı) |
10. Hafta | Kiral bileşiklerden tek bir enantiyomer elde edilmesindeki stratejiler: kiral yaklaşım (enantiyoselektif sentez ve enzim ve mikroorganizmalarla sentez) |
11. Hafta | Prokiralite, metabolizma ve kiralite |
12. Hafta | Enansiyomerlerin ayrılması: HPLC; sirkular dikroism, NMR, X-ray |
13. Hafta | Konformasyonel isomerism ve ilaç aktivitesi |
14. Hafta | İlaç tasarımında bir moleküler modifikasyon yöntemi olarak öncü bileşikte kiral bir merkez oluşturulması; Piyasada tek isomer olarak bulunan ilaçlara örnekler |
15. Hafta | Makale sunumu ve genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 70 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 10 | 100 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 32 | 32 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 26 | 94 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Çalıştığı konu hakkında araştırma planlayabilecek düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Çalışma sonuçlarını bilimsel toplantılarda sunar, makale haline getirir. | |||||
3. Bilim etiği ile insan ve hayvanlar üzerinde yapılacak deneylerin etik düzenlenmeleri hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | |||||
4. Konu ile ilgili literatür taramasını yapar. | X | ||||
5. Literatürde kayıtlı olmayan yeni molekülleri ve sentez yöntemlerini elde ettiği bilgilerin ışığında geliştirir. | X | ||||
6. Teknolojiyi çalıştığı bilimsel alandaki yenilikleri takip edecek ve istediği bilgiye ulaşacak düzeyde kullanır. | |||||
7. Tasarladığı bileşiklerin sentezini laboratuvarda güvenli çalışma kurallarına uyarak gerçekleştirir. | |||||
8. Deney düzeneği kurma ve enstrümental analiz cihazlarını kullanabilme konusunda gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | X | ||||
9. Sentez ve analiz çalışmaları sırasında ortaya çıkabilecek problemlere çözümler üretir. | X | ||||
10. Bir araştırma projesi planlama, yazma, yönetme ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | |||||
11. Diğer çalışma gruplarıyla multidisipliner yürütülecek bir araştırma planlayıp, koordinasyonu sağlar. | |||||
12. En az bir yabancı dile yazılı ve sözlü iletişim kuracak şekilde hakimdir. | X | ||||
13. Ulusal ve uluslararası sempozyumlara katılarak gelişmeleri takip eder. | |||||
14. Mesleki bilgilerini geliştirir ve gelişmelere açıktır. | X | ||||
15. Enstrümental verileri yorumlayarak öngörüler ortaya koyar, uygun çözümlere ulaşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek