ÇGE683 - ÇOCUK RES. TEŞHİS ARACI OLARAK KUL.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUK RES. TEŞHİS ARACI OLARAK KUL. ÇGE683 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Özcan Doğan 
Dersin amacıÖğrencinin, erken çocukluk döneminde gelişimsel değerlendirme araçlarından biri olan çocuk resimlerinin sosyal-duygusal, bilişsel, estetik anlayışının ve yaratıcılığının gelişimi açısından öneminin kavram ve değerlendirmede temel teşkil eden bilimsel ölçütlerle ilgili bilgilerin kazanılması hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Çocuk resimleri ile karşılaştığında, resim yapan çocuğun zihinsel gelişim düzeyi, duygusal durumu,
  2. iç dünyası ve yakın çevresi ile ilişkileri hakkında genel bir yorumda bulunabilir.
  3. Çocuğu değerlendirirken diğer gelişim testleri yanında çocuk resimlerinin de yansıttıklarını değerlendirebilir.
Dersin içeriğiBu ders kapsamında çocuk resmine kuramsal yaklaşımlar tanıtılacak, çocuk resminde gelişim aşamaları, zeka, kişilik ve yakın çevre özelliklerine göre çocuk resimlerinin değerlendirilmesi yapılacaktır. 
KaynaklarCox, M.V. (1993); Children?s Drawings of The Human Figure 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma, ders tanıtımı ve giriş
2. HaftaÇocuk resimlerinin incelenmesinin kısa bir tarihçesi, iletişim aracı olarak resim:
3. HaftaPsikolojik tanıda resmin rolü
Çocuk resmine ilişkin görüşler
4. HaftaÇocuk resminde gelişim aşamaları: Karalama dönemi (2-4 yaş)
5. HaftaŞema öncesi dönem (4-7 yaşlar)
Şematik Dönem (7-9 yaşlar)
6. HaftaGerçekcilik dönemi (9-12 yaşlar)
Mantık Dönemi (12-14 yaşlar)
7. HaftaÖdev sunumu
8. HaftaÇocuk resimlerinde en sık görülen konular ve cinsiyete göre farklılıklar
9. HaftaÇocuk resimlerinin özellikleri
10. HaftaÇocuğun resim etkinliği karşısında ana-baba ve okulun rolü ne olmalıdır
11. HaftaBaşkalarıyla ilişkinin bir göstergesi olarak resim bozukluğu, kardeş ilişkileri, parçalanmış aile, aile baskısı vb.)
12. HaftaZihinsel gelişimin bir göstergesi olan resimler (zihinsel engelli, üstün yetenekli çocukların resimleri)
13. HaftaÇocuğun bireysel özelliklerine göre çocuk resimleri (okul fobisi olan çocuk resimleri, Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu)
14. HaftaNormal Gelişim Düzeyindeki Çocuk Resimleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler250
Sunum250
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)15460
Sunum / Seminer Hazırlama250100
Proje000
Ödevler15050
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü33106240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.    X
2. Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.    X
3. 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.    X
4. 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.      
5. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.    X
6. Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.     
7. Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.    X
8. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.     
9. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek