ÇGE683 - ÇOCUK RES. TEŞHİS ARACI OLARAK KUL.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK RES. TEŞHİS ARACI OLARAK KUL. | ÇGE683 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Özcan Doğan | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, erken çocukluk döneminde gelişimsel değerlendirme araçlarından biri olan çocuk resimlerinin sosyal-duygusal, bilişsel, estetik anlayışının ve yaratıcılığının gelişimi açısından öneminin kavram ve değerlendirmede temel teşkil eden bilimsel ölçütlerle ilgili bilgilerin kazanılması hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kapsamında çocuk resmine kuramsal yaklaşımlar tanıtılacak, çocuk resminde gelişim aşamaları, zeka, kişilik ve yakın çevre özelliklerine göre çocuk resimlerinin değerlendirilmesi yapılacaktır. | |||||
Kaynaklar | Cox, M.V. (1993); Children?s Drawings of The Human Figure |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, ders tanıtımı ve giriş |
2. Hafta | Çocuk resimlerinin incelenmesinin kısa bir tarihçesi, iletişim aracı olarak resim: |
3. Hafta | Psikolojik tanıda resmin rolü Çocuk resmine ilişkin görüşler |
4. Hafta | Çocuk resminde gelişim aşamaları: Karalama dönemi (2-4 yaş) |
5. Hafta | Şema öncesi dönem (4-7 yaşlar) Şematik Dönem (7-9 yaşlar) |
6. Hafta | Gerçekcilik dönemi (9-12 yaşlar) Mantık Dönemi (12-14 yaşlar) |
7. Hafta | Ödev sunumu |
8. Hafta | Çocuk resimlerinde en sık görülen konular ve cinsiyete göre farklılıklar |
9. Hafta | Çocuk resimlerinin özellikleri |
10. Hafta | Çocuğun resim etkinliği karşısında ana-baba ve okulun rolü ne olmalıdır |
11. Hafta | Başkalarıyla ilişkinin bir göstergesi olarak resim bozukluğu, kardeş ilişkileri, parçalanmış aile, aile baskısı vb.) |
12. Hafta | Zihinsel gelişimin bir göstergesi olan resimler (zihinsel engelli, üstün yetenekli çocukların resimleri) |
13. Hafta | Çocuğun bireysel özelliklerine göre çocuk resimleri (okul fobisi olan çocuk resimleri, Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu) |
14. Hafta | Normal Gelişim Düzeyindeki Çocuk Resimleri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 50 |
Sunum | 2 | 50 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 15 | 2 | 30 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 15 | 4 | 60 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 50 | 100 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 50 | 50 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 33 | 106 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir. | X | ||||
2. Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder. | X | ||||
3. 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | X | ||||
4. 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | |||||
5. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | X | ||||
6. Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır. | |||||
7. Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | X | ||||
8. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | |||||
9. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek