THB642 - MEVLANA ve YUNUS EMRE

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MEVLANA ve YUNUS EMRE THB642 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Metin Çözümleme  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Zehra KADERLİ 
Dersin amacıBu dersin amacı Mevlana ve Yunus Emre?nin tasavvufi konulardaki yorumlarını ve eserlerini tanıtmak ve iki sufinin eserlerini içerik, ideoloji, amaç, söylem ve biçim açısından karşılaştırabilmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci;
  2. Mevlevilik çalışmalarındaki temel yaklaşımları tanır
  3. XIII. yüzyılda Anadolu sahasının sosyal-kültürel özelliklerini kavrar
  4. Mevlana Celaleddin Rumi'nin hayatı, eğitimi, sosyal ve kültürel çevresi belirtir
  5. Yunus Emre'nin hayatı, tasavvufi eğitimi, şairin tasavvufi görüşlerini açıklar,
  6. Mesnevi ve Risaletü'n Nushiyye `yi dini, tasavvufi, ahlakı, edebi ve kültürel açıdan değerlendirir.
Dersin içeriğiMevlana Celaleddin Rumi'nin ve Yunus Emre'nin eserleri ve sufiler hakkında yapılan akademik araştırmalar ışığında sufinin tasavvufi görüşlerinin belirlenmesi, Yunus Emre tarzının ve Mevlevi edebiyatının tanıtılması, Mesnevi'nin ve Risaletü'n Nüshiyye'nin edebi ve kültürel açıdan incelenmesi 
KaynaklarGölpınarlı, Abdulbaki; Mevlana'dan Sonra Mevlevilik, İstanbul: İnkilap ve Aka, 1983.
Schimmel, Annemarie; Ben Rüzgarım Sen Ateş (Çev. Sencil Özkan), İstanbul: Ötüken 2000.
Mevlana Celaleddin-i Rumi; Mesnevi (Çev. Veled İzbudak Çelebi) İstanbul: MEB 1990.
Uluslar arası Yunus Emre Sempozyumu (Ankara, 7-10 Ekim 1991) Bildirileri, AKM Ankara 1995.
Günay, U.ve O. Horata; Risaletü'n-Nushiyye Yunus Emre, Ankara: Akçağ 2004
Tatçı, M., H. Özbay; Yunus Emre ile İlgili Makalelerden Seçmeler,İstanbul:MEB, 1994. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSufilik, Tasavvufi gelenekler, inanç ve ritüeller
2. HaftaSufilik, Tasavvufi gelenekler, inanç ve ritüeller
3. HaftaTürk Sufiliği `nin oluşumu ve gelişimi
4. HaftaXIII. Yüzyıl Anadolu sahasının sosyal kültürel özellikleri
5. HaftaMevlana ve Yunus Emre'nin hayatları, eğitimleri, çevreleri ve edebi kişilikleri
6. HaftaMevlevilik ve Mevlevi Edebiyatı
7. HaftaAra sınav
8. HaftaYunus Tarzı ve bu tarzın sürdürücüleri
9. HaftaSeçilmiş eserlerdeki tasavvufi algı (ahlak, nefs, irade, tecelli vb.)
10. HaftaMesnevi okumaları
11. HaftaMesnevi okumaları
12. HaftaYunus Emre Divanı okumaları
13. HaftaYunus Emre Divanı okumaları
14. HaftaRisaletü'n Nuhsiyye okumaları
15. HaftaRisaletü'n Nuhsiyye okumaları ve genel değerlendirme.
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14040
Ara sınavlara hazırlanma süresi13232
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü31119210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir.    X
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur.     
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur.    X
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır.     
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır.     
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer.     
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.     
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.    X
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar.    X
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek