PSL614 - FİZYOLOJİK PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | PSL614 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Mensubu | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı öğrenciye psikoaktif maddelerin nörobiyolojik etki mekanizmaları ve davranışsal etkileri arasındaki ilişki, madde bağımlılığının nörobiyolojik temelleri, madde bağımlılığını bu temelde açıklamaya çalışan kuramsal yaklaşımlar konularında kuramsal bilgi kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ders psikofarmakoloji?nin tarihsel gelişimi, ilgili kavram, terim ve işlemler, nörotransmiterler ve nörokimyasal iletim, psikoaktif maddelerin sınıflaması ve etki mekanizmaları, madde bağımlılığının nörobiyolojik temelleri ve madde bağımlılığını açıklamaya yönelik biyopsikoloji kökenli kuramsal yaklaşımlar, ve psikofarmakolojide araştırma amacıyla kullanılan hayvan modelleri konularını kapsamaktadır. Dersin Düzeyi: Lisansüstü Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Arzu ÖZKAN CEYLAN Ders Sorumlusu: Dr. Öğr. Üyesi Arzu ÖZKAN CEYLAN Dersin Yardımcıları: Ders sorumlusu tarafından anabilim dalı tarafından verilecektir. Dersin Staj Durumu: Yok | |||||
Kaynaklar | Carlton, P. L. (1983). A premier of behavioral pharmacology. W. H. Freeman and Company. Stahl, S. M. (2005). Essential Psychopharmacology: neuroscientific basis and practical application. Cambridge University Press. Hedges, D. ve Burchfield, C. (2006). Mind, brain, and drug: an introduction to psychopharmacology. Pearson/Allyn and Bacon. Uzbay, İ.T. (2004). Psikofarmakoloji?nin Temelleri ve Deneysel Araştırma Teknikleri. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara. McKim, W. A. (2007). Drugs and Behavior: an introduction to behavioral pharmacology. Pearson Education. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Psikofarmakoloji araştırmalarında yöntem sorunları |
2. Hafta | Temel farmakolojik prosedürler |
3. Hafta | Nörotransmiterler ve davranış |
4. Hafta | Hayvanlarda ilaçların davranışsal etkilerinin araştırılması |
5. Hafta | İlaç etkilerini farklılaştıran değişkenler |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Plasebo ve nosebo etkileri |
8. Hafta | İnsanlarda ilaç etkilerinin değerlendirilmesi |
9. Hafta | Madde bağımlılığını açıklamaya yönelik olumlu pekiştirme modelleri |
10. Hafta | Madde bağımlılığını açıklamaya yönelik olumsuz pekiştirme modelleri |
11. Hafta | Ara Sınav |
12. Hafta | Madde bağımlılığında koşullu özendirici ipuçları |
13. Hafta | Madde kullanımının diğer ödüllerle ilişkisi |
14. Hafta | Madde bağımlılığının önlenmesi ve tedavisine yönelik yaklaşımlar |
15. Hafta | Madde bağımlılığının önlenmesi ve tedavisine yönelik yaklaşımlar |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 35 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 35 | 70 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikolojideki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri kavrar. | X | ||||
2. Psikolojideki kuramsal ve uygulamalı bilgilerin diğer disiplinlerle ilişkisini kavrar. | X | ||||
3. Bireylerin yaşadığı dönüşümlerin neden ve sonuçlarını kavrar. | X | ||||
4. Psikoloji ile ilgili analiz tekniklerini, teknolojileri ve uygulamaları değerlendirir. | X | ||||
5. Mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | X | ||||
6. Çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekler. | X | ||||
7. Psikoloji alt alanları arası ve disiplinler arası çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde projeler üretir. | X | ||||
9. Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser. | X | ||||
10. Eleştirel yaklaşımı benimser ve uygular. | X | ||||
11. Psikoloji bilgi ve becerilerini kullanarak araştırma yapar ve sonuçları literatür temelinde değerlendirir. | X | ||||
12. Yüksek lisans eğitimini akademik veya uygulama alanında bir ileri seviyeye taşır. | X | ||||
13. Bilgi birikimini bilimsel toplantılarda paylaşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek