AKT605 - OLASILIK KURAMI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OLASILIK KURAMI | AKT605 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Sorumluları | |||||
Dersin amacı | Kesikli ve sürekli rastlantı değişkenleri, olasılık ve olasılık yoğunluk fonksiyonları, moment çıkaran, olasılık çıkaran, karakteristik fonksiyonlar, Laplace dönüşümleri, limit teoremleri, merkezi limit teoremi, büyük sayılar yasayı, kesikli ve sürekli dağılımlar, karışık dağılımlar birleşik dağılımlar ve özelliklerini anlatmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Olasılık fonksiyonu, Olasılık Yoğunluk Fonksiyonu, Beklenen Değer ve Varyans vb. Kesikli ve Sürekli Dağılımlar: Kesikli Dağılımlar, Sürekli Dağılımlar. Moment Çıkaran Fonksiyon, Olasılık Çıkaran Fonksiyon, Karakteristik fonksiyon, Laplace Dönüşümü, Olasılıkta yakınsaklık, Dağılımda Yakınsaklık, Beklenen Değerde Yakınsaklık, Kesinlikle Yakınsaklık, Merkezi Limit Teoremi, Büyük sayılar Yasası, Karışık Dağılımlar, Birleşik Dağılımlar | |||||
Kaynaklar | 1. Akdi, Y. 2011, Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi, Ankara 2. Ross, G. G. 1973, A First Course Mathematical Statistics, Addiso-Wesley Publishing Company Inc., London. 3. Bickel P. J. and Doksum, K.,1977, Matematical Statistics: Basic Ideas and Selected Topics, Holden-Day, Inc., California. 4. Ders Notları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Olasılık fonksiyonu, Olasılık Yoğunluk Fonksiyonu, Beklenen Değer ve Varyans vb. |
2. Hafta | Kesikli Dağılımlar, Sürekli Dağılımlar |
3. Hafta | Moment Çıkaran Fonksiyon, Olasılık Çıkaran Fonksiyon |
4. Hafta | Karakteristik fonksiyon, Laplace Dönüşümü |
5. Hafta | Limit Teoremleri, Olasılıkta yakınsaklık, Dağılımda Yakınsaklık |
6. Hafta | Uygulamalar |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Beklenen Değerde Yakınsaklık, Kesinlikle Yakınsaklık |
9. Hafta | Merkezi Limit Teoremi |
10. Hafta | Büyük sayılar Yasası |
11. Hafta | Karışık Dağılımlar, Sonlu ve Sayılabilir Karışık Dağılım, Sayılamaz Karışık Dağılım: Birleşik dağılım |
12. Hafta | Birleşik Dağılımlar, Birleşik Gaussian Dağılımı, |
13. Hafta | Birleşik Poisson Dağılımı, Birleşik Gamma dağılımı |
14. Hafta | Uygulamalar |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 31 | 31 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 41 | 41 |
Toplam İş Yükü | 30 | 84 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Aktüerya lisans düzeyinde edindiği kuramsal ve uygulamalı yeterlilikleri geliştirme. | X | ||||
2. Belirli bir alana yönelerek o alanda detaylı araştırma yapabilme ve uzmanlaşma. | X | ||||
3. Aktüeryal problemlere ilişkin yeni çözüm yöntemleri geliştirme. | X | ||||
4. Aktüerya alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | X | ||||
5. Aktüerya alanındaki bir konuyu belirli süre içerisinde etkin bir şekilde sunabilme. | X | ||||
6. Aktüerya alanında proje ve etkinlikler düzenleme. Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilme. | X | ||||
7. Bilimsel irdeleme yetisine sahip olma. | X | ||||
8. Analitik düşünme becerisine sahip olma. | X | ||||
9. Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilme. | X | ||||
10. Aktüerya literatürünü takip edebilme. | X | ||||
11. Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma. | X | ||||
12. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma. | X | ||||
13. Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahip olma ve takım liderliği yapabilme. | X | ||||
14. Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde çalışmalar yapabilecek ve bu çalışmaları sunabilecek düzeyde geliştirme. | X | ||||
15. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek